Een opt-in is een middel wat je kan inzetten om leads te verzamelen. Meestal is deze opt-in erop gericht om de e-mailadressen van potentiële klanten te verzamelen om e-mail marketing te gaan toepassen.

Letterlijk betekent een opt-in dat je mensen de optie geeft om ergens in te stappen. Dit gaat meestal om een mailinglijst waar door middel van een autoresponder direct een mailingreeks zal worden uitgestuurd.

Het doel van je opt-in is dus om gegevens te verzamelen van bezoekers op je website. Je kunt mensen aansporen om deze gegevens op te geven door ze een gratis (informatie)product aan te bieden. Zoals een e-book of een korte online cursus.

Om dit product te ontvangen dienen je bezoekers hun naam en e-mailadres op te geven. Je bezoekers vullen deze gegevens in op een zogeheten opt-in formulier.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het plaatsen van een opt-in op je website. Veel gebruikt is de opt-in pop up die opduikt wanneer je over een bepaalde pagina scrolt.

Mensen kunnen zich dan inschrijven om een gratis product te ontvangen of om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Als ze eenmaal hun gegevens hebben doorgegeven zijn ze via de opt-in aan je mailinglijst toegevoegd.

Een andere mogelijkheid is om een opt-in pagina te maken waar je mensen naartoe stuurt. Deze pagina kan je slim inrichten door gebruik te maken van de AIDA-formule (attention, Interest, desire, action).

Er is op deze pagina dan maar één doel en dat is het verzamelen van e-mailadressen.

Je bent verplicht om een double opt-in te gebruiken..

Maar een enkele opt-in zal niet voldoende zijn om te gebruiken. Je bent in Nederland namelijk verplicht om mensen hun aanmelding nog een keer te laten bevestigen.

Hiervoor is er de double opt-in. Naast het invullen van naam en e-mailadres zullen mensen dan ook nog hun e-mail moeten bevestigen.

Voor deze bevestiging wordt een mail met een link uitgestuurd. Als je potentiële klant zijn e-mailadres via deze link bevestigt weet jij als aanbieder ook meteen zeker dat mensen je mailtjes echt willen gaan ontvangen en dat het e-mailadres klopt.

De meestal e-mail software hebben deze double opt-in al voor jou ingebouwd. Er wordt dan vanzelf om een bevestiging gevraagd, maar controleer dit altijd nog wel even voor de zekerheid.

Geef ook altijd de mogelijkheid tot opt-out

Je bent als e ook altijd verplicht om mensen de mogelijkheid tot opt-out te geven. Hierbij krijgt iemand de optie om uit je mailinglijst te stappen en niet langer je e-mails te ontvangen.

Ook dit zit binnen de meeste software al ingebouwd door middel van een knop aan de onderkant van de e-mails. Vaak staat er dan een tekst als: ‘Wil je deze e-mails niet langer ontvangen? Klik dan hier om je uit te schrijven’.

Wil je meer weten over wat e-mailmarketing is en hoe het precies werkt? Lees dan ook eens het blogartikel:

‘Wat is e-mail marketing, hoe werkt het, en met welke software begin ik?’

Een opt-in is een middel wat je kan inzetten om leads te verzamelen. Meestal is deze opt-in erop gericht om de e-mailadressen van potentiële klanten te verzamelen om e-mail marketing te gaan toepassen.

Letterlijk betekent een opt-in dat je mensen de optie geeft om ergens in te stappen. Dit gaat meestal om een mailinglijst waar door middel van een autoresponder direct een mailing reeks zal worden uitgestuurd.

Het doel van je opt-in is dus om gegevens te verzamelen van bezoekers op je website. Je kunt mensen aansporen om deze gegevens op te geven door ze een gratis (informatie)product aan te bieden. Zoals een e-book of een korte online cursus.

Om dit product te ontvangen dienen je bezoekers hun naam en e-mailadres op te geven. Je bezoekers vullen deze gegevens in op een zogeheten opt-in formulier.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het plaatsen van een opt-in op je website. Veel gebruikt is de opt-in pop up die opduikt wanneer je over een bepaalde pagina scrolt.

Mensen kunnen zich dan inschrijven om een gratis product te ontvangen of om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Als ze eenmaal hun gegevens hebben doorgegeven zijn ze via de opt-in aan je mailinglijst toegevoegd.

Een andere mogelijkheid is om een opt-in pagina te maken waar je mensen naartoe stuurt. Deze pagina kan je slim inrichten door gebruik te maken van de AIDA-formule (attention, Interest, desire, action).

Er is op deze pagina dan maar één doel en dat is het verzamelen van e-mailadressen.

Je bent verplicht om een double opt-in te gebruiken..

Maar een enkele opt-in zal niet voldoende zijn om te gebruiken. Je bent in Nederland namelijk verplicht om mensen hun aanmelding nog een keer te laten bevestigen.

Hiervoor is er de double opt-in. Naast het invullen van naam en e-mailadres zullen mensen dan ook nog hun e-mail moeten bevestigen.

Voor deze bevestiging wordt een mail met een link uitgestuurd. Als je potentiële klant zijn e-mailadres via deze link bevestigt weet jij als aanbieder ook meteen zeker dat mensen je mailtjes echt willen gaan ontvangen en dat het e-mailadres klopt.

De meestal e-mail software hebben deze double opt-in al voor jou ingebouwd. Er wordt dan vanzelf om een bevestiging gevraagd, maar controleer dit altijd nog wel even voor de zekerheid.

Geef ook altijd de mogelijkheid tot opt-out

Je bent als e ook altijd verplicht om mensen de mogelijkheid tot opt-out te geven. Hierbij krijgt iemand de optie om uit je mailinglijst te stappen en niet langer je e-mails te ontvangen.

Ook dit zit binnen de meeste software al ingebouwd door middel van een knop aan de onderkant van de e-mails. Vaak staat er dan een tekst als: ‘Wil je deze e-mails niet langer ontvangen? Klik dan hier om je uit te schrijven’.

Wil je meer weten over wat e-mailmarketing is en hoe het precies werkt? Lees dan ook eens het blogartikel: ‘Wat is e-mail marketing, hoe werkt het, en met welke software begin ik?