email-marketing-tips

8 onmisbare e-mail marketing tips voor meer conversie!

email-marketing-tips

Zoek jij naar e-mail marketing tips om je conversie een enorme boost te kunnen geven? En wil je weten waar je allemaal op moeten letten om zo goed mogelijke resultaten uit je e-mail marketing te halen?

Dan zal dit artikel voor jou waarschijnlijk heel waardevol gaan zijn! Ik geef je in deze blog namelijk 8 e-mail marketing tips die jij direct kunt gaan toepassen om je winst flink te verhogen. Lees dan ook snel verder ;-).

Inhoudsopgave

Veel ondernemers vergeten hoe belangrijk goede e-mail marketing voor hun business kan zijn. E-mail marketing lijkt in deze tijd soms wat ouderwets maar is nog altijd een gouden kans om je onderneming in vogelvlucht te laten groeien.

Wat ik veel zie gebeuren is dat het mensen wel lukt om aardig wat e-mail adressen te verzamelen, maar dat ze vervolgens niet weten hoe ze deze lijst maximaal kunnen benutten.

Als je eenmaal weet hoe je e-mail marketing slim kunt inzetten zul je zien dat je zoveel meer met je verzamelde leads kunt dan je denkt. De klanten waar je zo hard naar op zoek was waren er al die tijd al!

Je moet alleen net even weten welke trucjes je kunt toepassen om ze te verleiden tot een aankoop…

#1. Grijp de aandacht met een pakkende headline

De eerste en meteen de meest belangrijke van de e-mail marketing tips in dit artikel is dat je altijd moet zorgen voor een pakkende headline. Hiermee bedoel ik ook wel het onderwerp van je e-mail.

Uit onderzoek blijkt dat je gemiddeld maar drie seconden van mensen krijgt om ze over te halen om je e-mail te openen.

Deze tijd is door de jaren heen steeds korter geworden als gevolg van de informatieoverload van tegenwoordig.

Om deze overload aan informatie snel te kunnen filteren op relevantie heeft de mens er een beslissingsboog van nog maar een paar seconden aan overgehouden.

Jij moet er dus voor zorgen dat je in die paar seconden die je krijgt de aandacht grijpt.

Het onderwerp van je titel moet direct interesse en nieuwsgierigheid opwekken waardoor mensen worden aangespoord om je e-mail te openen.

e-mail verzenden

Als je bekent bent met het AIDA model zal je deze eerste stap waarschijnlijk ook herkennen. Het gaat er namelijk om dat je altijd eerst de attention van de bezoeker weet te grijpen.

Dit is een bewezen marketing techniek die eigenlijk altijd werkt als je weet hoe je deze goed kunt toepassen.

Hoe je een pakkend onderwerp voor je e-mail maakt?

Dit doe je bijvoorbeeld door een vraag te stellen, iets opvallends te noemen. of door urgentie te creëren. Hierbij is het belangrijk dat je goed voor ogen hebt wat de mensen in jouw doelgroep aanspreekt.

Maar een mega goede korting of een hele speciale (tijdelijke) aanbieding werkt eigenlijk altijd wel. Vraag jezelf af hoe jij je kunt onderscheiden van je concurrenten.

Dit doe je niet met een saai onderwerp. Dan maak je een hele kleine kans dat mensen je e-mail zullen openen…

#2. Bouw vertrouwen op door je e-mails te personaliseren

Als het je dan eenmaal is gelukt om mensen op je mailing te laten klikken is het tijd om je op één van de belangrijkste inhoudelijke factoren te gaan focussen. De inhoud van je mail moet er namelijk voor zorgen dat er vertrouwen ontstaat bij je lezer.

Dit vertrouwen bouw je niet meteen met je eerste mailtje op maar kost vaak wat tijd. Probeer daarom je mailingreeks zo opgezet te hebben dat je dit vertrouwen beetje bij beetje opbouwt.

Het personaliseren van je e-mails is een zeer effectieve manier om een vertrouwensband op te bouwen.

Door je ontvangers persoonlijk aan te spreken kunnen mensen het idee krijgen dat ze speciale aandacht krijgen – en dat een bepaalde korting slechts aan hem of haar is gegeven.

Het trucje van mensen laten geloven dat ze net een bepaald ‘gelukje’ of ‘buitenkansje’ hebben gekregen werkt nog altijd heel goed. Zeker als je iemand bij naam aanspreekt voelt je mail al snel heel persoonlijk gericht.

De meeste e-mail marketing software hebben tegenwoordig een automatische personalisatie functie ingebouwd. Je hoeft hier dus over het algemeen zelf nog meer weinig voor te doen.

Maar omdat bijna iedere software deze functie nu heeft is alleen het aanspreken bij naam niet meer heel speciaal geworden. Toch zijn er nog veel meer mogelijkheden om je mailings nog wat extra persoonlijker te maken.

Als je ook naar de geboortedatums van mensen vraagt kun je bijvoorbeeld een verjaardagscadeautje sturen. Hoe zou jij er op reageren wanneer je precies op je verjaardag een mega goede korting in je inbox ziet verschijnen?

Met als onderwerp iets als: “Van harte gefeliciteerd (naam), hier is je cadeautje!”

#3. Deel je mailinglijst op in groepen

Iets wat goed aansluit op de vorige tip is dat je je malings ook persoonlijker kunt maken door ze in te delen in groepen. Het indelen van je mailingslijst in groepen wordt ook wel segmenteren genoemd.

Wanneer je je malingslijst slim segmenteert kun je namelijk bepaalde aanbiedingen slechts naar een bepaalde groep sturen. Natuurlijk is het aan te raden om dan wel eerst te kijken naar of het product aansluit op de interesses die iemand eerder heeft laten blijken ;-).

Hoe beter je mailings aansluiten op de interesses van je ontvangers, hoe groter de kans wordt dat mensen je e-mails zullen openen.

Zorg daarom ook dat de interesse waar je je op richt ook terugkomt in het onderwerp!

Om te bepalen welke ontvanger precies in wat geïnteresseerd is moet je de acties van je leads nauwlettend in de gaten houden. De meeste software geven je hier een heel gedetailleerd overzicht van.

Kijk goed naar welke groepen je kunt onderscheiden en blijf voortdurend testen. Je moet hiervoor dus wel eerst wat informatie over je leads verzameld hebben.

Hoe meer informatie je hebt, hoe beter je iemand in de juiste groep kan plaatsen. Om deze groepen aan te maken beschikken de meeste e-marketing tools over zogeheten ‘variabele blokken’.

Deze functie zorgt er automatisch voor dat mensen die aan bepaalde ‘interesse eisen’ hebben voldaan gesegmenteerd worden. Je maakt de mailings die je stuurt op deze wijze zo relevant mogelijk, voor optimaal resultaat ;-).

#4. Bepaal wat werkt, en wat niet

Je kunt meestal precies achterhalen welke e-mail door wie is geopend. Als je e-mails uitstuurt met verschillende onderwerpen kun je vaak makkelijk verschillen zien in het openingspercentage.

Stel dat je in de mobiele-telefoon-niche zit en je wekelijks een aantal mailings stuurt. Je ziet vervolgens dat er bepaalde mensen op je mailinglijst zijn die vrijwel alle mails over Samsung toestellen openen – maar alle reclamemails met de Iphone als onderwerp dicht laten.

Je kunt er hier dus van uitgaan dat deze mensen interesse hebben in Samsung telefoons.

Door deze mensen in een aparte ‘Samsung’ groep te plaatsen kun je ze nu veel gerichter gaan benaderen. Je kunt zo ook meteen voorkomen dat ze nog e-mails ontvangen over de nieuwste Iphone.

Op deze manier zorg je ervoor dat je ontvanger zich beter begrepen voelt – en voorkom je daarnaast dat je e-mails uitstuurt met producten waar iemand juist niet in geïnteresseerd is. Je voorkomt zo irritatie en waarschijnlijk ook dat mensen zich zullen uitschrijven van je mailinglijst.

Hoe fijn is het immers als je precies de aanbiedingen ontvangt waar je nou net naar op zoek was?

Je gaat door te meten dus bepalen wat werkt (en wat niet ) en hoe je je mailings beter kunt afstemmen op de interesses van je ontvangers.

Kijk ook in het algemeen goed naar welke e-mails het minder goed doen dan anderen. Het heeft natuurlijk geen zin om bepaalde mailings te blijven sturen als je merkt dat deze vrijwel niet geopend worden.

Er zitten nou eenmaal altijd wel e-mails tussen die gewoon niet zo aanslaan. Stop daarom gewoon met deze te versturen, en focus je op wat wel werkt.

Meten blijft nog steeds weten! En dat geldt zeker ook voor e-mail marketing…

e-mail marketing statistieken meten

#5. Gebruik professionele en betrouwbare e-mail marketing software

Als je serieuze winsten met e-mail marketing wilt gaan behalen denk ik dat het verstandig is om in professionele software te investeren.

E-mail marketing tools van lage kwaliteit kunnen namelijk vervelende nadelen met zich meebrengen.

Vaak belanden de e-mails vanaf de goedkopere tools eerder bij iemand in de spambox.

Daarnaast maak je een grotere kans dat de e-mails niet voor alle apparaten geoptimaliseerd zijn. Zeker voor mobiele telefoons wordt het steeds belangrijker dat je e-mails hiervoor geoptimaliseerd zijn.

Er is namelijk nu al jaren lang een stijging te zien in het aantal mobiele gebruikers. Dus mag een goede mobiele weergave niet meer ontbreken binnen je e-mail marketing.

Met een professionele tool bedoel ik voornamelijk een e-mail marketing software die meegaat met de tijd. Oftewel een software die voortdurend blijft meevaren op de nieuwste ontwikkelingen binnen de e-mail marketing wereld.

Vooral de eerst genoemde software is een zeer betrouwbare en professionele tool om mee aan de slag te gaan.

Daarnaast heeft Aweber één van de hoogste deliverabilty scores van alle tools die er op de markt te vinden zijn.

#6. Zorgt dat je deze e-mail marketing tips toepast voor een hoger openingspercentage!

Wanneer je mailings stuurt met lange onderwerpen en veel verkoop woorden zal dit een negatieve invloed hebben op het percentage mensen dat je e-mails opent.

Als je te lange onderwerpen gebruikt kan het zijn dat niet alles even goed weergeven wordt op een bepaald apparaat of op mobiele telefoons. Zelfs al je dan wel gebruik maakt van een professionele tool.

Eigenlijk zijn onderwerpen van boven de 40 tekens al te lang. Zorg dat je hieronder blijft zitten zodat je headline volledig zichtbaar is voor je ontvanger!

Ook moet je erop letten dat je zoveel mogelijk verkoop woorden vermijd. Hiermee bedoel ik woorden als ‘Gratis’ en ‘% Korting’ .

Probeer ook niet teveel te overdrijven met uitroeptekens, hoofdletters en emojis. Doe je dit wel heel veel dan kan dit wel eens de reden zijn waarom je openingspercentage maar laag blijft…

Verzin een pakkend onderwerp maar blijf dus wel normaal doen met alles eromheen.

Een e-mail met veel poespas komt bij mensen juist eerder onbetrouwbaar over dan dat deze aanspreekt om erop te klikken.

#7. Houd je mailinglijst clean en up-to-date

Iets wat je niet moet vergeten is om je mailinglijst clean en up-to-date te houden. Hiermee bedoel ik dat je af en toe even de rotte appels uit je lijst moet halen.

Stel bijvoorbeeld als regel voor jezelf dat je alle mensen van je lijst verwijderd die in de afgelopen 3 maanden geen van je e-mails geopend hebben.

De reden voor deze opschoning is dat dit indirect je deliverability zal verhogen. Je deliverability hangt namelijk af van de hoogte van het percentage dat je mailings opent.

Het verhogen van je deliverability brengt als voordeel met zich mee dat er meer e-mails die je verstuurt ook daadwerkelijk in de inbox van je leads zullen belanden.

Hoe hoger je deliverability, hoe meer mensen je met je mailings zal gaan bereiken.

Het is dus slim om de mensen die werkelijk nooit een reactie op je e-mail geven te verwijderen van je lijst.

#8. Zorg dat het duidelijk is waar mensen op moeten klikken

Uiteindelijk moet je niet vergeten wat je met de e-mails die je verzend wilt bereiken. Dit is natuurlijk dat mensen via je mailings naar je website gaan of meteen een aankoop doen.

Hoe logisch dit ook klinkt, er zijn genoeg ondernemers die niet duidelijk genoeg maken welke vervolgstap mensen kunnen nemen. Er staat dan bijvoorbeeld snel een onopvallende link ergens in de tekst van de e-mail.

Door dit op deze manier te doen loop je hoogstwaarschijnlijk een hele hoop geld mis…

Zorg daarom voor een opvallende call to action die mensen aanspoort om erop te klikken.

Ik raad je aan om deze knop above the fold te plaatsen. Dit is in het gedeelte dat eigenlijk meteen zichtbaar is wanneer mensen om je mail klikken. Je voorkomt zo dat mensen deze knop missen, en laat direct zien welke vervolgstap via de mail ondernomen kan worden.

Ga ook heel bewust om met de kleuren die je gebruikt voor je call to action. Zorg dat je cta in contrast staat met de overige kleuren in je mailing.

Je legt zo extra de aandacht op de knop waar het allemaal om draait. De e-mail marketing tips hierboven zorgen immers pas voor meer conversie als je mensen weet te verleiden om op deze knop te klikken ;-).

Onderschat nooit de kracht van e-mail marketing…

Dit waren ze dan, mijn 8 e-mail marketing tips voor meer conversie! Ik denk dat je voorlopig wel even wat te doen hebt…

Zorgt dat je echt serieus met deze tips binnen je e-mail marketing aan de slag gaat. Nogmaals moet je de kracht van e-mail marketing niet onderschatten.

Het kan je echt heel veel gaan opleveren – tenminste als je weet hoe je dit slim en doeltreffend kunt toepassen.

Maar dat is na het lezen van dit artikel voor jou gelukkig geen probleem meer ;-).

Vond je deze tips waardevol of heb je nog andere vragen? Laat het me dan weten in de reacties hieronder!

Heb je nog andere e-mail marketing tips die je graag zou willen delen? Dan zou ik die ook graag van je willen weten.