Een lead is iemand die door middel van een bepaalde actie op je website heeft aangetoond dat hij of zij geïnteresseerd is in de producten die je aanbied. Je zou een lead daarom ook wel een potentiële klant kunnen noemen.
Je kunt je bezoekers omzetten in leads door zich te laten inschrijven voor een nieuwsbrief of via een opt-in waarmee een gratis product wordt aangeboden. Als je bezoeker dan zijn naam + e-mailadres opgeeft kun je er vanuit gaan dat iemand mogelijk interesse heeft voor bepaalde producten op je website.
Mensen die op je website hun gegevens hebben opgegeven noem je ook wel warme leads. Dit zijn de bezoekers op je website die actief hebben laten blijken dat ze naar meer informatie zoeken.
De actie die is ondernomen toont namelijk aan dat je bezoeker naar meer informatie zoekt. Door leads te verzamelen en hier een funnel op los te laten ben je erg gericht je doelgroep aan het benaderen.
De kans wordt zo veel groter dat je kopers voor de producten die je aanbied vind.
Er bestaan naast warme leads ook koude leads. Dit zijn de mensen die je als het ware nog niet hebt opgewarmd. Zij hebben namelijk nog helemaal geen kennis of weet van je website.
Dit zijn de bedrijven die je zo maar uit het niets bellen met hun aanbod. Je bent dan nog totaal ‘koud’ en niet bekend met de producten en diensten die ze te bieden hebben.
Waarom leads enorm belangrijk voor je business zijn…
Als jij met je business wilt groeien kan het eigenlijk niet zo zijn dat je niet actief bezig bent met het verzamelen van leads. Leads zijn namelijk essentieel om je business te laten groeien. Het sinds immers stuk voor stuk potentiële klanten – en zonder klanten is er geen omzet…
Door constant nieuwe leads binnen te halen bouw je een steeds grotere lijst met potentiële klanten op. Omdat je de gegevens van deze leads hebt kunnen ze benaderen met de nieuwste producten en aanbiedingen op je website.
Het mooiste is dat je leads gratis kan verzamelen op je website. Wanneer je je leads ziet groeien kun je er over het algemeen ook vanuit uitgaan die je verkopen zullen groeien.
Daarnaast bieden leads het voordeel dat je business nooit zomaar stil kan komen te liggen. Je kunt je potentiële klanten namelijk altijd benaderen via de gegevens die je van ze hebt. Dit klantenbestand pakt niemand zomaar van je af.
Als jij al je omzet uit Facebook advertenties haalt kan het bijvoorbeeld wel zo zijn dat wanneer je account wordt geblokkeerd je hele business zomaar ineens stil komt te liggen. Leads bieden daarom ook een stukje zekerheid omdat je altijd een manier hebt om aan nieuwe klanten te komen.