Heb jij een eigen website? Dan zou het erg zonde zijn als jij je nog niet voor de Google Search Console hebt aangemeld!

Wat de Google Search Console precies is en hoe het werkt? Ik vertel het je allemaal in dit artikel.

Wat is Google Search Console

De Google Search Console is een tool voor je website waarmee je eigenlijk als het ware door de ogen van Google naar je site kan kijken. Je kunt bijvoorbeeld zien op welke trefwoorden je het meest gevonden wordt en of er fouten op je pagina’s zijn geconstateerd.

Naast de ranking van trefwoorden kun je zien hoe vaak je website aan mensen is weergegeven en hoeveel klikken er hebben plaatsgevonden. Net als bij Google Analytics kan je dit in een overzichtelijke grafiek zien.

Het is ook meteen de plek waar je (technische) aanpassingen van je website kunt doorgeven wanneer je permalink bijvoorbeeld is aangepast of als je een bepaalde pagina offline hebt gehaald.

In de Search Console van Google is het verder nog mogelijk om te zien hoe je website geïndexeerd is, en of er eventueel malware is aangetroffen.

Deze tool heeft pas vanaf 2015 zijn naam gekregen – voorheen heette het altijd Google Webmaster Tools.

Hoe kan ik mijn website aanmelden bij Google Search Console?

Het aanmelden van je website bij Google Search Console is makkelijker dan je denkt. Je hoeft namelijk alleen maar je domeinnaam of URL door te geven en hierna een verificatie te voltooien.

Wanneer je ervoor kiest om alleen je domeinnaam door te geven zal je door middel van een DNS-verificatie moeten bevestigen dat de website van jou is. Je kan ook kiezen om dit met een URL-voorvoegsel te doen (https://www.) In dit geval krijg je meerdere verificatiemogelijkheden.

Ik zal je ook zeker aanraden om van de tweede optie gebruik te maken omdat je dan enkel een HTML-bestand naar je website zal moeten uploaden. Door dit bestand te uploaden kun je simpelweg je website laten verifiëren.

Let er wel op de je dit bestand ook na de verificatie nog op je website laat staan om geverifieerd te blijven!

Lukt het nou niet op deze manier dan zou je het ook kunnen proberen door een html-tag (metatag) aan je homepagina toe te voegen, of door middel van je account bij Google Analytics.

Wil het nog steeds echt niet lukken en ben je gewoon niet zo technisch? Dan raad ik je aan om iemand te zoeken die er wel verstand van heeft en dit in een handomdraai even snel voor je kan regelen ;-).

Ik ben aangemeld! Hoe ga ik de console nu optimaal gebruiken?

Als je eenmaal bent aangemeld raad ik je aan om als eerste de sitemap van je website te uploaden. Je kunt je sitemap via WordPress erg makkelijk aanmaken door de Yoast SEO plugin te downloaden (ook zeer handig voor SEO).

Deze plugin maakt in WordPress automatisch een sitemap voor je aan. Je kunt je sitemap vervolgens via de Search Console aan Google doorgeven.

Hierdoor geef je Google inzicht in je menustructuur en hoe je website verder is opgebouwd. Het voordeel hiervan is dat Google je site nu veel beter en sneller zal kunnen indexeren.

Wanneer je een nieuwe pagina maakt zal deze automatisch aan je sitemap worden toegevoegd. Deze wordt zo ook direct aan Google bekend gemaakt.

Als alles eenmaal geregeld is ben je klaar om de Search Console te gaan gebruiken. Ik zal je aanraden om regelmatig op de tool te kijken om de volgende punten;

Ga hiermee aan de slag en zorg dat je optimaal van deze tool gebruik gaat maken. Ik ben heel benieuwd naar hoe de Google Search Console je bevalt!

Je kan je ervaringen met me delen door hieronder een reactie te plaatsen ;-).