social media marketing bureau beginnen

Social media marketing bureau beginnen (+ Gratis training)

social media marketing bureau beginnen

Een social media bureau beginnen? Lees hier hoe je dit aanpakt!

Zit jij eraan te denken om je eigen social media marketing bureau te beginnen? Dat is geen slecht idee in deze tijd!

Er valt namelijk goed geld in deze business te verdienen, en steeds meer bedrijven zien in dat ze social media niet links kunnen laten liggen.

Of het nou om Facebook, Instagram of LinkedIn gaat, op elk kanaal liggen voor elk bedrijf enorm veel kansen. En omdat de meeste bedrijven er zelf de ballen verstand van hebben, willen ze niks liever dan dit aan een gespecialiseerd bureau uitbesteden…

Wanneer jij met je SMMB voor nieuwe klanten zorgt, zal je er dan ook flink voor betaalt krijgen ;-). Natuurlijk moet je deze skill dan wel eerst bezitten, maar dat is slechts een kwestie van leren en oefenen.

Sterker nog – je kan dit stap voor stap leren en na 6 weken al je eigen SMMB runnen. Hoe? Dat ontdek je aan het einde van deze blog, waarbij ik je ook nog eens een GRATIS training zal aanbieden. Als dat geen geweldige kans is :-).

Maar om te beginnen zal ik eerst vertellen wat een social media marketing bureau precies is, hoe je er in 7 stappen mee begint, en wat je er eigenlijk voor nodig hebt.

Lees dan ook snel verder als je dit allemaal te weten wilt komen!

Inhoudsopgave

Wat is een Social Media Marketing Bureau? (SMMB)

Om te beginnen wil ik je eerst nog even kort vertellen wat een social media marketing bureau precies is.

Een social media marketing bureau – ook wel SMMB genoemd – verzorgt de social media advertenties van verschillende bedrijven. Wanneer een bedrijf als doel stelt om meer klanten via Facebook of Instagram binnen te halen, besteden ze dit meestal het liefst uit en kloppen ze al snel bij een SMMB aan.

social media marketing diversen

Het gaat hierbij zowel om grote als kleine bedrijven. Uiteindelijk valt er in deze tijd voor ieder bedrijf veel te winnen via social media.

De taak van een SMMB is dus om de kansen die er op de socials liggen voor deze bedrijven te gaan benutten. Bijvoorbeeld door nieuwe klanten via Facebook en Instagram campagnes binnen te halen. Of door waardevolle content te posten om zo meer naamsbekendheid op te bouwen.

Waarom ook jij een social media marketing bureau wilt beginnen…

De social media wereld groeit al tientallen jaren in een razend tempo. Waar het wereldwijde aantal gebruikers in 2019 totaal 3,2 miljard bedroeg, kende Nederland in dit jaar ongeveer 52 miljoen gebruikers.

Bekende platforms als Instagram en Youtube groeien nog altijd erg hard. Maar ook nieuwkomers als TikTok winnen in een moordend tempo gebruikers.

Omdat er steeds meer mensen online op deze socials te vinden zijn, kunnen bedrijven niet meer om deze kanalen heen. Laten ze dit links liggen dan lopen ze een hoop klanten mis. En gaat de concurrentie ze keihard voorbij wanneer zij wél slim van deze platforms gebruik maken.

Zoals ik aan het begin al zei hebben bedrijven zelf meestal maar weinig verstand van social media marketing. Natuurlijk zullen de grootmachten hier hun eigen team van social media marketing experts voor hebben. Maar komt het op de kleinere bedrijven aan dan liggen er veel kansen.

Wanneer ze besluiten dat ze met social media marketing moeten beginnen – maar hier zelf geen verstand van hebben, zullen ze dit al snel bij een social media marketing bureau willen uitbesteden. En omdat honderden – al dan niet duizenden – bedrijven hiernaar op zoek zijn, is een SMMB in deze tijd een geniale én zeer winstgevende business.

Om precies te zijn kun je met een paar klanten al gauw tussen de €1500 en €5000 verdienen. Blijf je vervolgens groeien en structureel de juiste dingen doen, dan is het goed mogelijk om op de lange termijn tegen de €10.000 per maand te gaan verdienen…

social media marketing bureau beginnen freelancer

Het mooiste aan het runnen van een succesvol SMMB is dat je volledige vrijheid hebt in wanneer én waar je werkt. Je bent namelijk je eigen baas en kan overal ter wereld je diensten leveren. zolang je maar een laptop en internetverbinding tot je beschikking hebt.

Je kan er dus financieel onafhankelijk door worden en er op de lange termijn aardig wat mee gaan verdienen.

Hoe jij in 7 stappen je eigen Social Media Marketing Bureau kan beginnen…

Je weet nu dus in ieder geval waarom het starten van een SMMB erg slim is in deze tijd. En dat jij er als eigenaar flink aan kan verdienen :-).

Zoals beloofd zal ik hieronder nu eerst onthullen hoe je in 7 simpele stappen je eigen social media marketing bureau kan beginnen!

Stap 1: Zorg dat je de basis van social media marketing onder de knie krijgt

Voordat je met een social media marketing bureau kan beginnen zal je eerst de basis van social media marketing onder de knie moeten hebben. Hoe ga je anders de social media marketing van bedrijven uit handen nemen als je zelf niet eens weet hoe het werkt ;-).

Uiteindelijk draait het er natuurlijk wel om dat je in staat bent resultaten voor je klanten te boeken. Hiervoor moet je weten hoe social media marketing werkt, en hoe je na het winnen van een klant succesvolle campagnes kan gaan runnen.

Je moet een aantal strategieën tot je beschikking hebben waarmee je direct aan de slag kan. En hiervoor zal je onder andere verstand van clickfunnels en andere belangrijke basisprincipes van online marketing moeten hebben.

Wanneer je weet dat je nog niet in staat bent om succesvolle social media campagnes voor een bedrijf op te zetten, dan is de eerste stap om deze skill te masteren.

skills en vaardigheden

Dit kun je simpelweg doen door artikelen/boeken te lezen, Youtube video’s te kijken. Of nog makkelijker door een complete social media marketing cursus te volgen.

Stap 2: Maak een duidelijk plan en bepaal je niche

Op het moment dat je de basis van social media marketing onder de knie hebt, is het belangrijk om een helder plan te maken. Dit plan moet je zien als de route die jij met je SMMB wilt gaan bewandelen. Waarbij het ook van belang is dat je een bepaalde eindbestemming bepaalt – oftewel een doel stellen.

Je businessplan kun je gaandeweg nog aanpassen. Het gaat er voor nu om dat je een duidelijke richting voor je onderneming kiest. Neem dan ook uitgebreid de tijd om alles over je SMMB op papier te zetten. Net zo lang tot er een plan op tafel ligt waar jij zelf vertrouwen in hebt.

Om een kwalitatief plan op te stellen is het belangrijk om goede vragen aan jezelf te stellen, zoals;

  • Wat ga je precies doen? Hoe ziet je planning er het komende jaar uit?
  • Wie heb je nodig? Hoe ga je met deze mensen in contact komen?
  • Welke unieke toegevoegde waarde gaat jouw SMMB leveren? Waarmee kan jij je onderscheiden?
  • Wat wil je gaan bereiken? Voor wanneer wil je dit bereikt hebben? (je doel)

Schrijf alles tot in detail op waardoor je altijd een leidraad hebt om op terug te vallen. Denk vooral ook goed na over welke dingen er mogelijk mis zouden kunnen gaan, en hoe je deze dingen zou kunnen oplossen. Als je hier van tevoren al over nadenkt is de kans dat je voor onaangename verassingen komt te staan een stuk kleiner.

Kies bij voorkeur ook een specifieke niche waarop je je gaat richten, en stem je plan hierop af. Door dit te doen verklein je je eigen speelveld en kan je veel gerichter klanten binnen een bepaalde sector gaan zoeken.

Stap 3: Schrijf je alvast in bij de Kamer van Koophandel

Zodra je businessplan af is kun je je alvast inschrijven bij de KvK. Dit doe je simpelweg door een afspraak te maken via het online inschrijfformulier.

Je hoeft je plan overigens niet helemaal bij de KvK te tonen. Het gaat erom dat je in ieder geval wat algemene gegevens opgeeft. Zoals je persoonlijke gegevens, een schatting van je omzet, en een naam voor je onderneming. Als je die nog niet hebt bedacht, zorg dan dat je dit alvorens even doet ;-).

Vervolgens ga je op de afgesproken dag naar de KvK om je inschrijving af te ronden. Je betaalt hiervoor eenmalig €50.

Na een kort gesprek en het invullen van wat gegevens zet je je handtekening, en vanaf dat moment heb je officieel je eigen onderneming!

Stap 4: Ga op zoek naar klanten en begin eerst gewoon klein

Het is nu tijd om op zoek te gaan naar klanten. Zorg voordat je hiernaar op zoek gaat eerst voor een sterke verkooppitch waaruit de waarde van jouw onderneming naar voren komt. Uiteindelijk heb je wel een goed verhaal nodig dat bedrijven kan gaan overtuigen.

Ga als je pitch af is eerst eens kijken naar welke bedrijven in je omgeving misschien wel naar jouw diensten op zoek zijn. Gebruik hierbij ook Google om potentiele klanten te ontdekken.

Hoe je er erg makkelijk achter komt welke bedrijven mogelijk interesse in een social media marketing bureau hebben? Simpelweg door zelf te kijken naar of deze bedrijven al actief zijn op social media!

Zit er een fietsenmaker bij je om de hoek die je op Facebook en Instagram niet terugvind? Begin daar dan eens bij en probeer ze te overtuigen van de toegevoegde waarde die jij met je SMMB kan gaan bieden.

Klein beginnen is het beste wat je kan doen om de naamsbekendheid van je social media marketing bureau op te bouwen. Ga ook zeker niet meteen gek doen met de prijs die je rekent. Met een paar honderd euro voor je eerste klant kan je niet meer dan tevreden zijn ;-).

klant social media marketing bureau

Naast het geld krijg je van dit bedrijf namelijk ook een uitgelezen kans om bekendheid op te bouwen en ervaring op te doen. En dat is aan het begin het allerbelangrijkste.

Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om bij je eerste klant een onbetaalde proefperiode aan te bieden. Vraag ze bijvoorbeeld om een testbudget van €250 om te bewijzen dat jouw social media advertenties veel nieuwe klanten zullen opleveren.

Zijn ze tevreden en zien ze er de waarde van in? Dan willen ze vast met je door en je een mooie vergoeding gaan betalen :-).

Stap 5: Start simpel en gebruik Facebook voor snelle resultaten

Zodra je 1e klant binnen is, is het van belang dat je het jezelf niet meteen te moeilijk maakt. Denk eraan dat het er in eerste instantie om draait om je waarde te bewijzen. Dit doe je door via een aantal effectieve campagnes voor aantoonbare resultaten te zorgen.

Persoonlijk denk ik dat je hiervoor altijd het beste met Facebook advertenties kan starten.

Op deze manier bereik je vrij simpel een groot aantal mensen, en gebruik je een platform waar binnen elke niche wel nieuwe klanten te vinden zijn. En wanneer jouw Facebook adds hier inderdaad voor zorgen zal het bedrijf waarvoor je adverteert dit vanzelf aan de omzet terugzien.

Merkt je lokale fietsenmaker ineens dat hij 50 meer maandelijkse klanten heeft dan gemiddeld? Dan is de kans groot dat je je 1e vaste klant te pakken hebt :-).

Hierbij geldt natuurlijk ook dat hoe meer resultaat je in de eerste maand boekt, hoe groter de som geld is die ze aan je willen betalen.

Stap 6: Schaal de goed werkende adds op en maak jezelf direct onmisbaar

Wanneer je eerste resultaten er zijn, en het bedrijf voor een langere tijd met je in zee wil gaan, dan is het tijd om je winnende campagnes op te schalen.

Stel dat je ziet dat de campagne ‘Fietsbinnenband vervangen’ veel kliks genereert en er als grote winnaar uit schiet, dan is dit waar je focus naar uit moet gaan.

Waarschijnlijk weet je op basis van je social media marketing kennis nu wel wat je te doen staat… Namelijk – het advertentiebudget van deze campagne verhogen.

Verdubbel je het budget dan zal je over het algemeen ook 2x keer zoveel klanten aanleveren. Gaat het hierna nog steeds lekker, dan kan je zelfs x3 of x5 gaan. Net zo lang totdat jij jezelf onmisbaar hebt weten te maken voor het bedrijf waarvoor je bezig bent…

Want als jij met je social media campagnes 200 extra klanten aanlevert, dan is je eerste echte klant zonder twijfel binnen!

Stap 7: Laat keiharde cijfers zien en blijf hetzelfde proces herhalen

De meest effectieve strategie om pas echt vaste klanten voor je te winnen, is door keiharde cijfers te tonen. Het is daarom ook belangrijk dat je aan de hand van je campagnestatistieken aantoonbaar maakt dat de extra klanten van jouw social media advertenties afkomstig zijn.

Bedrijven zullen elke maand waarschijnlijk ook even met je om de tafel willen zitten om de resultaten te evalueren. Zo niet? Plan dan zelf een meeting met ze in om de cijfers te evalueren. Met deze werkwijze blijf je bouwen aan een goede band, en ook dat is zeer belangrijk.

business-cijfers

Op het moment dat je je eerst klant dan echt aan je hebt weten te binden, is de truc om hetzelfde proces te blijven herhalen. Het mooie is dat je nu de resultaten van je eerste klant kan gaan gebruiken om nieuwe klanten te scoren.

En vergeet nu ook zeker niet wat meer te rekenen! Als jij echt veel nieuwe klanten met je social media marketing skills binnenhaalt, dan is een vergoeding tussen de €1000 en €2500 zeker reëel. Je zorgt hiermee immers ook voor een hogere omzet en dus hebben ze hier ook weer wat extra budget voor vrij.

Heb je uiteindelijk 3 tot 5 van zulke klanten aan je weten te binden? Dan kun je zelf wel bedenken wat er dankzij je eigen SMMB allemaal in je leven mogelijk is geworden 😉

Hoeveel tijd kost het runnen van een Social Media Marketing Bureau?

Hoeveel tijd je aan het runnen van je social media marketing kwijt bent hangt natuurlijk volledig of van het aantal klanten wat je hebt. Hoe meer klanten je hebt, hoe meer tijd je kwijt bent aan het beheren van campagnes en andere zaken om je SMMB draaiende te houden.

Het runnen van een social media marketing bureau is met 1 tot 3 klanten nog goed mogelijk naast je baan van 40 uur per week. Als je er elke avond één of twee uurtjes aan besteed – en in het weekend wat meer, dan is het in dit tijdsbestek al goed te realiseren.

Je zal er dan dus wel een deel van je vrije tijd voor moeten opofferen. Maar dat is de prijs die je betaalt voor een SMMB waar je misschien wel duizenden euro’s mee gaat verdienen :-).

Aan het begin zal je er nou eenmaal keihard voor moeten werken als je van je social media marketing bureau je belangrijkste inkomstenbron wilt maken.

Zodra je dan een stuk of 5 klanten hebt zal je er waarschijnlijk genoeg mee verdienen om je baan op te kunnen zeggen. Het voordeel daarvan is weer dat je meer tijd overhoudt om je SMMB nog verder te laten groeien.

Maar als je het helemaal slim aanpakt begin je vanaf dit moment ook op te schalen – én vooral ook uit te besteden – waardoor je duizenden euro’s per maand verdient zonder dat je er veel tijd aan kwijt bent ;-).

Wat heb je verder nodig om je eigen SMMB te starten? (en hoeveel geld)

Het antwoord op de vraag wat je nodig hebt om een SMMB te starten kan ik eigenlijk het best geven aan de hand van een video van Boyd Hoek. Misschien dat je hem al kent uit de Youtube reclames, of van zijn SMMB Masterclass?

In deze video legt Boyd je precies uit wat je allemaal nodig hebt om een social media marketing bureau te beginnen;

Even in het kort heb je dus in ieder geval een laptop (en natuurlijk een internetverbinding 😉 nodig, en een telefoon met beltegoed waarmee je klanten kan opbellen. Wanneer je al wat verder bent en al klanten hebt waaraan je geld verdient, dan heb je ook dingen als een zakelijke bankrekening nodig.

Overigens geeft Boyd aan dat een KvK inschrijving niet direct nodig is. Maar voor het gemak zal ik je toch aanraden om dit gewoon even te doen. Uiteindelijk gaat het er waarschijnlijk toch wel van komen, en dus kan je het maar beter gehad hebben…

Tenzij je nog geen laptop of telefoon hebt, is er dus eigenlijk geen investering nodig om met je SMMB te beginnen Behalve dan je KvK inschrijving maar dat is aan het begin ook nog een optie.

Je hoeft verder pas in tools als Clickfunnels te investeren wanneer je business al winstgevend is.

Het enige wat je dus wel zou kunnen doen is in een roadmap investeren waarmee je van A tot Z leert hoe je een succesvol SMMB opbouwt. En dat is waar ik het in het laatste deel van deze blog over wil hebben…

Met of zonder Roadmap beginnen aan je Social Media Marketing Bureau?

Door de 7 stappen hierboven te volgen kun je in zekere zin een social media marketing bureau beginnen. Je kent hiermee de basis en weet in ieder geval wat het idee is van een SMMB.

Toch heb je met deze 7 stappen slechts een globaal beeld, en zal je merken dat het in de praktijk allemaal nog niet zo makkelijk is. Het vraagt ten eerste om hard werken en wanneer je nog geen aantoonbare resultaten hebt, kan het lastig worden om je eerste klant aan je te binden.

Ook het voeren van verkoopgesprekken is een kunst op zich, die de meeste mensen niet beheersen wanneer je er nog nooit mee geoefend hebt. En dan heb ik het nog niet eens gehad over clickfunnels, opschalen, en het vinden van een succesvolle social media marketing strategie…

Ondanks dat je wat kennis en verstand van social media hebt, hoeft dit namelijk nog niet te betekenen dat je hierdoor ook succesvolle campagnes kunt opzetten. Hier zaten namelijk allerlei strategieën en technieken achter die je niet zomaar kent zonder je hierin verdiept te hebben.

Het is natuurlijk mogelijk om dit allemaal zelf uit te vogelen – maar er is ook een mogelijkheid om dit allemaal stap voor stap te ontdekken. In één complete cursus – of Roadmap zoals Boyd het noemt. Waarmee je van A tot Z je eigen SMMB leert bouwen.

Deze Roadmap heeft hij voor je uitgezet binnen zijn SMMB Masterclass. Dit is een online cursus waarmee jij in 6 weken alles over social media marketing ontdekt. Van advertenties + clickfunnels maken – tot aan kant en klare marketingstrategieën + verkoopgesprekken, die jou direct resultaat zullen opleveren.

Ontdek mijn review of meld je direct aan voor de GRATIS training!

Als jij het liefst aan de hand van een Roadmap je social media marketing bureau wilt beginnen, dan denk ik persoonlijk dat er in Nederland geen betere optie dan de SMMB Masterclass van Boyd Hoek is.

Door hier mee aan de slag te gaan bespaar je enorm veel tijd en energie. En leer je ook nog eens alle successtrategieën van iemand die hier zelf €10.000+ mee verdient.

Begin je op deze manier zonder het wiel zelf te moeten uitvinden, dan is je kans om te slagen met je SMMB vanzelfsprekend een stuk groter.

Wil jij alles over deze cursus ontdekken? Dan heb ik speciaal voor jou een uitgebreide review van de SMMB Masterclass geschreven.

Maar als je het liefst direct wilt ontdekken wat deze masterclass je te bieden heeft, dan kun je je nu tijdelijk voor een GRATIS training aanmelden. Hierin gaat Boyd persoonlijk aan je onthullen wat hij je met zijn SMMB cursus gaat leren en welke resultaten je vervolgens kan verwachten.

Via de knop hieronder kun je nu helemaal GRATIS jouw plek voor deze 1,5 durende training reserveren. Een gouden kans die je maar beter kan aangrijpen als je het mij vraagt ;-).