beste kleuren voor website

Wat zijn de beste kleuren voor meer conversie op je website?

beste kleuren voor website

Wat zijn de beste kleuren voor je website? – Wist je dat het kleurgebruik op je website je conversie kan doen verhogen? Als jij niet de beste kleuren voor jouw website hebt gekozen kunnen er mooie resultaten verloren gaan..

In dit artikel vertel ik je daarom alles over de betekenis van kleuren en hoe jij dit vervolgens slim kunt toepassen op je website!

Inhoudsopgave

Waarom je het belang van kleurgebruik niet mag onderschatten

Iedere heeft kleur heeft zijn eigen betekenis en iedere kleur roept verschillende emoties op. Wanneer jij een website hebt is het belangrijk dat je weet wat de kleuren op je site uitstralen en of de emotionele reacties die hierdoor ontstaan aansluiten bij je doelgroep.

In het tegenovergestelde geval kan een verkeerde kleurencombinatie op je website ervoor zorgen dat bezoekers zich niet op je juiste plek voelen. Ze kunnen door de kleuren die je gebruikt een gevoel krijgen dat niet matcht met waarom ze naar je website zijn toegekomen.

Als je geen aandacht besteed aan de kleuren op je website zul je hoogstwaarschijnlijk nooit de maximale potentie van je website benutten.

Een drukke website met veel verschillende kleuren schrikt al gauw af en zorgt voor verwarring bij je bezoekers. Laat dit nou net hetgeen zijn wat je niet wilt ;-).

Door de juiste associaties op te roepen kan je de kans dat een bezoeker op je website blijft dus aanzienlijk verhogen. En daarnaast is het van essentieel belang om de kleuren op je site zo in te richten dat de website overzichtelijk is en bezoekers duidelijk zien hoe ze kunnen navigeren.

Het allerbelangrijkste van kleuren is nog dat ze je conversie – soms best erg- kunnen beïnvloeden. Dit heeft namelijk alles te maken met de knoppen op je site die je conversiepercentage doen stijgen.

Maar voordat ik hier meer over vertel denk ik dat het handig is om eerst te vertellen wat de verschillende kleuren nou eigenlijk precies betekenen..

De betekenis van kleuren op je website

Zoals ik je al heb verteld heeft iedere kleur dus zijn eigen betekenis. Kleuren kunnen het gevoel van mensen beïnvloeden.

Zonder dat we ons hier bewust van zijn kunnen kleuren meer met je doen dan je zal denken.

Rood is bijvoorbeeld een kleur die een warm en liefdevol gevoel bij mensen oproept. Zwart daarentegen is een kleur die eerder een duister en kill gevoel oproept.

De betekenis van kleuren ziet er als volgt uit;

  • Rood, staat voor: warmte, liefde, passie en energie. Ook staat deze kleur symbool voor actie, kracht, motivatie en leiderschap. Maar pas op met de kleur rood, dit is namelijk ook een kleur die met gevaar geassocieerd wordt.
  • Oranje, is de kleur van: creativiteit, humor en plezier en enthousiasme. Daarnaast staat oranje symbool voor begrip en vriendelijkheid.
  • Blauw, staat voor: ontspanning, rust, veiligheid en stabiliteit. Blauw staat ook symbool voor betrouwbaarheid, eerlijkheid en wijsheid.
  • Geel, geeft een gevoel van : zon, zomer, hoop en verbinding. De kleur staat daarnaast symbool voor communicatie, ontwikkeling en besluitvaardigheid.
  • Groen, roept een gevoel op van: kalmte, evenwicht, harmonie, groei en welvaart. Ook staat deze kleur symbool voor hulp, raad en bemiddeling. Groen is ook een kleur die vaak gebruikt wordt om voordelen aan te duiden.
  • Zwart, geeft een duister en nachtelijk gevoel, maar staat ook symbool voor mystery, magie en bescherming en macht.
  • Paars, is de kleur van rijkdom, luxe, zelfvertrouwen en spiritualiteit.
  • Bruin, staat symbool voor mannelijkheid, comfort en eenvoud. Maar bruin is daarnaast ook de kleur van intimiteit.
  • Wit, is tot slot de kleur van vrede, zuiverheid, onschuldigheid en innovatie.

Het gaat hier dus puur om de betekenis en het gevoel dat de kleuren oproept. Er wordt hier niks gezegd over of mensen de kleuren mooi vinden of niet. Dit is natuurlijk ook iets wat per persoon verschilt.

Maar neem de betekenis van deze kleuren ook niet al te letterlijk. Een website over zonvakanties hoeft natuurlijk niet altijd overwegend uit de kleur geel te bestaan…

Immers staat vakantie ook voor ontspanning, rust, en plezier waardoor je ook de kleuren blauw en oranje zou kunnen gebruiken.

Welk kleuren zijn het beste om te kiezen voor mijn website?

Nu je weet wat de betekenis is van de verschillende kleuren wordt het tijd om de beste kleuren voor je eigen website te bepalen. Wat is je huisstijl en aan welke kleuren wil je dat je bezoekers je herkennen?

Dit hangt natuurlijk volledig af van de niche waarin je zit en van waar je website voor staat. Het is goed aan te raden om de betekenis van bovengenoemde kleuren te matchen met het centrale thema van je website.

Stel je dat je een website hebt over sieraden dan zou het dus een goede keuze zijn om overwegend gebruik te maken van de kleur paars. Deze kleur staat namelijk symbool voor luxe en rijkdom.

Stel dat je een website hebt over fitness dan zou bijvoorbeeld de kleur blauw weer een goede keuze zijn. Deze kleur roept namelijk een gevoel van rust en ontspanning op.

Houd hierbij dus goed voor ogen dat het niet gaat om wat jij zelf mooi vind, maar om welke kleuren het best bij je niche en het doel van je bezoekers aansluit.

Ik denk dat het goed is om aan het begin de kleuren op je website te testen. Kijk of de conversie toeneemt na het veranderen van bepaalde kleuren.

Door bewuste kleuren te kiezen en deze zorgvuldig te testen kan je de kleuren op je website zo goed mogelijk optimaliseren en zo de beste resultaten halen. Kleuren kunnen dus wel degelijk een rol spelen in hoe snel jij een passief inkomen via het internet zal verdienen…

Hoe meer, hoe beter

Dit is iets wat ik vaak op andere websites fout zie gaan. Er wordt door veel ondernemers gedacht dat hoe meer kleuren zij gebruiken, hoe leuker hun website wordt en hoe eerder mensen daardoor op hun website blijven hangen.

Maar ondanks dat het gebruik van de juiste kleuren belangrijk is, betekent dat niet dat het beste is om zoveel mogelijk kleuren te gebruiken. Mensen denken door meer kleuren te gebruiken ook meer betekenis en gevoel aan hun website mee te geven.

Stel nou eens dat je op je website de kleuren rood, blauw, paars en bruin gebruikt. Zal dit ondanks dat de kleur blauw voor rust en ontspanning staat hier nu ook nog voor zorgen denk je?

Rood is juist weer de kleur van energie, actie en kracht. Denk je dat de kleur blauw hier nu nog ontspannend en rustgevend zal werken?

Misschien heel even – maar wanneer de bezoeker eenmaal de rode kleuren ziet wordt dit effect ook weer snel opgeheven…

Maak er geen kleurplaat van!

Overmatig kleurgebruik zorgt juist voor onrust en zeker wanneer dit bij een bezoeker meerdere gevoelens oproept. Teveel kleuren is bij iemand garantie voor chaos en werkt juist tegenstrijdig tot wat je met je website wilt bereiken.

Het schrikt je bezoekers eerder af en maakt de ‘costumers journey’ er niet prettiger op. Je knoppen springen er door teveel kleuren niet meer uit en dit is nou precies waar je wilt dat je bezoekers op klikken.

Hou je kleurgebruik daarom eenvoudig en kies twee of drie kleuren waarvan jij denkt dat ze het beste zijn voor je website. Je bezoekers kunnen zo op een prettige manier door je website navigeren en komen zo eerder op je belangrijkste pagina’ s terecht.

Maak er dus geen kleurplaat van en hou het simpel! Kies niet allerlei kleuren die jij mooi vind, maar kies de kleuren die converteren.

Kies een geschikte basiskleur die jou huisstijl vertegenwoordigd en begin vervolgens te zoeken naar slimme contrasterende kleuren.

Hoe simpeler jij het houdt, hoe aangenamer de costumers journey wordt. En dit is uiteindelijk wat je liever hebt, toch?

De kracht van contrasterende kleuren

Het kiezen van kleuren kun je beter niet zomaar willekeurig doen. Er is aan de hand van wetenschappelijk onderzoek namelijk aangetoond dat bepaalde kleurencombinaties beter werken dan anderen.

Dit heeft alles te maken met contrasterende kleuren. Oftewel kleuren die het tegenovergestelde van elkaar zijn volgens het kleurenwiel hieronder.

beste kleuren kiezen

De leesbaarheid is voor een groot deel afhankelijk van het contrast tussen de kleuren op je website. Als je contrast geoptimaliseerd is en eenvoudig is gehouden ziet je website er al snel overzichtelijk uit.

Houd er wel rekening mee dat hoe hoger je contrast is, hoe vermoeiender het voor iemand is om te lezen. Het kost als mens namelijk meer energie om deze contrasterende kleuren te verwerken.

Contrasterende kleuren zijn goed om te gebruiken maar overdrijf hier niet mee. Je loopt anders de kans dat lezers sneller vermoeid raken en daardoor minder lang op je website zullen blijven.

Kies de beste kleuren voor je website aan de hand van een kleurenschema

Je ziet dat in het kleurenwiel bijvoorbeeld de kleuren blauw en geel tegenover elkaar staan. En zo ook de kleuren groen en paars.

Om het juiste kleurenschema voor op je website te kiezen zijn er op internet verschillende websites die jou hierbij helpen. De kleuren staan hier wat uitgebreider weergeven en je kunt hier zelf verschillende kleurenschema’s testen.

Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de tools picular.co of het Adobe color wheel voor gebruiken. Vooral de eerste vind ik zelf erg handig omdat je hier kan zoeken op de onderwerpen waar je website over gaat en je dan vervolgens kleuren te zien krijgt die hiermee matchen.

Het Adobe color wheel is daarentegen weer een zeer handige tool om goede kleurenschema’s te maken met contrasterende kleuren.

Ik zal je aanraden dat als je het lastig vind om een goed kleurenschema voor je website te kiezen ook eens te kijken naar vooraf gemaakte kleurenschema’s. Hier zijn er op het internet meer dan genoeg van te vinden.

Hierin zijn goede kleurcombinaties al voor je uitgedacht en hoef je dus alleen nog maar te bepalen welke het beste bij jouw website past ;-).

Kijk ook welke kleuren je het beste voor de knoppen op je website kunt kiezen…

De belangrijkste reden waarom jij bewust met contrasterende kleuren op je website om zal moeten gaan is om te zorgen dat de aandacht van je bezoekers op bewuste wijze gecontroleerd. Je kunt de focus van je bezoeker door slim met kleuren om te gaan sturen.

Wanneer jij een website hebt waarmee je zoveel mogelijk conversie wilt behalen moet deze focus worden gelegd op de CTA-buttons op je website. Oftewel de call to actions die je bezoekers aansporen om een reactie achter te laten, hun e-mailadres op te geven, of een aankoop te doen.

Hoe meer jouw call to action in contrast staat tot deze rest van je website, hoe eerder deze bij je bezoekers zal opvallen. Door deze knop er op je website uit te laten springen wordt de kans zo alleen maar groter dat mensen deze zien en er ook op zullen klikken.

Uiteindelijk draait het er allemaal om dat dit de knop is waar de meeste aandacht naar uit gaat. Stel nou dat je een heel sterk artikel schrijft maar de lezer ziet of vindt vervolgens gaan duidelijke actieknop doordat je kleurgebruik zeer chaotisch is, wat heb je dan nog aan dit sterke artikel?

Zorg daarom dat de tijd en aandacht die je in dit artikel gestoken hebt niet verloren gaat als gevolg van verkeerde/niet converterende kleuren op je website!

Stel je de basiskleur van je website is overwegend groen wat zou dan een geschikte CTA kleur zijn denk je?

Precies paars! Zoals ik net al verteld heb zijn dit namelijk twee kleuren die tegenover elkaar staan en dus contrasteren.

Maar de kleuren roze of donkerblauw zullen bij deze basiskleur ook prima opvallen als cta-knop op je website ;-).

Een duidelijke CTA gaat ervoor zorgen dat het conversiepercentage op je website zal gaan stijgen. Besteed hier dus tijd aan en onderzoek zorgvuldig welke kleur je de CTA het beste kunt geven!

Een voorbeeld uit de praktijk…

Een erg goed voorbeeld van een website die slim gebruikt maakt van kleuren is Bol.com. De website is zowel overzichtelijk als converterend ingericht. Kijk maar eens goed… PS: Je krijgt er ook meteen een leuke boektip van me bij ;-).

Als basiskleur heeft bol.com voor de kleur blauw gekozen. Dit is voor een grote webwinkel als bol.com natuurlijk een zeer geschikte kleur.

Deze kleur staat namelijk symbool voor betrouwbaarheid en eerlijkheid. Denk jij dat bol.com zo bij zijn bezoekers wil overkomen?

Naast de betekenis van de basiskleur zie je vervolgens dat er slim met contrasterende kleuren is omgegaan.

Wat was ook alweer de tegengestelde kleur van blauw… ?

En welke knop op de website heeft deze kleur gekregen… ?

Precies de meest belangrijke – toevoegen aan winkelmandje – CTA-knop heeft hier bewust de kleur geel gekregen. Dit is immers de knop waar bol.com zijn bezoekers op wil laten klikken!

Verder is de kleur groen gebruikt om nog een paar belangrijke voordelen aan te duiden. Deze staan ook weer mooi in contrast en door de heldere witte achtergrond blijft de website erg overzichtelijk.

De dingen die op jou als bezoeker het meest opvallen, dat zijn nou precies de dingen waarvan bol.com ook van wil dat je ze ziet…


Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel begrijpt waarom het belangrijk is om strategisch met kleuren om te gaan.

Denk jij dat de kleuren die je gebruikt nou niet bepaalt optimaal voor je conversie zijn? Zorg dan dat je hier verandering in brengt!

Het zou toch zonde zijn om minder conversie te hebben omdat het kleurgebruik op je site niet in orde is…