long-tail zoekwoorden - seo

Long-tail zoekwoorden vinden; Hoe jij binnen SEO kan gaan winnen van je concurrentie.

long-tail zoekwoorden - seo

Waar je vroeger in Google nog hoog kon scoren op short-tail zoekwoorden is dit als beginnende marketeer vandaag de dag bijna onmogelijk. Het is daarom beter om deze zoekwoorden uit je hoofd te zetten en je op het vinden van long-tail zoekwoorden te gaan richten.

Zeker als de niche waarin je onderneemt vrij breed is kan het vinden van goede long-tail zoekwoorden voor jou de oplossing bieden.

Tegenwoordig worden de short-tail zoekwoorden gedomineerd door grote bedrijven. Veel van deze bedrijven investeren vaak duizenden euro’s per jaar om bovenaan in Google te staan.

Als jij met je website – bijvoorbeeld als affiliate marketeer – hoog wilt scoren in Google dan zijn long-tail zoekwoorden vaak je enige kans om de concurrentie binnen je niche af te troeven.

Hoe je goede long-tail zoekwoorden kan gaan vinden? Dat ga je in deze blog allemaal ontdekken. Lees dan ook snel verder!

Inhoudsopgave

Wat zijn long-tail zoekwoorden?

Long-tail zoekwoorden zijn de langere zoektermen binnen de online marketing wereld. Het gaat hierbij om specifieke trefwoorden waar mensen op Google op zoeken.

Het principe is dus dat jij als internet marketeer je binnen je content focust op een wat langere zoekterm > dat mensen op dit specifieke trefwoord zoeken > en vervolgens jouw website op de eerste pagina in Google zien verschijnen.

Met langere zoektermen bedoel ik hier de zoektermen die uit minimaal vier zoekwoorden bestaan.

Om je een voorbeeld te geven van een long-tail zoekwoord. Als je je bijvoorbeeld binnen de gitaar-niche bevindt, en je hebt een webshop waar je elektrische gitaren verkoopt, dan zou een goed long-tail keyword kunnen zijn: ‘goedkoop een elektrische gitaar kopen’.

Een voorbeeld van een short-tail zoekterm zou hier bijvoorbeeld zijn: ‘elektrische gitaar’. Op deze zoekterm zal het erg lastig worden om gevonden te worden, zeker als beginner.

Om er toch voor te zorgen dat mensen je kunnen vinden moet je daarom slimme long-tail zoekwoorden gebruiken.

Met slim bedoel ik dat je zoekwoorden kiest waar het mogelijk is om op te ranken, maar waar ook nog redelijk wat zoekvolume op zit.

De kracht van long-tail zoekwoorden

De grote kracht van het gebruiken van long-tail keywords is dus dat je een veel grotere kans maakt om hoger te ranken. Dit komt omdat er op deze trefwoorden vaak een stuk minder concurrentie zit.

Ook zijn dit de trefwoorden dit niet door middel van grote geldsommen door bedrijven gedomineerd worden. Tenzij je je binnen een zeer goede micro niche bevindt is dit als beginnende marketeer eigenlijk de enige manier om met je pagina’s hoog te kunnen ranken.

Maar er zitten ook nog andere voordelen aan het gebruik van langere zoektermen. Doordat je meer woorden aan de hoofdzoekterm plakt (bijvoorbeeld ‘gitaar’) wordt er meer mogelijk voor jou als marketeer.

Dit is namelijk dat long-tail zoektermen als ‘goedkoop een elektrische gitaar kopen’ over het algemeen voor meer conversie zorgen. Je kan er vanuit uitgaan dat mensen die op deze term zoeken al de intentie hebben om een aankoop te doen.

Ik raad je als websitebeheerder dan ook zeker aan om long-tail zoekwoorden met ‘kopen’ te vinden. Vooral voor affiliate marketeers is dit een zeer goede strategie – zeker voor op een reviewwebsite.

Van short-tail naar long-tail

Waar je een aantal jaren geleden nog prima kon scoren op de short-tail zoekwoorden, is dit in 2020 helaas een onmogelijk opgave geworden.

Zo’n vijf jaar geleden was het nog goed mogelijk om met een kort zoekwoord op de eerste pagina te komen. Had je een website met kwalitatieve content dan was de top 10 niet uitgesloten voor je.

De reden dat dit over je jaren heen is veranderd is omdat Google zijn algoritme de laatste jaren flink heeft aangepast. Je ranking wordt nu ook grotendeels bepaalt door hoe je interne en externe links zijn opgebouwd.

Dit komt erop neer dat we afscheid moeten nemen van hoge rankings op kortere zoektermen. Maar gelukkig zijn de kansen aan de long-tail kant nog wel gigantisch…

Je kan er dus simpelweg niet meer onderuit om goede long-tail zoekwoorden te vinden.

Tenminste als je hoog in Google wilt gaan scoren natuurlijk ;-).

Waar kan ik long-tail zoekwoorden vinden?

Er zijn diverse mogelijkheden om je long-tail zoekwoorden te vinden. Je kan de zoekwoorden gratis vinden of betalen voor een keywordtool.

Als eerst zal ik je vertellen hoe je gratis sterke long-tail zoekwoorden kan vinden. Een van de beste sites hiervoor vind ik answerthepublic.com.

Op deze site kan je op keywords van 1-2 woorden zoeken. Vervolgens krijg je vragen te zien die mensen over dit keyword stellen. Vragen zijn ook erg geschikt als long-tail zoekterm.

Als een bepaalde vraag binnen je niche veel gesteld wordt is het een slimme zet om hier een artikel over te schrijven. Mensen zoeken naar antwoorden op deze vragen, en dat is precies wat jij ze kan geven door een waardevol artikel over de vraag te schrijven ;-).

Maar er zit wel een nadeel aan het vinden van long-tail zoekwoorden via een website als answerthepublic.com. Je kan hier namelijk niet zien hoe vaak er op de trefwoorden gezocht wordt…

En als er maar weinig op het trefwoord gezocht wordt heb je er uiteindelijk alsnog weinig aan :-). Gelukkig is hier een oplossing voor…

Keywordtools om te weten of je gaat scoren

Je kunt het zoekvolume namelijk bepalen door je long-tail zoekwoorden binnen een speciale keywordtool te vinden. Met zo’n keywordtool kun je makkelijk zien of je op de zoekterm gaat scoren of niet.

Het is mogelijk om het zoekvolume van een concrete zoekterm te bekijken – maar je kunt ook naar suggesties zoeken als je nog niet precies weet over welk trefwoord je wilt gaan schrijven.

Aan de hand van een goed zoekwoordonderzoek kun je op basis van de informatie zo winnende zoektermen gaan vinden.

Goede tools hiervoor zijn KWfinder en Semrush

Je kunt in deze tools ook meteen zien hoeveel concurrentie er op je zoekwoord zit. Als jij zeker wilt weten dat je gaat ranken denk ik dat het altijd het beste is om met een keywordtool aan de slag te gaan.

Hoe kan je het best beginnen?

Om te beginnen kun je bijvoorbeeld een Basic account op Kwfinder nemen. Hiermee kan je een al heel goed zoekwoordonderzoek uitvoeren.

Met deze tool kun je op een short-tail keyword zoeken waarna je allemaal resultaten (ook veel long-tail keywords) krijgt te zien. Je ziet dan precies hoe vaak er op deze trefwoorden gezocht wordt en hoeveel kans je maak om hierop te gaan scoren.

Wat daarnaast ook erg handig is is dat je allerlei filters kan instellen waardoor je direct de beste long-tail zoekwoorden te zien krijgt. Als je slim van deze tool gebruikt maakt weet ik zeker dat je de investering hiervan 10x terug gaat verdienen.

Wanneer je niets aan het toeval wilt overlaten en meteen voor één van de beste tools wilt gaan dan zal ik Semrush aanraden. Je betaalt hier wel iets meer voor, maar je krijgt er wel een hele uitgebreide tool voor terug met veel mogelijkheden.

Om je een goede indruk te geven van deze keywordtool heb ik hieronder een video voor je toegevoegd;

Bezoekers van je concurrentie ‘stelen’ met SemRush

Vergeet Google niet

Als laatst is het belangrijk om Google niet te vergeten! Je kan hier namelijk ook makkelijk vinden welke long-tail zoekwoorden populair zijn in de zoekmachine.

Google geeft onderaan de pagina altijd relevante zoektermen waar mensen op zoeken. Hier staan vaak ook goede long-tail trefwoorden tussen.

Je kunt zo dus snel veel relevante zoekwoorden vinden. Het beste is om daarna dan nog even in SemRush te kijken er wel voldoende op gezocht wordt.

Ik zal je ook willen aanraden om zelf onderzoek te doen naar hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit. In Google doe je dit heel makkelijk door zelf op je trefwoord te zoeken.

Vervolgens kun je kijken hoeveel websites dit exacte zoekwoord in hun SEO-titel gebruiken. Zijn dit er op de eerste paar pagina’s maar weinig, dan zou je zoekwoord best wel eens geschikt kunnen zijn.

Zorg dat je je long-tail zoekwoord ook op een goede manier verwerkt binnen de SEO-titel. Dit blijft ook uitermate belangrijk – zeker voor het optimaliseren van je website voor SEO.

Het belang van long-tail keywords bij Affiliate marketing

Long-tail keywords worden steeds belangrijker en zijn dé oplossing om hoog te gaan ranken met je content.

Houd jij je bezig met Affiliate marketing? Dan zijn langere zoektermen naar mijn mening erg belangrijk om je focus op te leggen.

Je kunt met je blogartikelen veel sneller bezoekers naar je website halen door sterke long-tail zoektermen te gebruiken. Zeker als je je richt op een veelgestelde vraag – met een hoog zoekvolume – waar nog maar weinig concurrentie op zit.

Zorg nogmaals dat je blog een waardevol antwoord geeft op de vraag. Meer traffic kan op deze wijze eigenlijk niet uitblijven ;-).

Persoonlijk denk ik dat het zeer belangrijk is om uitgebreid zoekwoordonderzoek te doen om goede long-tail zoekwoorden te vinden. Vooral bij Affiliate marketing…

Uiteindelijk begint alles bij je vindbaarheid. Als je hier niet genoeg aandacht aan besteed wordt de top 10 een lastige opgave.

Dus ga ermee aan de slag en zorg dat jouw blogartikelen op de eerste pagina komen te staan, succes!