Dwell time is één van de Google ranking factoren die door veel mensen vaak over het hoofd wordt gezien. Het is wel degelijk een factor die ervoor kan zorgen dat je website hoger zal gaan scoren in Google. Wat dwell time precies betekent en wat kan je eraan doen om dit te verhogen? In dit artikel leg ik het je allemaal uit!
Wat betekent dwell time?
Over wat dwell time precies betekent kan ik heel kort zijn. Het is de tijd dat bezoekers op je website blijven hangen voordat ze weer ergens anders heen gaan.
Wist je dat mensen je tegenwoordig gemiddeld nog maar drie seconden de tijd geven om ze te overtuigen om op je website te blijven? Vinden ze het allemaal niet interessant genoeg – dan zijn ze zo weer weg!
Dit kan terug naar de zoekresultaten zijn of naar een andere website via een uitgaande link op je website.
De vertaling van dwell time is in het Nederlands ‘dwaal tijd’ – wat dus letterlijk de tijd inhoudt dat mensen op je website ronddwalen.
Wanneer je een lage dwell time hebt zal dit er over het algemeen op duiden dat je content niet aantrekkelijk genoeg is. Bezoekers zullen daarom snel waar vertrekken en dit zal Google ook als iets negatiefs zien.
Let er hierbij wel op dat het bij de dwell time gaat om de tijd die bezoekers op je website doorbrengen en niet op je pagina. Als mensen via een interne link – of via één van je menuknoppen – naar een andere pagina gaan loopt je dwell time gewoon door.
De vraag die nu waarschijnlijk bij je opkomt is: Hoe kan ik ervoor zorgen dat mensen langer op mijn website blijven?
Ja, in ieder geval door aantrekkelijke content te maken dus – maar is dit het enige? Nee, zeker niet er is (gelukkig) nog veel meer…
Hoe jij de Dwell Time van je website kan verhogen
Als je hier alles over wilt weten raad ik je aan om mijn blogartikel over hoe je mensen langer op je website kan houden eens aandachtig door te lezen.
Hieronder heb ik alles alvast even kort voor je op een rijtje gezet:
- Zodra mensen je artikel beginnen te scannen is het eerste waar ze naar kijken je koppen. Zorg daarom dat deze pakkend zijn en je bezoekers aanspreken om verder te lezen. Je kunt bijvoorbeeld een vraag stellen of iets opvallends noemen.
- Maak duidelijke knoppen zodat mensen weten hoe ze verder kunnen. Bouw een overzichtelijk menu met knoppen die duidelijk zichtbaar zijn. Door je website simpel te houden en niet overdreven veel kleuren te gebruiken kom je hier al een heel eind mee.
- Voeg binnen je tekst een aantal interne links toe. Op deze manier zorg je ervoor dat mensen de mogelijkheid krijgen om meer (relevante) informatie te halen uit een ander artikel op je website. Zo verlaten ze je pagina, maar blijven ze wel op je website.
- Integreer Youtube video’s op je pagina’s. Hiermee bedoel ik dat je in je artikel een Youtube video kunt vastzetten die direct te bekijken is. Mensen hoeven zo niet naar de website van Youtube te gaan en blijven dus op je website hangen. Je dwell time loopt dus gewoon door.
- Deze heb ik al even genoemd en mag dus niet vergeten worden: Maak je content zo relevant en waardevol mogelijk! Hoe beter jouw artikel antwoord geeft op de vraag van je bezoeker, hoe groter de kans is dat deze op je website blijft. En natuurlijk speelt de kwaliteit ook een belangrijke rol… Je content kan dan wel relevant zijn maar als er bijna geen waardevolle informatie in staat hebben mensen er nog niks aan. De kans is groot dat ze dan weer snel hun biezen pakken…
- En last but not least: kwantiteit zorgt natuurlijk ook voor een hogere dwell time. Hoe langer je tekst is, hoe langer mensen er over doen om het te lezen, en hoe langer ze dus op je website zullen blijven. Maar dan zal je tekst als eerst nog steeds van waarde moeten zijn ;-).
Dwell time vs. Bounce rate
Tot slot wil ik in dit artikel nog even aandacht besteden aan een misverstand dat ik regelmatig tegenkom. Sommige mensen denken namelijk dat de dwell time gelijk staat aan de bounce rate.
Maar zoals je hier waarschijnlijk al uit kunt afleiden is dit dus niet het geval. De bounce rate gaat namelijk over hoeveel bezoekers slechts één pagina op je website bekijken.
Oftewel het aantal mensen dat na het bekijken/lezen van een pagina direct je website weer verlaat. Ondanks dat dit niet hetzelfde is zegt je bounce rate dus wel degelijk iets over je dwell time.
Bij een hoge bounce rate zijn er namelijk veel mensen die in theorie maar kort op je website blijven. Ze klikken niet door naar een andere pagina waardoor de dwell time niet langer wordt dan dat mensen nodig hebben om de content op die ene pagina te consumeren.
Beide factoren worden uiteindelijk door Google beoordeeld. Natuurlijk is er veel overlapping te zien en zullen beide factoren positiever uitvallen naar mate je content van goede kwaliteit is!
Nu weet je hoe mensen niet meer zo snel bij je weglopen…
Ik hoop dat het nu duidelijk voor je is wat de dwell time op je website precies betekent. En dat je begrijpt dat het belangrijk is om hier aandacht aan te besteden op je website. Uiteindelijk wil ook jij dat je bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven, toch?
Gelukkig weet je nu ook hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen niet meer zo snel bij je weglopen ;-).
Dus ga ermee aan de slag en maak van jouw website een waar ‘walhalla’ waar mensen het liefst nooit meer vertrekken. Ik ben erg benieuwd naar wat de tips in dit artikel voor invloed op jouw dwell time hebben gehad…
Je kan dit aan me laten weten in de reacties hieronder! Ook hoor ik het altijd graag als je nog andere vragen/opmerkingen over dit artikel hebt.