hoger scoren in google

Hoe kan ik hoger scoren in Google? 11 SEO-tips voor meer bezoekers!

hoger scoren in google

Hoe kan ik hoger scoren in Google? – Zoals je misschien al weet heeft deze vraag alles te maken met SEO – oftewel zoekmachineoptimalisatie.

Dit is een zeer belangrijk onderdeel als jij met je website hoger in Google wilt scoren om meer bezoekers binnen te halen.

Content die goed voor SEO geoptimaliseerd is zal eerder in Google te vinden zijn > vindbaarheid is meer bezoekers > en meer bezoekers betekent uiteindelijk meer inkomsten.

Als je zelf je artikelen schrijft is het van cruciaal belang dat je weet hoe je je content optimaliseert voor SEO. Waar let je op en waar kun je fouten maken?

Tegenwoordig zijn er veel handige plugins – zoals Yoast SEO – beschikbaar om je content hoger te laten scoren in Google. Deze plug-ins geven aan waar je op moet letten maar toch krijg je nog niet alle SEO informatie die je nodig hebt.

Het is daarom belangrijk om ook zelf te weten waar je op moet letten, en dat je antwoord kan geven op de vraag: Hoe kan ik met mijn website hoger scoren in Google? Zonder dat je hier dus een plugin voor hoeft te gebruiken…

Dat is precies waar ik je met deze blog een handje mee wil gaan helpen aan de hand van 11 SEO-tips ;-). Lees snel verder om ze alle 11 te ontdekken!

Inhoudsopgave

#1. Kies goede zoektermen

Het eerste waar je altijd mee zou moeten beginnen is het zoeken naar goede zoektermen. Dit is erg belangrijk als jij hoger wilt gaan scoren in Google.

Vind keywords met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie.

Dit bepaalt in grote mate hoe snel je artikel gevonden wordt. Wanneer je website nog niet echt een autoriteit is wordt het lastig om op short-tail keywords te gaan scoren (tot 3 woorden).

Zorg daarom dat je je op long-tail keywords richt. Je kunt hier vaak veel makkelijker op scoren omdat je hiermee de ‘impossible keywords’ op Google vermijd. Hier kun je simpelweg gewoon niet op scoren omdat er te grote websites zijn die deze zoektermen beheersen…

De zoekterm die je gebruikt is grotendeels bepalend voor je succes, zeker als je nog een beginner bent. Alleen door goede long-tail zoektermen te vinden kun je ervoor zorgen dat je website in Google te vinden is.

Hoger in Google

Om goede zoektermen te vinden zijn er verschillende hulpmiddelen die je hierbij kunnen helpen. Je zou bijvoorbeeld de website answerthepublic.nl kunnen gebruiken. Je kunt hier veelgestelde vragen achterhalen die erg geschikt zijn als long-tail keywords.

Overigens zijn vragen met bijvoorbeeld ‘hoe’ aan het begin vaak erg goede long-tail zoektermen. Er zijn veel mensen die op deze manier zoekopdrachten uitvoeren – bijvoorbeeld: ‘Hoe kan ik een passief inkomen opbouwen?’

Meteen een leuk artikel om eens door te lezen trouwens ;-).

Nog beter zou zijn om een keywordtool te gebruiken. Je kunt hiermee precies zien wat populaire zoektermen zijn, maar ook hoe moeilijk het is om in Google op deze zoektermen te gaan scoren.

Als jij met een goede keywordtool aan de slag wilt raad ik je aan om KWfinder of de tool SemRush te gaan gebruiken. Eventueel kan je deze tools ook eerst gratis uitproberen :-).

#2. Verwerk je zoekterm op de juiste manier binnen je tekst

Zodra je dan een zoekterm hebt gevonden is het ook belangrijk dat je deze een aantal keer in je tekst verwerkt. Probeer dit minimaal één keer per 300 woorden te doen.

Meer is altijd goed, maar zorg dat je niet verleid wordt tot keyword stuffing. Je bent dan aan het over-optimaliseren en je zoektermen te vaak in je tekst aan het verwerken. Dit zal er juist voor zorgen dat je artikelen lager zullen gaan scoren in Google.

Voor een tekst van 1500 woorden is het in principe voldoende om 5x je zoekterm in je tekst te verwerken – maar als het mogelijk is zal ik dit toch eerder zo’n 10 keer proberen te doen.

Hoe vaker je zoekterm in je artikel terugkomt, hoe relevanter Google jouw tekst vind, en hoe hoger je dus zal gaan scoren.

Er zijn ook een aantal sleutelplekken waar je je zoekterm altijd zou moeten verwerken. Dit is in ieder geval in je;

  • SEO-titel
  • META-omschrijving
  • Koppen
  • Eerste alinea

Op hoe meer van deze plekken je je zoekterm laat terugkomen, hoe relevanter je artikel zal zijn.

Vooral afbeeldingen kunnen je SEO score flink opvoeren. Hier heb je namelijk zelfs drie plekken waar je je zoekterm kan opgeven;

  1. De alt-tag
  2. De titel
  3. De omschrijving

Je ziet hieronder hoe je dit kan doen voor de zoekterm ‘mobiele telefoon’:

Hoger in Google met SEO

#3. Met relevante koppen zullen je artikelen hoger scoren in Google

Bij elke tekst is het belangrijk dat je tekst splitst door middel van een aantal koppen. Dit is niet alleen voor jezelf fijn om een structuur aan te houden maar ook voor je lezers om snel te kunnen zien wat je artikel te bieden heeft. Maar nog belangrijker – ook voor Google.

Je kunt onder je hoofdkoppen (H2) ook weer koppen plaatsen (H3+H4). Wanneer je binnen de fitnessniche zit kun je zo een koptekst maken als: Hoe kan ik het snelst beenspieren opbouwen? En dan als kopjes hieronder: “Doe aan squads”, en “Doe aan leg-presses”

Dit is slechts een voorbeeld maar het is wel goed om ongeveer op deze manier te werk te gaan. Het geeft aan dat je over de tekst hebt nagedacht en niet zomaar bent gaan schrijven.

Google ziet graag een duidelijke opbouw met relevante koppen voor het onderwerp waar je over schrijft.

Om je koppen relevant te maken is het ten eerste dus belangrijk om je zoekterm hier een aantal keer in terug te laten komen.

Ten tweede kun je relevante zoektermen hierin verwerken, oftewel LSI-keywords. Je kunt deze zoektermen gemakkelijk vinden onderaan in Google zelf. Hieronder zie je daar een voorbeeld van:

SEO hoger in Google

Hoe mooi is het dat Google jou dus zelf eigenlijk een handje helpt om hoger te gaan scoren :-). Toch weten veel mensen niet dat je door relevante zoektermen in je artikel te verwerken hoger kunt gaan ranken…

Jij weet dit nu wel – dus doe er je voordeel mee ;-).

#4. Let op de lengte van je paragrafen

Dit is ook één van de redenen waarom het belangrijk is om tussenkopjes te gebruiken. Je voorkomt hierdoor dat je paragrafen te lang worden en de relevantie van je tekstfragment afzwakt.

Een te lange lap tekst kan erg vervelend zijn voor je lezers en zorgen dat de aandacht snel verslapt. Ook is het zo dat als je zelf de structuur niet goed genoeg voor ogen hebt je al vaak afdwaalt naar informatie die niet erg relevant is aan de koppen waaronder je schrijft.

Zorg daarom voor voldoende koppen om te voorkomen dat je paragrafen te lang worden.

Als je dan toch merkt dat je iets meer te vertellen hebt dan je dacht, kan je er natuurlijk simpelweg ook weer een kopje tussen plaatsen.

Houd als leidraad aan dat je elke paragraaf niet langer dan 300 woorden maakt. Je creëert zo overzicht voor jezelf, voor je lezers, maar ook voor Google.

Leesbaarheid is een belangrijke rank-factor voor Google, dus kun je hier maar beter rekening mee houden als je hoger wilt gaan scoren.

De volgende paragraaf geeft hier een vervolg op….

#5. Zorg dat de tekst fijn leest

Naast dat je paragrafen niet te lang moeten worden is het ook goed om op je zinslengte te letten. Kortere zinnen laten de boodschap die je met je (blog)artikel wilt overbrengen vaak krachtiger overkomen.

Natuurlijk, een wat langere zin hier en daar kom je niet onderuit, en ook deze kunnen soms heel krachtig zijn. Maar zorg toch dat je ongeveer de helft van je zinnen onder de 20 woorden houdt.

Als ik naar mezelf kijk vind ik het ook fijner om een tekst te lezen met meer tussenruimte. Zeker voor mobiele lezers worden artikelen zo veel beter leesbaar.

Ik raad je daarom aan om regelmatig witregels te gebruiken.

Zoals je ziet gebruik ik zelf ook na elke twee regels een spatie. Dit leest erg fijn en Google is hier zelf ook wel een fan van.

Natuurlijk heeft iedereen hier een andere mening over en is het niet verboden om je artikelen met minder witregels op te bouwen.

Uiteindelijk draait het erom dat je jezelf de eerlijke vraag stelt of het artikel wat je hebt geschreven goed leesbaar is.

Kun je hier ‘ja’ op antwoorden dan zullen je lezers dit vast ook wel vinden ;-).

#6. Zonder een goede SEO-titel zal je niet snel hoger scoren in Google..

seo letters-website optimaliseren

Ik heb dit al in één van mijn andere blogartikelen besproken maar toch wil ik dit nog een keer benadrukken;

Besteed tijd en aandacht aan je SEO-titels.

Persoonlijk vind ik het schrijven van SEO-titels een van de belangrijkste dingen waar je op je pagina’s op zou moeten letten. Als je kwalitatieve titels schrijft denk ik dat je al heel ver kan komen bij het optimaliseren van je website voor SEO.

Het belangrijkste van je SEO-titel is dat hij de lezer aanspreekt om je artikel te gaan lezen.

Hier zijn veel verschillende technieken voor;

  1. Stel een vraag – Mensen zijn van nature geneigd om deze te beantwoorden waardoor je direct de aandacht pakt.
  2. Verwerk cijfers in je titel – Cijfers zijn echte aandacht-pakkers en springen er tussenuit.
  3. Gebruik hoofdletters – Door woorden met hoofdletters te laten beginnen valt jouw titel extra op ten opzichte van de concurrentie. Dit is bewezen marketingtechniek die door vele marketeers wordt toegepast.
  4. Gebruik marketingwoorden – Woorden als ontdekken, onthullen, geheime etc. – woorden die mensen nieuwsgierig naar je artikel maken.

Om even een voorbeeld hiervan te geven. – Als je artikel over honden gaat, en concreet over het verzorgen van de vacht – dan zou je als titel kunnen doen;

Hoe kan ik de Vacht van mijn Hond Schoonhouden? Ontdek 5 Effectieve Verzorgtips!

Je ziet hier dus dat ik bepaalde woorden met hoofdletters schrijf omdat ik daar de nadruk op wil leggen. Wees creatief en vraag jezelf af of jij zelf het artikel zal aanklikken wanneer je op de zoekterm zou Googlen ;-).

De SEO-titel is meestal het eerste waar mensen naar kijken – en dus bepaalt dit of mensen wel of niet naar je website gaan.

Zet daarnaast je focus trefwoord ook altijd zo ver mogelijk vooraan in de titel. Hierdoor krik je de relevantie namelijk weer wat op.

Relevantie is en blijft echt één van de allerbelangrijkste factoren binnen zoekmachineoptimalisatie.

Hierbij geldt dat je sneller hoger in Google zal scoren door het zoekwoord zover mogelijk vooraan te plaatsen. Dit is zowel van toepassing op je SEO-titel, je META-omschrijving als in je tekst zelf.

#7. Versterk de inhoud met een META-omschrijving

Onder de SEO-titel vind je de meta-omschrijving van een artikel. Deze omschrijving geeft een extra toelichting op wat er in het artikel te vinden zal zijn.

Zorg ook altijd dat je in je meta-omschrijving je focus trefwoord weer een keer terug laat komen.

Mensen lezen meestal de meta-omschrijving nadat de SEO-titel ze heeft aangesproken – maar ze toch enige twijfel hebben of het artikel wel echt de informatie biedt waar ze naar op zoek zijn.

Probeer daarom je meta-omschrijving te zien als iets waar je nog iets meer prijsgeeft over wat de lezer kan verwachten.

Het allerbeste is dat je de meta-omschrijving mooi aansluit op de SEO-titel – en een extra waarde laat benadrukken.

Als je bijvoorbeeld in de SEO-titel hebt staan “Hoe kan ik thuis meer spieren opbouwen ”, dan zou de meta-omschrijving kunnen zijn: “Ontdek in dit artikel 10 oefeningen waar je thuis spieren mee kunt opbouwen”

Dit sluit aan op de titel en voegt een extra waarde toe door te zeggen dat er in het artikel 10 oefeningen genoemd zullen worden. Cijfers werken hier trouwens ook weer goed omdat mensen dit over het algemeen sneller opvalt.

Als laatst denk ik dat je meta-omschrijving een goede kans is om mensen aan te sporen om op je artikel te klikken. Zeker voor de twijfelaars kan een zin als “Ontdek – of lees – het in dit artikel” net even dat extra duwtje in de rug geven…

#8. Voeg afbeeldingen toe om hoger te gaan scoren in Google

Als jij in hoger in Google wilt gaan scoren kunnen afbeeldingen op je pagina’s eigenlijk niet ontbreken. Overdrijf hier niet mee maar probeer per 1000 woorden wel ongeveer twee afbeeldingen toe te voegen.

Afbeeldingen zijn zeer belangrijke middelen om de aandacht van bezoekers vast te houden. Vooral wanneer de afbeelding iets wat in het artikel beschreven staat versterkt.

Mensen zijn visueel ingesteld en onthouden je tekst beter door afbeeldingen.

Ook Google vindt het fijn als je wat relevante afbeeldingen aan je tekst toevoegt.

Kies voor kwalitatieve afbeeldingen en vergeet niet om je alt-tekst van de afbeelding te optimaliseren.

Zeker één of twee afbeeldingen in je tekst moeten een alt-tekst hebben die aansluit op je hoofdonderwerp.

Je kan tegenwoordig mooie gratis afbeeldingen downloaden zonder copyright. Een voorbeeld van zo’n site is pixabay.com. Je kan hier veel verschillende afbeeldingen downloaden in verschillende maten.

#9. Laat je website hoger in Google scoren door interne linkbuilding

Interne linkbuilding is naast dat het belangrijk is voor SEO – voor de lezer ook erg gebruiksvriendelijk. Je bezoekers kunnen zo gemakkelijk navigeren tussen je artikelen om bij relevante artikelen uit te komen.

Als je in de regels hierboven op het woord ‘linkbuilding’ in het blauw klikt zal je door middel van een interne link bij dit artikel uitkomen. Dit is dus simpelweg dat je een bezoeker door leid naar een andere pagina of artikel op je eigen website.

Net als voor afbeeldingen geldt dat je hier niet mee moet overdrijven. Ga dus niet bij elk woord waar je enige link ziet met een ander artikel meteen op je site hier naartoe linken.

Bepaal een aantal artikelen die jij zelf echt relevant vind, en die ook een extra waarde toevoegen voor de lezer.

Let er ook op de woordgroep binnen je interne link relevant is aan het artikel waar je naartoe linkt.

Gebruik dus geen woordgroepen als ‘klik hier’ of ‘lees deze blog’. De woorden moeten echt iets te maken hebben met het artikel wat erachter zit.

Deze woordgroep wordt ook wel de anchor-tekst genoemd. Als je hier meer over wilt weten raad ik je aan om dit artikel eens door te lezen…

#10. Ook een externe link is belangrijk om hoger te scoren in Google…

seo tips

Naast interne links is het goed om ook altijd een externe link toe te voegen. Doe dit bijvoorbeeld door een relevante website te noemen binnen je artikel. Zoals ik in stap #1 bijvoorbeeld linkte naar KWfinder en SemRush.

Door interne en externe links aan je artikel toe te voegen bouw je een sterk linkbuilding profiel op.

Als je af en toe naar een relevante website linkt – zeker als dit binnen je niche is – maak je je content weer waardevoller voor je bezoekers.

Google zal dit zien en je hier positief voor belonen. Vooral wanneer deze link ook weer uitgaat naar een waardevolle website

Maar ook hier geldt weer dat je dit niet moet overdrijven. Eén of twee externe links voor een artikel van 1500 woorden is meer dan genoeg.

#11. Plaats je artikel in een categorie

De elfde en laatste tip om je (blog)artikelen hoger te laten scoren in Google is om een categorie aan je artikelen te plakken. Dit is ook weer een manier om je lezers aan relevante artikelen te helpen.

Zij kunnen na het lezen van een artikel binnen dezelfde categorie zoeken voor nog meer aanvullende informatie over een bepaald onderwerp.

Categorieën zorgen voor overzicht en maken je website sterker.

Met categorieën laat je duidelijk zien welke hoofdonderwerpen er op je website worden behandeld. Je scoort hier weer punten mee bij Google en je laat duidelijker zien hoe je website is opgebouwd ;-).

Als je nog niet weet hoe het toevoegen van categorieën werkt heb ik hieronder een video voor je toegevoegd;


Dat waren ze dan alweer – mijn 11 SEO-tips om op de eerste pagina in Google te gaan ranken! Als je bij elk artikel in ieder geval let op deze 11 aandachtspuntjes is de kans groot dat je meer bezoekers naar je website gaat halen.

Dus ga ermee aan de slag – voor nu wens ik je alvast veel succes toe :-).