De conversieratio is een benchmark – oftewel een prestatiegetal – voor je website. Het wordt ook wel het conversiepercentage genoemd.
Met de conversieratio kun je bepalen hoe goed je website is geoptimaliseerd is voor het behalen van resultaten.
De conversie op je website bepaalt uiteindelijk in grote mate hoe winstgevend je website is. Hoe hoger de conversieratio is, hoe meer bezoekers op je website een actie ondernemen of een product aanschaffen.
Er bestaat vaak het misverstand dat je door meer bezoekers naar je website te halen, er ook meer geld in het laatje komt. Maar zolang je conversieratio niet stijgt zal je hier nog steeds niet al te veel aan hebben.
Wanneer jij een conversieratio van 5% hebt dan betekent dit dat 5% van alle bezoekers op je website tot conversie overgaat. Je kunt het conversiepercentage dus berekenen door het aantal conversies door het aantal bezoekers op je website te delen.
Ik raad je daarom aan om je echt vooral te focussen op de conversieratio. Al je conversieratio lager dan gemiddeld ligt geeft dit aan dat er dingen aan je pagina’s en funnels verbetert kunnen worden.
Hoeveel bedraagt de conversieratio gemiddeld?
Het conversiepercentage verschilt per niche en schommelt door de jaren heen. Om je toch een indicatie te geven ligt de conversieratio over het algemeen gemiddeld rond de 3%. Dit lijkt misschien best laag maar het kan je alsnog aardig wat winst opleveren…
Eigenlijk kun je de conversieratio het beste gebruiken als prestatie indicator voor jezelf. Als je ziet dat dit percentage stijgt weet je dat je op de goede weg zit met verbeteringen die je aan je pagina’s en funnels hebt aangebracht.
Kijken naar hoeveel de conversieratio gemiddeld bedraagt heeft eigenlijk geen zin. Er zijn zoveel factoren die dit percentage bepalen en andere dingen die van invloed zijn waardoor het niet echt een eerlijk meetpunt is.
Het is dus wel een mooi getal om voor jezelf af en toe eens uit te rekenen. Zie je dat dit percentage maar blijft dalen? Dan weet je dat de manier waarop je met website bezig bent niet heel doeltreffend is – en je dus beter wat anders kunt gaan proberen.
Hoe kan je de conversieratio verhogen?
Je kunt erg veel dingen doen om je conversieratio te verhogen, maar zo ook om deze te verlagen. Dit hangt vooral af van de mate waarin je weet wat je aan het doen bent en of je over de juiste kennis beschikt.
Hieronder zal ik een aantal dingen noemen die je kunt doen om je conversiepercentage te verhogen:
- Creëer overzicht en voorkom keuzestress: niets kan zo conversie-verlagend werken als een website met een overload aan informatie en allerlei knoppen waardoor de bezoeker de bomen door het bos niet meer ziet. Hou je website daarom simpel en maak het je bezoekers makkelijk.
- Maak een duidelijke/opvallende cta: wat je conversie ook sterk kan doen verhogen is door je call to action tot conversie over te gaan. Dit kan door middel van een tijdelijke aanbieding of door aan te geven dat er slechts een beperkt aantal producten beschikbaar zijn.
Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen om je conversie te verhogen – maar de hierboven genoemde zijn toch wel 4 hele belangrijke.
Als je deze 4 punten binnen je website verwerkt weet ik zeker dat je conversieratio snel zal gaan stijgen!
Ik zou het erg leuk vinden als je me laten weten hoe dit is gegaan. Laat het me weten in de reacties hieronder ;-).
Succes!