wat is e-mail marketing

Wat Is e-mail marketing, hoe werkt het, en met welke software begin ik?

wat is e-mail marketing

E-mail marketing is één van de belangrijkste onderdelen binnen de online marketing wereld. Veel succesvolle ondernemers halen een groot deel van hun omzet hieruit. Wat is e-mail marketing precies, hoe werkt het, en met welke software begin je?

In dit artikel ga je de antwoorden op deze vragen allemaal ontdekken, en krijg je inzicht in waarom het zo belangrijk is dat ook jij met e-mail marketing aan de slag gaat. Lees dan ook snel verder!

Inhoudsopgave

Wat is e-mail marketing precies?

Waarschijnlijk weet je wel al ongeveer wat e-mail marketing is en spreekt de naam ook voor zich. E-mail marketing is namelijk simpelweg de verzamelnaam voor het verkopen van producten en diensten via de mail.

Er wordt in deze tijd vaak gedacht dat e-mail marketing een beetje ouderwets is geworden, maar niet is minder waar.

Het levert voor veel internet ondernemers namelijk nog altijd een hoop geld op en wordt daarom nog steeds veelvoudig toegepast.

Het mooie aan e-mail marketing is dat je gemakkelijk heel veel mensen kan bereiken. Nu denk denk je waarschijnlijk: Maar dit kan ik met social media toch ook? Ja dat klopt, alleen zijn er een paar belangrijke verschillen…

Je kunt via e-mail marketing de mensen op je mailinglijst namelijk heel persoonlijk benaderen. Hiermee bedoel ik dat in de e-mails die je verstuurt automatisch de namen van de mensen op je mailinglijst worden verwerkt.

Elke e-mail wordt zo dus uniek en is volledig gepersonaliseerd voor degene die hem ontvangt. Het grote voordeel is dat je door deze persoonlijke manier van benaderen eerder een vertrouwensband opbouwt met de potentiële klanten op je lijst.

Je spreekt mensen aan bij naam waardoor ze zich veel sneller vertrouwd zullen voelen. Het opbouwen van dit vertrouwen is natuurlijk zeer belangrijk om het trouwe bezoekers van je website te maken.

Door vertrouwen op te bouwen zullen mensen ook sneller de producten en diensten die je promoot bij je aanschaffen.

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?

Hierboven heb ik je al even een sneak preview gegeven van wat het grootste voordeel van e-mail marketing is. Maar naast dat je mensen persoonlijk kan benaderen en zo eerder een band kan opbouwen zijn er nog een aantal andere belangrijke voordelen.

Deze heb ik hieronder voor je op een rijtje gezet;

  • Je kunt op een goedkope manier met een zeer grote groep mensen in contact komen.
  • Voor maximale resultaten kun je erg nauwkeurig je prestaties meten en zien welke e-mails het beste werken.
  • Je maakt directer contact met potentiële klanten die al hebben aangeven interesse in je producten te hebben. De kans op een verkoop is daardoor over het algemeen hoger dan bij advertenties die je op social media kanalen plaatst.
  • Wanneer je een nieuw product hebt kun je dit altijd meteen delen met alle mensen op je mailinglijst. Je hoeft niet weer eerst naar potentiële klanten op zoek via andere kanalen. Deze staan immers allemaal al op je mailinglijst…
  • Je kunt het e-mail marketing proces helemaal automatiseren door gebruik te maken van een autoresponder.
  • Met een mailinglijst heb je altijd een lijst potentiële klanten tot je beschikking. Stel je advertentieaccount op Facebook of Instagram wordt geblokkeerd dan heb je altijd nog je mailinglijst achter de hand. Zo hoeft je business niet stil komen te staan.
  • Je kunt oneindig opschalen. Hoe groter je mailinglijst wordt, hoe hoger je omzet om het algemeen zal worden. Er wordt ook wel gezegd dat elke nieuwe inschrijving voor je mailinglijst je €1 zal opleveren.

Je merkt dus dat dat e-mail marketing je veel voordelen kan gaan opleveren voor je onderneming.

Het kan je business echt naar een ‘next level’ brengen en je veel verkopen gaan opleveren – tenminste als je weet hoe je het slim en effectief kan gebruiken.

Enkele nadelen van e-mail marketing

Toch zitten er ook aan e-mail marketing een aantal nadelen. Deze heb ik hieronder weer voor je op een rijtje gezet;

  • Het kan aan het begin moeilijk zijn om e-mail marketing doeltreffend in te zetten als je er nog maar weinig kennis van hebt. Je zal merken dat je fouten gaat maken. Maar… oefening baart kunst en als je het eenmaal onder de knie hebt zal het je heel veel gaan opleveren.
  • Soms kan het zijn dat de mails die je eruit stuurt niet het resultaat opleveren dat je verwacht had. Dit is iets wat voor alle onderdelen van internet marketing geldt of het nou om e-mail marketing of adverteren gaat. De resultaten kunnen wel eens tegenvallen.
  • Omdat je e-mailadres nog niet in de mailbox van mensen bekend is kan het soms zijn dat de mails die je verstuurd in de spam-box terecht komen. Het nadeel is natuurlijk dat de meeste mensen de e-mails die hier terecht komen niet zo snel zullen lezen.

Je ziet dus dat er ook wel nadelen aan zitten maar dit zul je bij alles wel blijven houden. Als je de voordelen tegen de nadelen afweegt denk ik dat het het meer dan waard is om met e-mailmarketing te beginnen.

Ik denk dat het echt zonde voor je business is als je e-mail marketing links laat liggen, zeker als je kijkt naar wat het je kan opleveren…

Hoe werkt e-mail marketing?

Je zult om e-mail marketing toe te kunnen passen als eerst een mailinglijst moeten opbouwen. Om e-mail adressen te verzamelen maken de meeste websites gebruik van opt-in’s.

Als jij je met internet (affiliate) marketing bezighoud raad ik je zeker aan om ook op deze manier je e-mailadressen te verzamelen.

Je biedt je bezoekers dan bijvoorbeeld een gratis product aan mensen aan waarvoor ze hun e-mailadres moeten opgeven om dit te ontvangen.

Dit kan bijvoorbeeld een gratis e-book zijn wat mensen naar hun mail krijgen opgestuurd.

e-mail marketing

Je kunt op je opt-in pagina een call to action maken met een tekst als: ‘Ja! Ik zou het gratis e-book graag willen ontvangen!’

Vervolgens krijgen mensen dan een formulier te zien wat je van tevoren hebt aangemaakt. Hier vullen ze dan hun naam in (optioneel) en het e-mailadres waar het e-book naartoe verzonden kan worden.

Na dit gedaan te hebben is deze persoon automatisch toegevoegd aan je mailinglijst en kan je autoresponder zijn werk gaan doen. De persoon die zich heeft aangemeld zal in de komende dagen/weken dan verschillende vooraf ingestelde e-mails ontvangen.

Als je liever niet een hele pagina wilt gebruiken kan je ook gebruik maken van opt-in pop ups. Je hoeft iemand dan niet helemaal naar een pagina door te leiden en kan mensen via een pop-up zich op dezelfde pagina hun e-mail laten opgeven.

Een aantal regels waaraan je je dient te houden…

Het is belangrijk dat je mensen wel altijd de mogelijkheid geeft om zich van je mailinglijst uit te schrijven. Deze functie zit binnen de meeste e-mail marketing software al ingebouwd, maar check toch nog even of dit inderdaad ook voor de software die jij gebruikt geldt.

Je kunt dit makkelijk zien in het voorbeeld van de e-mail die naar mensen verstuurd zal worden. Er zal dan een tekst onder staan als: ‘Wens je deze e-mails niet langer te ontvangen? Klik dan hier om je uit te schrijven’

Kijk maar eens goed onderaan de mailtjes in je eigen inbox. Je zult zien dat je vrijwel bij ze allemaal ergens onderaan de mogelijkheid krijgt om je uit te schrijven.

Let er ook op dat in Nederland verplicht is dat mensen zich dubbel aanmelden. Dit wordt ook wel een double opt-in genoemd en komt erop neer dat mensen ook nog een keer een bevestiging moeten geven nadat ze zich hebben aangemeld.

Ook deze functie zit binnen de meeste e-mail marketing software al ingesteld en anders kun je dit zelf nog even instellen. Als mensen hun bevestiging hebben gegeven kunnen je zorgeloos beginnen met het versturen van e-mails.

Met welke software begin ik?

Om e-mail marketing toe te kunnen passen moet je eerst een software kiezen om te gaan gebruiken. Er zijn verschillende e-mail marketing software waar je al vanaf een paar tientjes per maand mee van start kan gaan.

Met een e-mail marketing software kun je het bovengenoemde – dus onder andere het instellen van een opt-in en autoresponder – mogelijk maken. De software stelt je in staat om een mailinglijst op te bouwen en alle verzamelde e-mailadressen direct op te slaan.

De meeste software’s bieden je een erg nauwkeurig overzicht van je prestaties. Je kan hierdoor precies zien hoe vaak een bepaalde e-mail geopend is en hoeveel mensen er op je call to action hebben geklikt.

prestaties van je website meten

Je kan zo slim je doelgroep filteren en precies zien wie van de mensen op je mailinglijst het meest geïnteresseerd zijn in de producten die je promoot.

Hier kan je dan bewust op inspelen door deze mensen bijvoorbeeld in een andere funnel te plaatsen. Omdat deze mensen hun interesse laten blijken is het namelijk waarschijnlijker dat je ze je producten zullen kopen.

Tegenwoordig zijn er veel verschillende software mogelijkheden om je e-mailmarketing mee op te zetten. Welke software je kiest hangt grotendeels af van wat het beste bij jou past en de positie waarin je onderneming zich bevindt.

Probeer eerst zo goed mogelijk te onderzoeken wat voor jou de beste keuze voordat je met een bepaalde software in zee gaat.

Het zou namelijk zonde zijn als je veel tijd hebt besteed aan het instellen van je e-mails en autoresponders en je er vervolgens achter komt dat dit misschien toch niet de meest geschikte software voor jou is.

De 3 opties die ik je persoonlijk kan aanraden…

Om je een handje te helpen heb ik hieronder een aantal mogelijkheden voor je op een rijtje gezet. Ik zal je kort vertellen wat de voordelen per software zijn en waarin ze zich onderscheiden van elkaar;

  1. Enormail: een Nederlandse e-mailmarketing software die je vanaf €17 per maand kunt gaan gebruiken. Persoonlijk zou ik voor beginners deze software het meest aanraden. Het is namelijk een hele eenvoudige software waarmee je de kneepjes van het e-mail marketing vak eerst goed onder de knie kan krijgen. Daarnaast is het een Nederlandse dienst die erom bekent staat om goede klantenservice te verlenen. Dit wordt omdat je in het Nederlands kunt communiceren meteen ook wat makkelijker voor jezelf.
  2. Aweber: een Amerikaanse softwareservice die je vanaf $19 (ongeveer €17) per maand kan gebruiken. Deze software heeft de hoogste deliverbilaty score van de drie opties die ik hier noem. Verder kan je via deze software erg makkelijk in slechts een paar klikken opt-ins en nieuwsbrieven maken. Ook followup e-mails kun je hiermee heel simpel opstellen en instellen.
  3. GetResponse: ook een Amerikaanse softwareservice, die je vanaf $15 (ongeveer €14) per maand kan gebruiken. Ik zal deze software eigenlijk pas aanraden als je al wat verder bent met e-mail marketing. De software is namelijk iets moeilijker opgebouwd dan de andere. GetResponse geeft je wel veel extra mogelijkheden, zoals het maken van landingspagina’s en het makkelijk opsplitsen van contacten. T

De keuze is aan jou!

Uiteindelijk is de keuze dus aan jou en ga ik je niet vertellen wat de allerbeste keuze is. De prijzen liggen liggen niet ver uit elkaar en zijn erg schappelijk als je kijkt naar wat het je allemaal kan gaan opleveren.

Je kunt op basis van de bovengenoemde voordelen al een beetje een keuze maken maar dit doe je nog beter door gebruik te maken van de gratis maand die deze softwareservices bieden.

Hierdoor kan je onbetaald kijken of je het fijn vindt om met de software te werken en je geschikte e-mails kunt opstellen die bij jouw onderneming passen.

Ga daarom eerst eens op onderzoek uit en kijk welke software het beste bij jou en je business past.

Besef wat voor gemiste kans een business zonder e-mail marketing is..

Ik weet zeker dat het toepassen van e-mail marketing je business een enorme boost zal gaan geven. Als je dit slim inzet kan je omzet echt in enorme lift terecht komen. Wil jij nog meer weten over wat je eraan kunt doen om je conversie te verhogen door e-mail marketing?

Dan raad ik je aan om mijn blogartikel met 8 E-mail Marketing Tips voor meer conversie eens door te lezen!

Het is voor je business echt belangrijk dat je e-mail marketing niet links laat liggen. De kans is groot dat wanneer je dit wel doet je een hoop omzet mis zal lopen.

Hierdoor zal het veel langer gaan duren om een passief inkomen via internet op te bouwen. En ook als dit niet per se je doel is laat je nog steeds een zeer belangrijke inkomstenbron onbenut..

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel een goed beeld van e-mailmarketing hebt gekregen. En ik hoop dat je een keuze voor een e-mail marketing software hebt kunnen maken en aan de slag bent gegaan. Alvast succes, ik hoop dat het je mooie resultaten op gaat leveren!

Tot slot zou ik het leuk vinden als je met me deelt wat jouw favoriete e-mail marketing software is. Ook zou ik graag willen weten wat het toepassen van e-mail marketing voor invloed op je business heeft gehad! Laat het me weten in de reacties hieronder ;-).