Website optimaliseren voor SEO? – In dit artikel zal ik 6 tips geven waarmee jij de zoekmachineoptimalisatie van je website kunt verbeteren.
Zoekmachineoptimalisatie is een zeer belangrijk onderdeel voor als jij met je website hoog wilt gaan scoren in Google. Als jij niet precies weet waar je op moet letten zal het lastig worden om op de eerste pagina in Google te verschijnen.
Omdat je natuurlijk niets liever dan gratis bezoekers via Google wilt, zal ik in deze blog een aantal belangrijke SEO factoren aan je onthullen. Lees daarom maar snel verder!
Inhoudsopgave
Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO)?
Zoekmachineoptimalisatie houdt in dat je je website optimaliseert om eerder in zoekmachines gevonden te worden. De grootste en meest bekende zoekmachine is natuurlijk Google, maar SEO heeft bijvoorbeeld ook betrekking op Youtube.
Door je website zo goed mogelijk voor SEO te optimaliseren vergroot je de kans dat mensen op je website terechtkomen. Bij SEO gaat het erom dat je je website op een organische manier laat groeien.
Hoe beter je website en content voor SEO is geoptimaliseerd, hoe groter de kans is dat je uitgroeit tot een autoriteit binnen je niche.
Gratis bezoekers via Google
Door website te optimaliseren voor SEO – en hierdoor organisch te stijgen – kun je hoog in Google komen te staan.
Als je op bepaalde trefwoorden eenmaal hoog in Google scoort, stromen de gratis bezoekers zo binnen.
Je bent op deze manier dus ook geen kosten kwijt aan advertenties – Google doet het werk. Je inkomsten stromen op deze manier op de automatische piloot binnen. Ik denk dat hoog scoren in Google zéér belangrijk is om dichterbij je doel te komen om een passief inkomen te verdienen.
Hoe kan ik mijn website optimaliseren voor SEO?
Nu je weet dat het erg belangrijk is om je website te optimaliseren voor SEO, wil je waarschijnlijk ook weten hoe je dit kunt doen?
Er zijn tegenwoordig eindeloos veel aandachtspunten die kunnen bijdragen aan een hogere ranking in Google. Omdat ik ze niet allemaal kan noemen zal ik er in deze blog alvast 6 bespreken waarvan ik denk dat ze heel belangrijk zijn om toe te passen…
Tip 1: Focus je op Long-tail keywords
Long-tail keywords zijn zoals het woord het eigenlijk al zegt de wat langere zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Denk hierbij aan zoektermen die uit minimaal vier woorden bestaan.
Deze langere zoektermen worden vaak in de vorm van een vraag gesteld. Maar er zijn er ook genoeg longtail keywords die niet per se al vraag zijn gesteld.
Waar het op neer komt is dat je door long-tail zoektermen te gebruiken een grotere kans maakt om op de eerste pagina op Google te verschijnen.
Wel is het hierbij zo dat mensen precies op dit long-tail zoekwoord moeten zoeken.
Om je een voorbeeld te geven – kan je binnen de hondenniche bijvoorbeeld gaan scoren op de long-tail keywords: Wat vinden honden leuk om te doen?
Wanneer je op deze keywords Googled zul je vanzelf zien dat er een aantal websites de exacte keywords in hun SEO-titel hebben staan. Ondanks dat zij nog geen mega autoriteit zijn is het zo toch mogelijk om op de eerste pagina in Google te verschijnen.
Long-tail keywords zijn dus een goede manier om de concurrentie op Google af te troeven. En ik denk zeker dat nu het aantal internet ondernemers blijft groeien het steeds belangrijker wordt om je hierop te focussen.
Als jij je website echt goed wilt optimaliseren voor SEO denk ik persoonlijk dat je je voornamelijk moet gaan richten op de long-tail keywords. Dit is dé manier om je vindbaarheid te vergoten en bezoekers naar je website te halen.
Je kunt goede long-tail keywords vinden door van een speciale tool gebruik te maken. Hiermee kun je precies zien op welke zoekwooorden er veel gezocht wordt en hoeveel kans je maakt om de concurrentie af te troeven.
Persoonlijk vind ik dat de tool Kwfinder één van de beste is om hiervoor te gebruiken.
Tip 2: Maak goede SEO titels en META-omschrijvingen
Om je website te optimaliseren is het eerste waar je aandacht aan besteed de SEO-titels en META-omschrijvingen van je pagina’s.
Maar de meeste aandacht zal altijd naar je SEO-titel uit moeten gaan. Dit is de titel die mensen onder je website-link zien staan wanneer ze bijvoorbeeld op bepaalde keywords zoeken. De titel met grote blauwe letters dus.
Het is goed om de keywords waar je je op richt hier altijd in terug te laten komen. Doe dit bij voorkeur door de keywords vooraan je titel te plaatsen.
Wees je ervan bewust dat de meeste mensen aan de hand van de SEO-titel bepalen of ze je website gaan bezoeken. Wanneer deze niet pakkend of duidelijk genoeg is zullen ze waarschijnlijk al snel je site voorbij scrollen.
Stel bijvoorbeeld een vraag of verwerk getallen in je SEO-titel. Dit zijn twee belangrijke dingen die ervoor kunnen zorgen dat mensen eerder op jouw artikel klikken dan van de concurrent.
Ook je META-omschrijving – de tekst onder je SEO-titel – is van belang. Zorg dat deze net als je SEO-titel relevant is voor je artikel en al een goede indruk geeft van wat je aan de bezoeker te bieden hebt.
Een voorbeeld is dat jij dit artikel waarschijnlijk heb aangeklikt omdat je benieuwd was naar welke 6 tips ik je kon geven om je website te optimaliseren voor SEO. Dit geef ik zowel in de titel als META-omschrijving aan waardoor je meteen een goed beeld hebt van wat je van de tekst kan verwachten.
Tip 3: Optimaliseer de artikelen op je website altijd voor SEO
Content is king! Het is belangrijk dat je weet waar Google op let en hoe je je tekst zo SEO-proof mogelijk kunt maken.
Let er ten eerste op dat al je teksten wel echt op de niche gericht zijn waar je je op focust. Het is goed dat je tijdens het schrijven van elk tekst je rode draad voor ogen houdt.
Sta er ook regelmatig stil bij wat het doel van je doelgroep precies is. Zorg dat je content hier op aansluit en informatie biedt die je doelgroep kan helpen bij het bereiken van dit doel.
Als je binnen de ‘afvallen niche’ zit is het bijvoorbeeld niet slim om in een keer te gaan praten over waarom het beter is om vegetarisch te gaan eten. Het doel van de meeste mensen zal afvallen zijn, en dus is het niet relevant om in een keer hierover te gaan praten.
Ook al kan dit er eventueel aan bijdragen dat iemand afvalt – het is niet het algemene doel van al je bezoekers. Je loopt zo het risico dat de aandacht voor je artikel al snel zal verslappen.
Het allerbelangrijkste is dat de informatie die je biedt waardevol is voor je hele doelgroep. Dan zal Google je eigenlijk altijd wel belonen.
Er zijn nog veel meer aandachtspunten voor bij het schrijven van je content om je site hoger te laten ranken. Om te weten waar je nog meer op moet letten geef ik je in een andere blog 11 SEO-tips om hoger te scoren in Google.
Ik raad je zeker aan om hier goed naar te kijken – vooral de artikelen op je website zijn namelijk erg belangrijk om te optimaliseren voor SEO.
Tip 4: Voeg een inhoudsopgave aan lange stukken tekst toe
Ik denk dat het erg belangrijk is om bij alle langere artikelen een inhoudsopgave toe te voegen. Met langere artikelen bedoel ik dat het vanaf boven de 500 woorden wel aan te raden is om dit te doen.
Google vindt het belangrijk dat het voor je bezoekers meteen duidelijk is waar de pagina waar ze op belanden over gaat. Ook is het voor Google zelf zo makkelijker om te bepalen wat je content te bieden heeft.
Door een inhoudsopgave toe te voegen kunnen je bezoekers in één oogopslag zien wat ze van je artikel kunnen verwachten.
Zeker wanneer je een inhoudsopgave hebt waarmee je kan scrollen kan dit voor je bezoekers erg handig zijn. Hiermee bedoel ik eenzelfde inhoudsopgave als bovenaan dit blogbericht.
Er zijn namelijk bezoekers die slechts naar een bepaalde vraag of een bepaald deelonderwerp zoeken. Zij proberen dit dan te zoeken in een tekst die over het grotere geheel gaat.
Wanneer je tekst eerst over iets anders gaat kunnen zij – zonder inhoudsopgave – dan denken dat je niet de informatie te bieden hebt waar ze naar op zoek zijn. De kans is groot dat ze dan al snel het vertrouwen in je artikel verliezen en verder zoeken.
Een inhoudsopgave is dus erg belangrijk om te voorkomen dat mensen je site verlaten omdat ze denken dat het onderwerp waar ze naar zoeken niet aan bod komt. En dat terwijl je dit verder in je tekst nou net zo uitgebreid hebt toegelicht…
Tip 5: Pas op voor dubbele content bij het optimaliseren van je website voor SEO…
Wanneer je succesvol wilt worden met je website is het allerbelangrijkste om constant content te blijven plaatsen. Je bouwt je site zo op een consistente manier op waardoor de waarde voor bezoekers evenredig zal stijgen.
Ondanks dat het plaatsen van alsmaar meer content erg belangrijk is, moet je wel oppassen dat je dit op de juiste manier blijft doen. Een grote valkuil die ik vaak tegenkom is namelijk dat mensen dubbele content plaatsen.
Hiermee bedoel ik dat zij bijvoorbeeld precies dezelfde informatie weer in een ander artikel verwerken. Zo proberen zij hun website sneller te laten groeien.
Pas op dat jij op je website niet dezelfde fout maakt! Dubbele content werkt namelijk juist tegenstrijdig en kan je dure punten kosten.
Het is een trucje wat mensen wel eens toepassen om hun website beter te optimaliseren voor SEO. Meer content betekent namelijk dat er maar zoektermen zijn waar je op gevonden kan worden. Maar het moet dan wel unieke content zijn…
Google is slim genoeg om dit trucje op te merken en je hiervoor te straffen. Niet alleen heeft dit gevolgen voor je content zelf. Het zou zelfs je hele website negatief kunnen beïnvloeden met een lagere ranking op Google als gevolg.
Tip 6: Maak gebruik van linkbuilding
Linkbuilding is een erg goede manier om meer bezoekers voor je website te scoren. Deze manier om je website te optimaliseren voor SEO is soms een vergeten kracht.
Het is vaak iets dat door anderen over het hoofd wordt gezien. Als jij dit wel slim toepast kan dit je dus een groot voordeel opleveren ten opzichte van je concurrentie ;-).
Linkbuilding is dat jij ervoor zorgt dat je vanaf een andere website een backlink krijgt. Dit is eigenlijk simpel gezegd een link waarop bezoekers van andere sites kunnen klikken om bij jou terecht te komen.
Op deze manier bouw je veel sneller autoriteit en kan het niet anders dat je dit ook terugziet in Google.
Je kunt bijvoorbeeld reageren op forums of in de reacties van een andere blog. Vervolgens plaats je in je reactie dan de link naar je eigen website.
Je bouwt zo meer autoriteit op omdat je als het ware een stukje autoriteit van de andere website krijgt. Er zijn veel manieren waarop je deze backlinks voor je eigen site kunt creëren.
Ik denk dat de meest geschikte manier om een backlink te krijgen het schrijven van een gastblog is. Bied simpelweg aan een autoriteit binnen jouw niche aan om een gastblog te schrijven. Uiteraard op voorwaarde dat je hierbij een link naar je eigen website mag plaatsen.
Dit waren de eerste 6 tips om je site hoger te laten scoren in Google. Houd de categorie ‘Online marketing succes’ goed in de gaten! Er zullen hier alsmaar meer tips verschijnen om je site naar die eerste plek in Google te brengen ;-).