tijd- mensen langer op website houden

Hoe kan je mensen langer op je website houden? 6 effectieve tips!

tijd- mensen langer op website houden

Wist jij dat de tijd dat mensen op je website verblijven van invloed is op je positie in Google? Deze dwell time is belangrijker dan de meeste mensen denken. Maar hoe kan je mensen dan langer op je website houden?

Een feit is in ieder geval dat jij als website eigenaar hier zelf veel invloed op kan uitoefenen. En als je weet hoe je dit kunt doen is het makkelijker dan je denkt…

In dit artikel ontdek je daarom 6 effectieve tips om je bezoekers zo lang mogelijk op je website te kunnen houden!

Hoe jij mensen door middel van 6 trucjes langer op je website kan houden…

Inhoudsopgave

#1. De eerste indruk is een daalder waard

Waar kijken mensen naar op een website vanaf de eerste de seconde? Dit is denk een belangrijke vraag waar jij als online marketeer het antwoord op moet weten.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen op een pagina meestal als eerst de tekst linksboven aan de pagina lezen. Hier maken mensen meestal eerst een quick scan van – en daarna beginnen ze als snel naar de koppen en diktedrukte woorden kijken.

klok naast laptop

Dit proces – waarin een bezoekers beoordeeld of hij verder leest of niet – duurt gemiddeld slechts 3 seconden. Een mooie uitspraak om in je achterhoofd te houden is daarom: “De eerste indruk is een daalder waard”.

En waar je in de echte wereld vaak wat meer tijd krijgt voor deze eerst indruk, wordt je in de online-wereld dus maar enkele seconden gegund. Om een goede eerste indruk te maken moet je website direct de aandacht grijpen en interesse oproepen bij je bezoeker.

Dit sluit ook meteen aan op een andere Google ranking factor: Het bouncepercentage. Elke bezoeker die na het bekijken van één pagina direct weer van je website vertrekt, draagt bij aan het verhogen van je bouncepercentage.

Als dit percentage op jouw website erg hoog ligt weet je dat de eerste indruk niet altijd even goed is.

Vooral je koppen kunnen hier een cruciale rol in spelen. Als deze niet pakkend genoeg zijn zullen mensen het vertrouwen in je artikel al snel verliezen.

Wat erg goed werkt is om in je koppen een vraag te stellen aan je lezer, of iets opvallends of geks te noemen. Je lezer wordt hierdoor direct nieuwsgierig en aangespoord om je tekst te gaan lezen.

Iets wat in je koppen (en overigens ook in titels) goed kan werken is om cijfers te gebruiken. Cijfers zijn echte aandacht-pakkers en vallen altijd sneller op binnen je tekst.

#2. Eenvoud = overzicht

Dit is naar mijn mening nog de voornaamste factor waar je rekening mee moet houden als je kijkt naar hoe je mensen langer op je website kan houden. Maar ook vooral om het bounce-percentage van je website te verbeteren.

Ga maar eens bij jezelf na: Zou je eerder langer op een website blijven met een eenvoudige structuur en duidelijke knoppen, of op een website met 10 verschillende kleuren waar je niet eens meer de knop naar de homepage kan ontdekken?

Precies, dan ben je er al gauw klaar mee!

Een fout dat ik op het internet nog steeds teveel tegenkom is dat mensen een waar Picasso schilderij van hun website maken. Hoe meer kleuren en andere gekke opmaak-elementen je toevoegt, hoe groter de kans is dat mensen de bomen door het bos niet meer zien.

Besef je dat we het hier hebben over het verhogen van de dwaaltijd (dwell time), en niet over de verdwaaltijd ;-).

Want waar je in een bos toch echt eerst een uitweg zal moeten vinden, is die uitweg vanaf jouw website snel gevonden….

Houd je website daarom simpel en eenvoudig om het overzicht te behouden. Voor je bezoekers, voor Google, maar natuurlijk ook voor jezelf!

Het allerbelangrijkste om mensen langer op je website vast te houden zijn je knoppen. Je moet ervoor zorgen dat het voor je bezoekers duidelijk is hoe ze verder kunnen navigeren.

Dit begint bij een overzichtelijke menustructuur. Dus zet dan ook niet 15 verschillende knoppen in je hoofdmenu…

Stel jezelf over je eigen website altijd kritisch de vraag: Is het duidelijk genoeg waar ik naartoe kan na het lezen van deze pagina?

#3. Houd je bezoekers aan het lijntje…

In de vorige tip heb ik je vertelt dat het belangrijk is dat je bezoekers duidelijk weten hoe ze verder kunnen op je website. Als dit immers niet duidelijk genoeg is, is de kans groot dat ze er voor je het weet waar vandoor gaan.

Het beste is zelfs dat als je je bezoekers eenmaal ‘beet’ hebt je ze genoeg opties geeft. Met deze opties bedoel ik kansen om achter elkaar door te blijven gaan met informatie consumeren.

Je kunt dit dus doen door duidelijke knoppen en overzichtelijke menu’s te maken. Maar er is ook nog een andere manier om aan je lezers (relevante) vervolgartikelen te bieden.

Dit is namelijk door altijd een aantal interne links in je tekst in te bouwen. Je lezers kunnen zo gemakkelijk doorklikken, en zien tijdens het lezen ook meteen welke artikelen je ze nog meer te bieden hebt.

Let er hierbij wel op dat je geen interne link maakt met ‘klik hier’. Google kijkt tegenwoordig ook naar of de interne link relevant is voor de woorden in je tekst waar vandaan wordt gelinkt.

En dus is het beter om gewoon een interne link te maken naar woorden die relevant zijn voor het artikel waar je via deze link uitkomt. Tenzij je artikel daadwerkelijk over ‘klik hier’ gaat natuurlijk, maar dat lijkt me sterk ;-).

Een andere vorm van intern linken is door onderaan je artikelen een aantal gerelateerde artikelen te plaatsen. Dit kun je handmatig doen of je kunt hier een plugin als ‘Related Posts’ voor downloaden.

Met gerelateerde berichten aan het einde van je artikelen krijgen mensen meteen de kans om meer te lezen. Je houdt je bezoekers zo aan het lijntje, en dit wil je natuurlijk :-).

#4. Hoe je mensen langer op je website kan houden met deze hack!

Bestaat er een hack voor hoe je mensen langer op je website te houden?

Ja, ik vind dat die er wel degelijk is!

En dit is helemaal geen ingewikkelde hack waar je veel technische kennis voor nodig hebt.

Je kunt mensen namelijk al veel langer op je website vasthouden door simpelweg Youtube video’s op je pagina’s te integreren.

Hierbij ligt de nadruk wel op ‘integeren’ – oftewel inbouwen. Mensen moeten de video namelijk vanaf jouw website kunnen kijken, en moeten dus niet doorgeleid worden naar Youtube zelf.

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe dat werkt:

Je kunt deze video dus op deze pagina bekijken – zonder dat je wordt doorgeleid naar Youtube. Wanneer jij zo’n video op je website plaatst zal je dwell time gewoon doorlopen als mensen hier naar kijken.

Als je een eigen Youtube kanaal hebt kan je zelfs zorgen dat mensen op je website gaan bingewatchen. Bingewatchen is dat mensen achter elkaar door video’s gaan kijken.

En hoe kan je beter mensen langer op je website houden dan door ze achter elkaar video’s te laten kijken?!

Let er hierbij dus wel op dus je kanaal op je website is geïntegreerd en mensen vanaf jouw website alles kunnen bekijken.

Natuurlijk is dit ook meteen goed voor de populariteit van je Youtube kanaal en kan het je weer wat meer abonnees opleveren.

Tot slot draagt het plaatsen van Youtube video’s ook nog eens op een andere manier bij aan een hogere positie in Google. Je maakt hierdoor namelijk rijke content, en dit kan erg helpen om boven de concurrentie te gaan ranken.

#5. Met waarde en relevantie zit je altijd goed

We hebben nu gekeken naar hoe je meteen de aandacht van je bezoekers pakt, hoe je ze de kans geeft om meer informatie te ontdekken, en naar hoe je mensen met een simpele hack langer op je website kan houden.

Maar vergeet ik hier nu niet iets heel belangrijks?

Ja zeker – en misschien dat je hier zelf al even over nagedacht hebt tijdens het lezen van dit artikel.

Want waarom zouden mensen meer informatie willen ontdekken als de informatie in het eerste artikel al niet waardevol is?

Als dit niet zo is verliezen mensen al snel het vertrouwen in de waarde van je content en je website in het algemeen.

Ik kan het daarom niet vaak genoeg zeggen maar zorg dat je relevante en waardevolle content aan je bezoekers aanbied.

Stel jezelf altijd de vraag of de inhoud van je artikel aansluit op de informatie waar je doelgroep naar zoekt. Je informatie moet gewoon zo relevant mogelijk zijn aan je focus trefwoord, SEO-titel, uitgelichte afbeelding, etc. Maar dus ook altijd nog steeds veel waarde aan je bezoekers bieden.

#6. Bezoekers langer vasthouden door mega content

Last but not least, vergeet nooit dat je met de hoeveelheid tekst natuurlijk ook mensen langer op je website kan houden! Maar dan moet dus nog steeds wel eerst de kwaliteit in orde zijn.

Als jij mega content – dus bijvoorbeeld een tekst van 3000 woorden – hebt geschreven, dan is de leestijd logischerwijs veel langer….

Mijn blogartikel ‘Affiliate Marketing: hoe kan ik beginnen en mijn eerste 1e affiliate website bouwen?’ – heeft bijvoorbeeld een gemiddelde leestijd van 28 minuten.

Wanneer mensen dit hele artikel lezen heb ik dus al een dwell time van ongeveer 28 minuten binnengesleept! Dit zal alleen maar positief kunnen uitpakken voor de ranking van mijn website ;-).

Overigens is het schrijven van mega content – uiteraard wel met waardevolle informatie – altijd wel een goede zet als je hoger in Google wilt scoren.

Maar ik begrijp dat je niet over elk onderwerp mega content kan schrijven. Gelukkig zijn er dan altijd nog de eerste 5 tips in dit artikel die ervoor zorgen dat je bezoekers langer vasthoud!

Nu weet je hoe je mensen langer op je website kan houden…

Zo, dit waren ze dan. Als het goed is kan jij nu 6 effectieve trucjes bedenken om mensen langer op je website te houden!

Ga hier dus ook mee aan de slag! Weet dat Google je website ook beoordeeld op je dwell time. Het is dus beter om met de simpele tips uit dit artikel deze factor te verbeteren.

Ik denk dat jij zelf ook het liefst ziet dat bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven, toch?

Hoe meer ze lezen, hoe meer vertrouwen ze in je website krijgen, en hoe eerder ze de producten die jij op je website promoot zullen aanschaffen…

Ik hoop dat je dit artikel waardevol vond en je mensen voortaan lang op je website vasthoud! Hoe je dit kan meten?

Simpel, door in Google Analytics naar je gemiddelde sessieduur te kijken. Deze zie je eigenlijk direct op de homepage van Analytics naast je bouncepercentage staan. Tenminste, als je Google Analytics al hebt ingesteld dan.

Ik zou het erg leuk vinden als je aan me laat weten of dit artikel je heeft geholpen bij het verhogen van jouw gemiddelde sessieduur.

Andere vragen of opmerkingen over dit artikel zijn natuurlijk ook altijd welkom in de reacties hieronder :-).