Een call to action is de knop op je pagina die je bezoekers aanspoort en de mogelijkheid geeft om een bepaald product aan te schaffen. De call to action button – ook wel cta-button – is vrijwel altijd de belangrijkste knop die op je pagina te vinden is.
Deze knop is over het algemeen gekoppeld aan een link waarmee de bezoeker direct op een verkooppagina terecht komt. Je komt bijna op iedere site een call to action tegen, en zeker voor affiliate marketeers is dit een welbekende knop.
Het hoeft overigens niet altijd om één call to action per pagina te gaan. Je komt er tegenwoordig steeds meer tegen – bijvoorbeeld zowel onderaan de pagina als aan de zijkanten.
In principe is elke knop die je aanspoort om erop te klikken en je hierna door linkt naar een andere pagina een cta-button. Zelf kun je je cta effectief maken door deze te voorzien van een tekst die de aandacht pakt en aanspoort tot het ondernemen van een bepaalde actie.
Om de aandacht te pakken kan je bijvoorbeeld een vraag aan de lezer stellen. En om de lezer aan te sporen om een actie te ondernemen kan je onder deze vraag een tekst plaatsen als ‘klik hier’ of ‘nu kopen!’.
Wat erg belangrijk is dat je de knop waar mensen op moeten klikken een contrasterende kleur geeft. Hierdoor pakt de knop extra de aandacht waardoor je bezoekers er eerder op zullen klikken.
Een cta-button kan tot slot ook aansporen tot een andere actie dan een product aan te schaffen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een like geven op Instagram of je aanmelden voor een nieuwsbrief.