Het is AIDA model is als het ware een leidraad bij het schrijven van marketingteksten en het maken van verkooppagina’s. Wanneer je dit model op de juiste wijze toepast kan dit de conversie op je website sterk doen verhogen.
AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, en Action. Het is de bedoeling dat je deze woorden ook in de volgorde zoals ze hier staan op je verkooppagina verwerkt.
Hieronder zal ik je uitleggen hoe je dit model binnen je marketingteksten kunt gaan verwerken.
Het AIDA model
- Attention: dit is de eerste en meteen de belangrijkste stap. Deze stap bepaalt namelijk of je bezoeker verder leest en op je pagina blijft. Onderzoek heeft aangetoond dat je gemiddeld maar 3 seconden krijgt om de aandacht van je bezoekers te grijpen. Een goede manier om de aandacht te grijpen is door een pakkende headline bovenaan je sales pagina te plaatsen. Stel bijvoorbeeld een vraag of noem een groot voordeel voor je bezoeker waardoor je iemand aanspoort om verder te lezen.
- Interest: dit is de tweede stap waarbij je doel is om oprechte interesse voor het product dat je verkoopt op te wekken. Dit doe je door te vertellen welke problemen jouw product zal kunnen oplossen voor je bezoeker. Ook kun je een verhaal over jezelf vertellen waarin je bezoeker zich herkent en merkt dat jij dezelfde problemen in je leven bent tegengekomen.
- Desire: bij de derde stap ga je nog een stapje verder en zorg je ervoor dat je bezoeker niets liever wilt dan het product aan te schaffen. Je doet dit door belangrijke voordelen te noemen waarmee je de behoefte voor het product zo groot maakt dat mensen tot actie overgaan.
- Action: uiteindelijk zijn de eerste drie stappen niks waard geweest als de vierde en laatste stap niet wordt doorlopen. Je bezoekers zullen namelijk tot actie moeten overgaan via een call to action op je pagina. Het is belangrijk dat dit de knop is die er op je pagina uitspringt. Dit kan je doen door de knop een contrasterende kleur te geven.