www-website-naam

Tips voor een goede website-naam? Hoe je de perfecte domeinnaam kiest!

www-website-naam

Tips voor een goede website-naam? > Ga jij binnenkort een nieuwe affiliate marketing website beginnen en ben je op zoek naar een geschikte naam? In dit artikel geef ik je een aantal handige tips die je kunt gebruiken bij het kiezen van een goede website-naam!

Een goede websitenaam is meestal kort én krachtig

Het allerbelangrijkste van een website naam – ook wel domeinnaam genoemd – is naar mijn mening dat je er geen hele zin van maakt. Hiermee bedoel ik een naam boven de 3/4 woorden. Dit ziet er in je permalink (je websiteadres) erg chaotisch en onprofessioneel uit voor je bezoekers.

Inhoudsopgave

Vaak komt een lange domeinnaam ook minder betrouwbaarder over bij mensen. Kijk zelf maar eens rond naar de grootste websites, webshops, platforms etc. op het internet. Hebben zij een lange zin als websitenaam?

Bol.com, Zalando, Google, Facebook, Pinterest, Youtube – allemaal hebben ze een korte máár krachtige website naam….

Facebook

Probeer daarom een domeinnaam te kiezen die uit maximaal drie woorden bestaat. Je kan net als bovengenoemde websites eventueel ook voor één woord kiezen. Je bouwt dan meer een merk op – maar daar vertel ik je verder in deze blog meer over.

Let er natuurlijk wel op dat je niet drie hele lange woorden kiest met veel lettergrepen. Dit zorgt namelijk niet voor een krachtige naam en daarnaast draagt het ook niet bepaald bij aan de tweede tip…

Makkelijk te onthouden en uit te spreken

Het kiezen van een website naam die kort maar krachtig is, is dus één van de belangrijkste tips die je in je achterhoofd moet houden. Deze sluit namelijk ook meteen goed aan op de tweede tip;

Zorg dat je een websitenaam kiest die makkelijk te onthouden en uit te spreken is. Over het algemeen zorgt de keuze voor een korte en duidelijke domeinnaam hier al grotendeels voor.

Kies zoals ik al zei dus niet voor woorden met veel lettergrepen. Het beste is om je domeinnaam een paar keer hardop voor jezelf uit te spreken. Hoe vind je dat klinken?

Wees hierbij eerlijk naar jezelf. Zou jij deze websitenaam snel onthouden wanneer je hem één keer hebt gehoord of bent tegengekomen? En is het een naam die je in een gesprek makkelijk met iemand kan delen zonder dat iemand drie keer hoeft te vragen hoe de naam nou precies luid?

Kies daarom het liefst woorden met maar weinig lettergrepen. Iemand moet je website naam eigenlijk in één adem makkelijk met iemand kunnen delen.

Gebruik daarom ook geen of maximaal één koppelteken (zoals !-@) binnen je website naam. Zou jij een website naam waar vier verschillende koppeltekens in staan makkelijk kunnen onthouden?

Noem een benefit

Een goede methode om je website naam wat aantrekkelijker te maken voor mensen die je site voorbij zien komen in Google is door er een benefit – oftewel een voordeel voor je doelgroep in te verwerken.

Denk hier bijvoorbeeld aan domeinnamen als ‘snelgeldverdienen’ of ‘effectiefvetverbranden’. Je bezoekers zien zo direct een voordeel waarmee jij je kan onderscheiden van je concurrenten.

Maar hou het wel op één belangrijk voordeel en ga er nu niet drie in je naam proberen te verwerken. Dit zal je bezoekers juist eerder afschrikken en daarnaast ook minder betrouwbaar overkomen.

Slimme trefwoorden en relevantie

Je kan bij het kiezen van je website naam ook slimme trefwoorden gebruiken. Je kan hierdoor sneller gevonden worden op Google als je specifieke zoekwoorden in je domeinnaam verwerkt waar een hoog zoekvolume op zit.

Toch zijn er tegenwoordig nog maar weinig domeinnamen vrij die bestaan uit exacte trefwoorden voor veel op gezocht wordt. Stel dat je toch zo’n buitenkansje weet te vinden dan kan dit meteen erg gunstig uitpakken voor de vindbaarheid van je website.

Je maakt zo een grotere kans om bezoekers naar je website te krijgen wanneer iemand op het trefwoord – oftewel je domeinnaam zoekt.

Maar je kan er ook voor kiezen om een populaire zoekterm in je website naam te verwerken en hier nog iets achter te plakken. Zo verwerk je slimme zoekwoorden en zorg je dat de domeinnaam nog beschikbaar is door er een extra woord aan toe te voegen.

Denk er hierbij wel weer aan dat je de domeinnaam nog steeds niet te lang maakt en dat het geen tongbreker wordt.

Indien je slimme zoekwoorden in de naam verwerkt zal je automatisch een relevante naam aan je niche hebben. Tenminste dat lijkt me wel zo handig omdat je anders de verkeerde doelgroep naar je website zal aantrekken ;-).

Een website naam die relevant is aan je niche is altijd goed om te kiezen omdat je bezoekers zo meteen kunnen zien waar je website over gaat en of ze op de juiste plek zijn.

Een van mijn andere belangrijke tips voor een website naam die ik aan ondernemers die één product via hun website verkopen wil meegeven, is dat je goed moet kijken of de domeinnaam met het exacte product misschien nog vrij is.

Als dit zo is komen alle mensen die naar dit product op zoek zijn meteen bij jouw website terecht!

De kracht van (personal) branding

Toch hoef je niet per se een relevante naam aan je niche kiezen. Het is maar net hoe je de toekomst van je website precies voor je ziet. Je kan er namelijk ook voor kiezen om met je website een merk op te bouwen.

Hier komen we weer meer in het straatje van Bol.com en Google terecht. Twee mega grootte website namen die tot een echt merk zijn uitgegroeid.

Het toepassen van branding binnen je domeinnaam is vooral erg slim om te doen wanneer je van plan bent om je eigen producten te gaan verkopen. Je bouwt zo gaande weg dit merk al op waardoor je bezoekers vertrouwd raken met je eigen brand.

Je kan er ook voor kiezen om het een personal brand te maken. In dit geval verwerk je je eigen naam in je domeinnaam en dan bijvoorbeeld met je niche hieraan vast geplakt.

Wel wil ik je nog even waarschuwen dat je goed oplet of het merk nog vrij is! Anders maak je je namelijk schuldig aan merkbreuk. Controleer dit dus even simpelweg door het merk wat je bedacht hebt te Googelen om te kijken of deze niet hetzelfde is als die van iemand anders.

Liever geen .Net, of .Eu extensie

Als ik je tips over de extensie moet geven denk ik dat het in ieder geval het beste is om voor je website naam geen .net of .eu te kiezen. Dit zijn extensies die bij mensen vaak minder betrouwbaar overkomen.

Wat ik soms ook fout zie gaan is dat ondernemers .eu kiezen terwijl ze een Nederlandse website hebben. De doelgroep waar ze zich op richten bevindt zich in Nederland (en eventueel België) en niet in heel Europa. Is het dan logisch om een .eu extensie te kiezen?

domein extensies

Kies daarom bij voorkeur een .nl of .com extensie. Mensen zijn meer vertrouwd met deze extensies en er zijn nog altijd meer dan genoeg domeinnamen beschikbaar die op deze extensies eindigen.

Verder geeft een domeinnaam met deze extensie over het algemeen ook een professionelere uitstraling aan je websiteadres.

Kom je er niet uit? Kijk dan is of het zo lukt

Als je het lastig vindt om een goede website naam te bedenken heb ik twee tips voor je die misschien nog kunnen helpen. De eerste is dat wanneer je heel graag bepaalde woorden in je naam wilt laten terugkomen, je ook eens kan kijken hoe dit in het Engels klinkt.

Soms kan dit de uitkomst bieden als je graag een specifiek woord in je domeinnaam wil laten terugkomen. Daarnaast kunnen Engelse woorden ook erg krachtig klinken en kan je hier hele goede website namen mee maken.

De tweede tip is dat je ook kan kijken voor synoniemen van de woorden waar je mee aan het puzzelen bent. Stel dat je een website over fitness hebt zou je dit dan bijvoorbeeld kunnen vertalen naar ‘spierenkweken’ of iets dergelijks.

Wanneer je dan eindelijk die perfecte website naam hebt gekozen moet je natuurlijk nog de hosting gaan regelen. Ik zal je trouwens wel aanraden om tijdens het bedenken van je domeinnaam meteen even te controleren of de naam nog vrij is.


Ik hoop dat je wat aan dit artikel hebt gehad en weet waar je op kan letten bij het kiezen van een goede domeinnaam. Maar blijf niet lang hangen bij het maken van een keuze! Zoek niet te lang naar die ene ‘perfecte’ naam.

Uiteindelijk is je website naam niet het meest belangrijke. Als je er gewoon voor zorgt dat je website goede content bevat zullen er vanzelf wel bezoekers naar je website komen – ongeacht wat je als websitenaam gekozen hebt.