copywriting tips

10 effectieve copywriting tips – voor betere artikelen – met meer resultaat.

copywriting tips

Zoek jij naar effectieve copywriting tips om nu eindelijk eens de resultaten te boeken die je voor ogen hebt? Merk je dat je artikelen vaak genoeg gelezen worden maar dat er toch de weinig mensen zijn die tot een aankoop overgaan?

Dan is dat waarschijnlijk een teken dat de copywriting binnen je teksten niet helemaal in orde is. Om ervoor te zorgen dat je vanaf nu wel de resultaten gaat boeken die je verdient heb ik speciaal voor jou deze blog geschreven :-). Een blog met 10 effectieve copywriting tips die je altijd en overal kan toepassen…

Als jij wilt weten hoe je verkoopcijfers door het dak gaan, raad ik je dan ook aan om snel verder te lezen!

Inhoudsopgave

Hoe schrijf ik betere artikelen met meer resultaat?

Wanneer het aankomt op het verbeteren van je teksten voor meer resultaat spreken we van copywriting.

Met meer resultaat bedoel ik hier meer conversie als gevolg van het lezen van de content op je website. Dit kan zowel het aanschaffen van een product zijn of het opgeven van een e-mailadres.

Bij copywriting staat het beïnvloeden van het gedrag van je lezers centraal. Het uiteindelijk gedrag waartoe je de lezer wilt aanzetten is natuurlijk het kopen van één van je producten. Hier zijn verschillende technieken en trucjes voor die je maar net moet kennen…

Hoe je hier invloed op kan uitoefenen ga ik je in deze blog in de vorm van 10 copywriting tips uitleggen!

10 copywriting tips

10 effectieve copywriting tips die altijd werken

#1. Leg de focus op voordelen in plaats van eigenschappen

Om meteen maar met de absolute winnaar van mijn copywriting tips in huis te vallen: Leg de focus op voordelen in plaats van eigenschappen.

Mensen willen weten wat ze aan je product hebben en niet dat het uit 10 onderdelen bestaat – wanneer we het bijvoorbeeld over een online cursus hebben.

Maar dit geldt eveneens voor een fysiek product, waarbij de maat of het gewicht niet hetgeen is wat mensen tot kopen aanzet. Natuurlijk is het belangrijk om deze eigenschappen op de verkooppagina te laten terugkomen, maar richt je binnen je tekst echt op de voordelen.

Hoe gaat jouw product de situatie van je lezers veranderen? Wat heeft het product voor anderen allemaal voor voordelen in hun leven opgeleverd?

Door de antwoorden op deze vragen in je tekst te verwerken creërer je noodzaak om je product aan te schaffen.

Wat ik zelf altijd doe om de voordelen extra uit te lichten is deze dikgedrukt maken. Wanneer mensen je tekst screenen zullen de voordelen dan extra opvallen. En dat is precies wat je nodig hebt om lezers tot kopers om te toveren ;-).

2. Roep emoties op bij je lezers

Iets wat altijd effectief is om je lezers tot een aankoop te drijven, is het oproepen van emoties. Het gaat erom dat je bepaalde gevoelens bij mensen losmaakt waardoor ze je product niet willen missen.

Zoals de IMU het zegt: Emotie drijft actie, informatie drijft analyse. Dit is één van de 6 manieren om het onderbewustzijn mee te triggeren.

Wil je ze alle 6 ontdekken? Kijk dan eens naar onderstaande video.

Mensen nemen vrijwel alle beslissingen op basis van emotie. Het oproepen van emoties is daarom dé manier om mensen tot een aankoop aan te zetten.

Richt je altijd eerst op overtuigen met emoties en richt je daarna op overige koopredenen.

Zorg er in ieder geval dat je tekst niet uit gevoelloze info bestaat! Met deze tekstvorm is de kans groot dat je maar weinig zal verdienen :-).

3. Ken je doelgroep en zorg voor herkenbare problemen

Weet jij wie je doelgroep is en met welke problemen ze te maken hebben? Als dit niet het geval is dan raad ik je aan hier snel onderzoek naar te doen.

Het kennen van je doelgroep is extreem belangrijk om verkopende teksten te kunnen schrijven. Wanneer je niet weet wat je doelgroep bezighoudt, sluit je tekst meestal niet aan op wat je lezers willen.

Bij copywriting is herkenning een cruciale onderdeel. Zowel om vertrouwen op de bouwen als het gevoel van ‘op de juiste plek zijn’ op te roepen.

Als het goed is heb – of promoot – je een product wat één of meerdere problemen oplost. Ga bij jezelf na welke problemen dit allemaal zijn, en kijk dan hoe je dit in je tekst kan verwerken.

Laat herkenbare problemen in je tekst terugkomen, op meerdere plekken. Geef aan het eind van je tekst vervolgens aan hoe jouw product de oplossing biedt.

Samengevat: je noemt een herkenbaar probleem en komt met een passende oplossing = je product of dienst. Zo simpel kan online geld verdienen zijn ;-).

copywriting

4. Schrijf je teksten zo persoonlijk mogelijk

Naast inhoudelijke technieken kan ook de schrijfvorm die je gebruikt een groot verschil maken. Zo blijken teksten die persoonlijk en ‘los’ geschreven zijn veel beter te converteren.

Dit doe je onder andere door je lezer aan te spreken met je, jij of jou. En zelf niet te spreken van ‘we’ – alsof je lezer met een hele organisatie te maken heeft :-).

Hieronder zie je daar een voorbeeld van;

In 2020 is het echt voor iedereen mogelijk om geld via het internet te gaan verdienen. Wil je weten hoe ook jij via internet een passief inkomen kan opbouwen? En wil je dit door middel van een verdienmodel doen waarmee je veel vrije tijd overhoudt?

Dan is de Affiliate Marketing Revolutie echt iets voor jou! Het volgen van deze digitale cursus kan jouw leven compleet gaan veranderen…

Om meteen maar even 2 van mijn andere blogs te promoten ;-).

Mensen kopen liever van personen dan bedrijven. Schrijf je tekst daarom alsof je het tegen een vriend of familielid hebt.

Dit is één de schrijfvorm tips die echt onmisbaar is als het aankomt op het verbeteren van je copywriting.

Met persoonlijk bedoel ik hier ook dat je vaker je eigen stem laat horen. Waar sta je voor en wat wil je mensen meegeven?

Dat is wat mensen echt aanspreekt, zolang ze zich er in herkennen tenminste.

5. Zorg voor korte maar krachtige zinnen

Wanneer ik teksten van andere (beginnende) bloggers lees zie ik dit vaak fout gaan. Er worden te lange zinnen gebruikt, waardoor de inhoud zijn kracht verliest.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik mij hier in mijn eerste blogs ook schuldig aan hebt gemaakt. Totdat ik ontdekte dat de meest succesvolle blogs kort maar krachtig geschreven zijn…

Korte zinnen lezer fijner weg en dringen beter tot je lezers door zolang de inhoud sterk is.

Hoe je zinnen korter en krachtiger kan maken? Simpelweg door te beginnen met vaker een punt te zetten. Je zal zien dat je tekst zo al een stuk meer kracht meekrijgt.

Verder kun je af en toe gebruik maken van opsommingen. Hiermee zorg je automatisch voor kortere zinnen en meer overzicht

Laat daarnaast zoveel mogelijk overbodige en luie woorden weg. Met luie woorden bedoel ik woorden als heel erg, vreselijk, geweldig, fantastisch etc.

Woorden die eigenlijk niet veel zeggen, tenzij je ze onderbouwt en specificeert. Zorgt je product ervoor dat je veel meer afvalt of dat je elke week 60% meer vet verbrandt?

Wat ik hier benoem sluit overigens meteen goed aan op nummer 6 van mijn copywriting tips…

copywriting

6. Gebruik concrete cijfers en voorbeelden

Naast dat je zinnen kort en krachtig moeten zijn, is specifiek zijn van net zo groot belang.

Wanneer je voornamelijk over ‘dingen’ en ‘zaken’ praat komt dit niet bepaald betrouwbaar over. Om je kennis echt aantoonbaar te maken kun je beter voor concrete cijfers en voorbeelden gaan.

Maak het daarom niet te algemeen maar wees juist zo specifiek mogelijk. Geef duidelijke voorbeelden en maak je expertise kenbaar.

Praat daarnaast niet over veel/heel veel – maar noem concrete cijfers. Kan je met product X 10 kilo afvallen in 3 maanden, benoem dit dan concreet.

Om maar weer even terug te komen op een voorbeeld binnen de gezondheidsnice ;-).

Wist je daarnaast dat getallen ook erg goed binnen SEO-titels werken? Uit onderzoek blijkt dat titels met getallen veel eerder worden aangeklikt. Getallen vallen voor ons mensen namelijk meer op dan letters, en zo dus ook je SEO-titel.

7. Doe er alles aan om je te onderscheiden

Waarschijnlijk heb je deze tip al regelmatig voorbij zien komen binnen de online marketing wereld. Toch wil ik hem in dit artikel nog even benoemd hebben.

Als je wilt dat mensen je producten kopen zul je je namelijk moeten onderscheiden van de concurrent. Waarom zouden mensen jouw product willen kopen wanneer de content van je concurrentie net zo goed is?

Zorg daarom dat jouw content uniek is en meer waarde bied dan je concurrenten. De extra waarde die jij levert is uiteindelijk hetgeen wat mensen bij jou laat kopen.

Denk dus goed na over de vraag hoe je jezelf van je concurrentie kan onderscheiden. Helaas is slechts een sterke tekst hierbij niet voldoende.

Je zult je content moeten aankleden met van alles en nog wat. Alles wat jouw content uniek maakt, en een stap verder gaat dan je concurrenten.

Voeg binnen je tekst bijvoorbeeld originele afbeeldingen, infographics en video’s toe.

Iets wat ook goed werkt zijn Giphy afbeeldingen. Mensen worden namelijk getriggert door bewegende beelden, waardoor dit ideaal is om de aandacht vast te houden.

Geen idee wat twee kippen met deze blog te maken hebben – maar waarschijnlijk is jouw aandacht er nu ook weer bij :-).

8. Laat anderen de kwaliteit van je content bevestigen.

Je kunt zelf natuurlijk mooi vertellen hoe waardevol je content en bijbehorende product wel niet is…

Toch werkt dat niet bij iedereen, vertrouwen is immers iets wat je moet winnen.

Om je betrouwbaarheid te verhogen kun je anderen de kwaliteit van je content laten bevestigen. Bijvoorbeeld door reacties onder je content toe te laten, of testimonials toe te voegen.

Testimonials zijn korte recensies van andere mensen die je product al hebben aangeschaft. Door de positieve reacties van anderen over je product of content op je pagina te plaatsen, zorg je voor social proof.

Het creëren van social proof is één van de belangrijkste copywriting tips die ik je kan meegeven. Mensen kopen je producten of diensten veel sneller wanneer anderen dit aanraden.

9. Gebruik de kracht van verhalen

Wist je dat de meest succesvolle online marketeers gebruik maken van verhalen? Misschien dat je er nog nooit zo op gelet hebt, maar dat er nu wel een lampje bij je gaat branden…

Op websites met goede verkoopcijfers zijn altijd meerdere verhalen terug te te vinden. Zowel binnen de content zelf als op de verkooppagina’s.

Verhalen zijn zeer krachtig wanneer je lezers zich er in herkennen. Deze verhalen hoeven overigens niet altijd over jezelf te gaan. Het kan bijvoorbeeld ook het verhaal zijn van hoe iemand anders zijn leven is veranderd door het aanschaffen van je product.

Probeer in je teksten daarom regelmatig een verhaal te vertellen, en laat detaills niet achterwege. Geef precies aan wat je klanten zullen ervaren wanneer ze je product zullen aanschaffen.

10. Pas het grote geheim van reclame toe

Helaas zijn we alweer aan het eind van alle 10 de copywriting tips aangekomen…

Ik hoop dat je in ieder geval al een paar mooie inzichten hebt kunnen opdoen ;-).

Maar niet getreurd ik heb nog één handige en effectieve tip voor je in petto. En deze tip heeft alles te maken met de reclame vandaag de dag.

Het geheim van de alledaagse reclame is namelijk in één woord samen te vatten: Herhaling.

McDonalds is één van de koningen op het gebied van deze reclame techniek. Hoe vaak zie je hun gele M wel niet voorbij komen wanneer je over de snelweg rijd? En hoe vaak heb je hun welbekende BigMac al op tv voorbij zien komen?

In het geval van online marketing werkt herhaling natuurlijk iets anders dan voor de McDonalds. Hierbij gaat het erom de je voordelen van je product meerdere keren binnen je content herhaalt.

Door het grote voordeel van een product meerdere keren te herhalen worden aankopen getriggerd. Mensen zijn nou eenmaal zo geprogrammeerd dat ze dingen beter onthouden, door het meer dan één keer te horen.

Wanneer dit belangrijke voordelen zijn kun je mensen hier dus maar beter vaker aan herrineren. Natuurlijk niet door elke keer letterlijk dezelfde zin te gebruiken, maar door het op verschillende manieren te verpakken.

Bijvoorbeeld door het naast je normale tekst ook te brengen in de vorm van een voorbeeld, verhaal of infographic. En door het op meerdere plekken in je tekst terug te laten komen.

Vertel er kort wat over in je inleiding, iets uitgebreider in je middenstuk, en nog even samengevat aan het einde van je tekst. Door op deze manier te werk te gaan kan ook jij voortaan profiteren van de kracht van herhaling ;-).