Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is eigenlijk simpelweg een pagina waar mensen op je website op landen. Waar vliegtuigen op een vliegveld landen, landen mensen via een zoekresultaat of een advertentie op je website.

Omdat elke pagina op je website automatisch in de zoekresultaten komt te staan kun je zo ook op elke pagina binnenkomen. Dit betekent dus dat elke pagina eigenlijk een landingspagina genoemd kan worden.

Wanneer jij je met online marketing bezighoudt zal elke landingspagina uiteindelijk maar één doel moeten hebben. Dit is natuurlijk je bezoeker een actie laten ondernemen – oftewel om te zetten in conversie.

Om dit doel te bereiken zal ik je hieronder uitleggen waar ik denk dat een landingspagina in de basis aan zal moeten voldoen.

Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?

Nogmaals zal je doel dus het bewerkstelligen van een conversie moeten zijn – tenminste als je geld met je website wilt verdienen ;-).

Het is belangrijk dat je elke pagina zo goed mogelijk met oog op dit doel inricht. Je wilt daarom de actie die je bezoeker moet ondernemen zo goed mogelijk uitlichten.

Dit doe je door een duidelijke call to action op je pagina te plaatsen en alle aandacht hier naartoe te laten gaan. Hierbij is de truc dat hoe minder afleiding je op je pagina hebt staan, heb sneller de aandacht naar deze knop verlegt wordt.

Maak daarom zo min mogelijk andere opvallende knoppen op je website! De nadruk ligt hier op opvallend omdat je call to action dit wel zo moeten zijn. Je wilt immers je aandacht hiertoe trekken.

Voorkom daarom dat je teveel verschillende kleuren gebruikt op je landingspagina. Hoe meer kleuren je gebruikt, hoe minder snel de contrasterende kleur van je call to action eruit springt.

Probeer ook je menu’s zo eenvoudig mogelijk te maken met ‘basic’ kleuren en zo min mogelijk knoppen. Tot slot raad ik het ook af om een zijbalk te gebruiken omdat dit alleen maar zal afleiden.


Ik hoop dat nu weet wat een landingspagina is en waar deze in de basis aan moet voldoen. Kijk dus echt naar hoe jij je pagina’s zo goed mogelijk voor conversie kunt inrichten. Elimineer daarom zo veel mogelijk elementen die hier niet direct aan bijdragen – dit leidt alleen maar af.

En nu aan de slag…. Als je nog vragen of opmerkingen over dit artikel hebt hoor ik het graag van je in de reacties hieronder!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *