Vanaf het moment dat je mensen in aanraking brengt met je website heb je ze tegelijkertijd opgenomen in je funnel. Wat een funnel precies is en hoe jij de de funnel op je website kan verbeteren? In dit artikel leg ik het allemaal aan je uit!

Wat is een funnel?

Een online marketing funnel kan je zien als de weg die een persoon aflegt vanaf het moment dat hij of zij in aanraking is gekomen met je website.

Deze funnel loopt net zo lang door totdat je bezoeker niet meer voor conversie op je website zorgt. Je moet het eigenlijk zien als een proces wat elke bezoeker doorloopt. Dit proces bestaat uit verschillende fases.

Hoe meer fases er doorlopen zijn, hoe minder mensen er nog in je funnel zullen zitten. Het is niet voor niets dat de letterlijke vertaling van funnel ’trechter’ is. Met een trechter voor ogen kun je je namelijk goed inbeelden hoe dit proces verloopt.

De mensen die het einde van de trechter halen zijn degene die daadwerkelijk voor conversie op je website hebben gezorgd. Dit kan zowel een aankoop zijn, het opgeven van een e-mail adres, of een social media share.

Wanneer iemand op je e-mail lijst terecht komt en herhaaldelijk aanbiedingen ontvangt loopt je funnel nog steeds door. Het doel van jou als online marketeer is natuurlijk om ieder bezoeker zo lang mogelijk in je funnel te houden met (zoveel mogelijk) conversie als eindresultaat.

Maar hierbij geldt wel dat je sommige bezoekers ook bewust wilt gaan ‘lozen’ onderweg. Je wilt namelijk geen tijd en aandacht gaan besteden aan mensen die vanaf het begin eigenlijk al laten blijken de ze niet echt een koopintentie hebben.

Deze mensen laat je voor de verbeelding dan ergens halverwege steken in de trechter. In de praktijk gebeurt dit automatisch omdat een bepaalde vervolgstap niet meer wordt doorlopen.

Hoe werkt een funnel in het algemeen?

Om het simpel te maken delen we de trechter in een aantal hoofdfases op. In het eerste gedeelte zitten alle mensen die bekend zijn geraakt met je website via Google of sociale media kanalen en naar je website zijn gegaan.

Oftewel in deze laag zitten alle blanco bezoekers. Hiermee bedoel ik dat ze nog geen vervolgstap hebben ondernomen en slechts op een landingspagina zijn binnengekomen.

Zodra je de bezoeker hebt weten om te zetten tot een lead ben je in de volgende laag van de trechter beland. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het verzamelen van een e-mail adres in ruil voor een gratis e-book gebeurt zijn.

Het opgeven van een e-mail adres is een vrij lage drempel voor je bezoekers, zeker als ze er dan ook nog wat waardevols voor terug krijgen. Maar het voordeel is dat je vanaf dit moment direct met je e-mail marketing strategie aan de slag kan.

Je kunt mensen via de mail vertrouwd laten raken met je bedrijf en ze laten zien wat je nog meer voor waardevolle content in petto hebt. Dit is geslaagd wanneer je bezoekers tot een aankoop overgaan. Vanaf dit moment zijn ze in de volgende laag van de trechter beland.

Als marketeer ben je natuurlijk al redelijk tevreden als je mensen in deze laag hebt kunnen krijgen. Toch zijn ze nog niet in het uieinde beland omdat er nog meer uit je kopers te halen valt.

In de onderste laag van de funnel probeer je je kopers nog meer producten te laten aanschaffen (upselling), en spoor je ze aan om je website onder de aandacht te brengen van andere potentiele kopers. Bijvoorbeeld door je producten via social media te delen.

Hoe kan je de funnel op je website verbeteren?

De funnel die ik hierboven beschreven heb is slechts een algemene impressie van hoe een funnel er in hoofdlijnen uitziet. Het is ook niet zo dat elk bezoeker altijd elke fase doorloopt.

Een bezoeker kan namelijk ook meteen een aankoop doen zonder met je e-mail marketing in aanraking te zijn gekomen. Dit kan bijvoorbeeld via een directe call to action binnen de content op je website.

Binnen een funnel kan je heel veel verschillende technieken gebruiken om je conversie zo goed mogelijk te optimaliseren. Om een bezoeker tot een lead of koper om te toveren laat je iemand op een slimme manier bepaalde drempels overgaan.

Er zijn namelijk maar weinig bezoekers die direct een aankoop doen na het eerste bezoek op je website. Daarom zal je als het ware tussenstappen in de funnel moeten inbouwen om je bezoeker langzaam op te warmen voor de grote aankoop.

Om de funnel op je website te verbeteren zal je dus de drempel van fase naar fase zo laag mogelijk moeten maken. Besef hierbij dat een drempel ook lager wordt door steeds meer vertrouwen ten aanzien van de producten die je aanbied op te bouwen.

Naast het verlagen van de drempel voor de bezoeker is het cruciaal om naar de data van je website te kijken. Je kunt zo ontdekken in welke fases van de trechter de meeste bezoekers afhaken.

Dit kan er zowel op duiden dat je bezoekers te drempel te hoog vinden, of dat er iets mis is binnen je funnel. Zoals bijvoorbeeld een niet werkende call to action of betalingspagina.

Als jij de funnels op je website echt goed wilt optimaliseren zul je eerst goed je data inzichtelijk moet hebben. Dan kan je pas echt goed zien waar de problemen liggen.

Besteed er aan het begin nog niet al teveel tijd aan…

Ik zal je aanraden om als beginner nog niet teveel tijd te stoppen in het optimaliseren van je funnel. Je hebt immers nog niet zoveel data waardoor dit ook vrij moeilijk te doen is.

Wat je wel kunt doen is de drempels voor je bezoekers wat lager te maken. Zorg er dus voor de vervolgstap niet direct een aankoop hoeft te zijn.

Bouw hier nog een stap tussen als het opgeven van een e-mail adres in ruil voor een gratis product.

Je kunt je lead dan eerst gaan opwarmen en klaar gaan stomen voor het echte werk. Stuur zoveel mogelijk waardevolle content toe om zo meer vertrouwen in je producten op te bouwen.

Hoe goed moeten je producten namelijk wel niet zijn als je dat allemaal gratis weggeeft?

Wanneer je eenmaal wat verder bent en alles lekker loopt kun je meer gaan kijken naar de details. Door je data te onderzoeken kun je dan precies constateren waar in de funnel verbeteringen mogelijk zijn.


Ik hoop dat je dit artikel waardevol vond en je nu weet wat een funnel is – en hoe je die kunt verbeteren. Succes met het bouwen van jouw eigen ultieme conversie funnel!

Heb je nog vragen of opmerkingen over dit artikel? Dan hoor ik dit graag van je in de reacties hieronder!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *