Bij het verdienmodel zijn er altijd drie partijen betrokken. Dit zijn de affiliate, het affiliate netwerk en de adverteerder. Affiliate marketing wordt op het internet voornamelijk toegepast via websites waarop producten of diensten gepromoot worden.

Om bezoekers naar deze websites te krijgen worden deze websites opgebouwd met waardevolle blogartikelen. Door middel van organisch te ranken in zoekmachines of door te adverteren komen bezoekers bij deze websites terecht.

Via een website kan een affiliate marketeer in zijn blogartikelen vervolgens één of meerdere call to action buttons plaatsen. Aan deze knoppen zit meestal een affiliate link gekoppeld. Dit is de link die ervoor zorgt dat een affiliate verschillende commissies ontvangt.

Een bezoeker kan via een affiliate link naar de verkooppagina van het product van de adverteerder in kwestie worden doorgeleid. Wanneer deze bezoeker het product aanschaft via de website van de adverteerder wordt de commissie waar de affiliate recht op heeft automatisch naar zijn of haar account bij het affiliate netwerk verzonden.

Naast het schrijven van blogartikelen is het ook mogelijk om op andere manieren het affiliate marketing verdienmodel toe te passen. Bijvoorbeeld door middel van het plaatsen van advertenties met hierin affiliate links op social media kanalen.

Hier kan de affiliate de commissie van het account opnemen en naar de eigen bankrekening laten uitbetalen. Door producten te promoten en een percentage van de winst te ontvangen wordt op deze manier dus het verdienmodel van een affiliate marketeer gerealiseerd.

Overigens hoeft het bij het affiliate marketing verdienmodel niet altijd om het promoten van producten en/of diensten te gaan. Er zijn ook verdienmodellen waarbij een affiliate betaald krijgt per lead, per klik, of zelfs per view.