Geld verdienen Pinterest

Geld verdienen met Pinterest

Geld verdienen Pinterest

Laatste update 5 oktober 2022

Wat is Pinterest en hoe kun je er geld mee verdienen?


Een van de voordelen van het internet is dat je vanuit huis geld kunt verdienen. Zo is het mogelijk om inkomsten uit Pinterest te halen met affiliate links. Inmiddels is duidelijk geworden dat je daarvoor wel een aantal stappen moet ondernemen.

Je kunt pas op succesvolle wijze gebruik maken van dit platform als je het helemaal begrijpt. Maak er bij wijze van spreken een diepgaande studie van. Verdiep je bijvoorbeeld in het promoten en analyseren van pins.

Je zult merken dat deze kennis je uiteindelijk geld zal opleveren. In eerste instantie kan alle informatie behoorlijk overweldigend zijn. Hou je vorderingen zodoende schriftelijk bij en stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke content vond ik interessant en heb ik gedeeld op mijn borden?
  • Waarom vond ik juist deze content interessant genoeg om er op te klikken?
  • Heb ik geklikt op externe links vanwege de interessante content? Wat heeft mij ervan overtuigd om te klikken?

Inhoudsopgave

Pinterest informatie vinden via campagnes en analyses

Bewaar alle pins die je interessant vond in een van de verschillende categorieën. Op een gegeven moment heb je een grote collectie van inspirerende posts verzameld.

Daarmee creëer je een stevige basis waarmee je hopelijk veel bezoekers trekt. Bovendien is de content een reflectie van wie jij zelf bent. Met die informatie kun je op zoek naar een doelgroep die aansluit bij jouw interesses.

Probeer via campagnes en analyses zoveel mogelijk informatie te vinden over jouw doelgroep en pas je pins daarop aan. De kans dat ze net als jijzelf op een interessante pin klikken is daardoor veel groter.

Zie je dat het aantal kliks toeneemt? Ga dan op dezelfde weg door, want dit betekent dat je flink wat commissie verdient.

Geld verdienen met Pinterest? Juiste timing

De juiste timing is zeer belangrijk wanneer je veel commissie wilt verdienen. Zorg ervoor dat je post op het moment dat je doelgroep online actief is.

Misschien ben je niet de hele dag op het platform actief omdat je ander werk te doen hebt. In dat geval is het handig om posts in te plannen met een speciaal programma. Een populaire website is bijvoorbeeld Tailwind, waarmee je jouw pins op bepaalde datums en tijden kunt inplannen.

Dit is niet de enige handige functie van Tailwind. Het is namelijk ook in staat om de activiteiten op je borden te analyseren en laat zien op welke tijdstippen je pins het beste presteren.

Wat is Pinterest

Besteed voldoende aandacht aan je productpagina

Komen mensen via jouw Pinterest op je website met een assortiment aan producten terecht? Dan is het zeer belangrijk om je product pagina’s op een bepaalde manier in te richten.

Kies voor een mooi design en zorg ervoor dat de pagina gebruiksvriendelijk is. De eerste indruk van een webpagina is van groot belang. Als de website er niet mooi uitziet klikken mensen al binnen een paar seconden weg. Denk zodoende goed na over het aantal afbeeldingen die je op een website plaatst.

Te veel afbeeldingen maken het lastig om een bepaald product te vinden. Dit doet de conversie niet ten goede. Het heeft namelijk een negatieve invloed op de website navigatie.

Bezoekers vinden het vervelend dat ze bepaalde producten niet kunnen vinden en zoeken het elders. Daardoor heeft het promoten van je producten op Pinterest weinig zin. Je website of blog moet dan ook visueel aantrekkelijk én gebruiksvriendelijk zijn.

Verdiep je in de technieken van Pinterest en blijf leren

Aan het begin is het zeer nuttig om artikelen te lezen over Pinterest en video’s te bekijken. Op YouTube staan inmiddels tientallen video’s die je helpen bij allerlei problemen met Pinterest. Het is zelfs mogelijk om trainingsprogramma’s over Pinterest te volgen.

Met alleen theoretische kennis ben je er echter nog niet. In de praktijk is het een kwestie van uitproberen. Wees er niet bang voor dat je strategie een keer mislukt. Dat een bepaalde strategie werkt voor een bedrijf, betekent niet dat dit ook voor jouw onderneming geldt.

Hetzelfde geldt voor de algoritmes van Pinterest, die om de zoveel tijd veranderen. Het is een kwestie van vallen en opstaan.

Als Pinterest gebruiker zul je dan ook nieuwe technieken moeten uitproberen om succesvol te zijn. Alleen op die manier groeit je aanhang en haal je inkomsten uit Pinterest.

Geld verdienen met Pinterest via Promoted pins

Bedrijven kunnen op Pinterest gebruik maken van gesponsorde pins, in het Engels ‘promoted pins’ genoemd. Daarbij betalen ze een bepaald bedrag om er voor te zorgen dat bezoekers bepaalde pins op een opvallende plek te zien krijgen.

De onderwerpen van de pins zijn gebaseerd op hun interesses en activiteiten op Pinterest. 70 procent van de verkopen door Promoted Pins is afkomstig van nieuwe bezoekers. Je kunt nieuwe bezoekers via promoted pins vinden via zoekwoorden.

Het creëren van een promoted pin is niet lastig.

Volg het volgende plan:

  • Navigeer naar het advertentiegedeelte in de linkerbovenhoek.
  • Klik in het advertentiegedeelte op ‘promoten’ voor ‘awareness’ (aandacht), ‘engagement’ (betrokkenheid) of ‘traffic campaigns’ (bezoekersverkeer).
  • Creëer je campagne, maar gooi het niet online.
  • Voeg na het creëren van de campagne een zoekwoord toe.
  • Als het goed is ontvang je van Pinterest een aantal suggesties voor zoektermen die jouw publiek ook zoekt.

Het gebruik van Pinterest Rich Pins

Het sociale platform Pinterest heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt, en dit geldt ook voor het aantal opties. Gebruikers hebben steeds meer mogelijkheden om hun merk, product of dienst te promoten. Als je dit op een goede manier doet, kun je hoge inkomsten verwachten.

Een handige optie van het platform is ‘Pinterest Rich Pins’. Daarmee kun je bij een pin, zoals een foto of video, extra informatie geven. De pins tonen bijvoorbeeld de prijs van een product en geven aan of het nog in voorraad is.

Ook zien (potentiële) klanten meteen van welke website het product of de dienst afkomstig is. Je kunt deze laatste optie nog versterken door een zogeheten ‘favicon’ aan te maken. Dit is een klein logo in de browser tab die wordt vertoond bij de pins.

Beschikbaar voor films, recepten en producten

Pinterest introduceerde ‘Rich Pins’ met de zin ‘make your product, recipe or movie pins more useful’. Het geeft de essentie van deze handige optie helder weer.

Wel zijn rich pins op dit moment beschikbaar voor slechts drie onderwerpen, namelijk films, recepten en producten. In de toekomst zal dit misschien worden uitgebreid.

Door het toevoegen van belangrijke informatie kunnen ondernemingen hun bezoekers en conversie op Pinterest verhogen. Daardoor neemt hopelijk ook de omzet toe.

Informatie real-time weergeven

Pinterest Rich Pins zijn een relatief nieuwe optie om geld te verdienen met Pinterest. Ze zijn vergelijkbaar met ‘rich snippets’ van Google.

Bezoekers lezen kleine stukjes informatie die een pagina of post relevanter maken. Alle productinformatie wordt bovendien real-time weergeven.

Zo maken grote bedrijven zoals ASOS, Etsy en eBay inmiddels graag gebruik van deze optie.

Het effect van Rich Pins op e-commerce bedrijven

Het bedrijf Rosetta heeft de impact van Pinterest op de e-commerce onderzocht. Het blijkt dat de conversieratio op Pinterest twee keer hoger ligt dan op Facebook.

Dit heeft te maken met het feit dat Pinterest gebruikers al interesse hebben in een bepaald product en daar specifiek naar op zoek gaan. Ze zitten al verder in het aankoopproces en klikken daardoor sneller op ‘bestellen’.

Sterker nog, een onderzoek van Shopify wees uit dat Pinterest bezoekers 10 procent vaker overgaan tot een aankoop dan op andere sociale netwerken.

Om het nut van Rich Pins nog eens verder te onderstrepen: pins met prijsvermelding genereren ongeveer 36 procent meer aankopen dan pins zonder een vermelding.

Het effect van Promoted Video Pins op Pinterest


Kort geleden werden Pinterest gebruikers ondervraagd over het effect van video’s op hun aankoopgedrag. Het blijkt dat video’s een grote aantrekkingskracht uitoefenen.

Sterker nog, 76 procent van de Pinterest gebruikers geeft aan dat ze sneller een bepaalde actie ondernemen door het gebruik van video’s.

Dit is een hoog percentage in vergelijking met andere social media platforms, zoals Facebook, Twitter en Instagram. Daar ligt het percentage op 32 procent.

Promoted Video’s op Pinterest gebruiken

Pinterest speelt in op de populariteit van video’s door de optie ‘Pinterest’s Promoted Video Pins’ aan te bieden. Daarbij kunnen bezoekers een video bekijken op het platform zelf.

Ze hoeven Pinterest niet meer weg te klikken om een video te bekijken en blijven dus langer op de website.

Op het moment dat een bezoeker de Promoted Video kijkt, ontvangt hij of zij een aantal suggesties voor Pinterest borden. Ook laten de video’s zien waar je de producten die voorbij komen in het filmpje kunt kopen.

De Promoted Video Pins zijn dan ook een populaire vorm van promotie. Bezoekers gaan door een video sneller over tot een aankoop, wat het een effectieve manier maakt om inkomsten te halen uit Pinterest.

Het gebruik van ‘storytelling’ in je Pinterest video’s

Geef bij het gebruik van video’s op Pinterest de voorkeur aan kwaliteit boven lengte. Een video hoeft niet lang te zijn om effect te hebben.

Probeer je bezoekers daarnaast aan te sporen tot actie. Plaats naast je video bijvoorbeeld een affiliate link van een bedrijf die je steunt of een link naar een product op je website.

Het concept van ‘storytelling’ in een video blijkt goed te werken. Daarin vertel je het verhaal van je bedrijf of een product op originele en pakkende wijze. Wat is er bijvoorbeeld bijzonder aan het product dat je verkoopt? Breng dit over door het verhaal erachter te vertellen.

Op die manier werkt zelfs het verkopen van een pak melk. Zo heeft het bedrijf Campina ooit een storytelling video gemaakt waarin het verhaal achter melk wordt verteld.

Zorg wel voor voldoende afwisseling tussen de video’s op je Pinterest, want anders bereik je juist het tegenovergestelde effect. Niet alles hoeft promotie te zijn. Wissel een leuke video over jezelf bijvoorbeeld af met een filmpje over een van je producten.

Geld verdienen met Pinterest via Buyable Pins

Bedrijven halen tegenwoordig een deel van hun inkomsten uit promotiecampagnes op social media. Pinterest mag als platform zeker niet ontbreken.

Het biedt ondernemingen steeds meer mogelijkheden om producten te promoten. Zo halen zowel kleine als grote ondernemers voordelen uit ‘Buyable Pins’.

Daarbij kunnen bezoekers producten en diensten in enkele klikken aanschaffen zonder dat zij Pinterest hoeven te verlaten. Bedrijven zelf kunnen hun prestaties met deze pins meten met Analytics. Deze speciale pins hebben een blauwe prijs en hebben een ‘koop nu’ knop in hun beschrijving.

De Buyable Pins zijn inmiddels geïntegreerd met diverse E-commerce platformen, waaronder Shopify. De Buyable Pins hebben Pinterest gebruiksvriendelijk gemaakt voor zowel mensen die willen winkelen als bedrijven die nieuwe klanten willen bereiken.

Hoe deel je jouw kennis op Pinterest?

Misschien ben je al enige tijd actief op Pinterest en vind je het tijd om jouw kennis te delen. Inmiddels is het heel gewoon dat actieve Pinterest gebruikers anderen helpen bij het creëren van aantrekkelijke borden.

Promoot jezelf bij anderen door een aantal populaire Pins op je bord te ‘highlighten’. Denk bijvoorbeeld aan populaire blog posts of inspirerende quotes.

De ‘highlight’ optie is doorgaans te vinden bij de pin zelf. Ga er niet vanuit dat het opbouwen van andere Pinterest borden heel veel geld oplevert. 5 tot 10 euro per uur is heel gebruikelijk de eerste weken.

Toch levert het zowel extra ervaring als een mooi zakcentje op. Aan de andere kant verdien je waarschijnlijk wel meer geld door het promoten van jouw eigen zaak, product of dienst via Pinterest.

Loop net een tandje harder

Geld is niet het enige voordeel van het Pinterest bijbaantje. Als je goed werk aflevert krijg je positieve recensies. Lever altijd wat je beloofd, wees op tijd en heb een positieve houding.

Je mag best een tandje harder lopen, maar overdrijf niet. Doorgaans vindt de klant het fijn wanneer je een of twee extra pins plaatst. Het laat zien dat je het fijn vindt om hen te helpen.

Het plaatsen van te veel pins kan echter voor irritatie zorgen, zowel bij de klant als bezoekers.

Wees daarnaast niet bang om aan de klant tips en suggesties te geven voor het verbeteren van zijn of haar online imago. Je laat zien welke waarde je hebt voor een klant, en soms is een frisse blik heel verhelderend.

Wees flexibel en communicatief

Tijdens het werken met klanten moet je soms flexibel zijn. Door vast te houden aan een bepaald tarief kun je klanten verliezen, en dat is natuurlijk erg zonde.

Wees bereid om je tarieven soms aan te passen aan de klant en/of opdracht, maar laat niet over je heen lopen. Zorg er voor dat de prijs voor een opdracht overeenkomt met de diensten die je aanbiedt.

Hoe bepaal je jouw tarief?

Sommige opdrachten op Pinterest nemen veel tijd in beslag, terwijl je met andere vrij snel klaar bent.

Zo wil niet iedereen het complete beheer van hun account uit handen geven. Sommige personen willen alleen dat je pins creëert omdat ze naar eigen zeggen niet creatief genoeg zijn.

Anderen willen juist persoonlijk advies over SEO-optimalisatie of informatie over welke tijden van de dag het beste zijn om Pins te plaatsen.

Pas je tarief aan op deze wensen. Hoe dan ook is het belangrijk om je te laten betalen naar wat je waard bent. Wees bereid om te overleggen met de klant. Je zult merken dat mensen deze houding waarderen.

Vertel over je diensten

Laat bezoekers weten dat je anderen regelmatig helpt met het opbouwen van hun Pinterest. Zet bijvoorbeeld een klein stukje tekst over je service onderaan een post of blog.

Of link in plaats daarvan naar een specifieke pagina waarin je vertelt over jouw diensten.

Vergeet daarbij niet om een bewijs te plaatsen van behaalde resultaten, zoals een screenshot van Pinterest Analytics. Potentiële klanten zien daardoor meteen wat ze van jou kunnen verwachten.

Pinterest

Vraag om een referentie

Heb je iemand met succes geholpen? Vraag dan om een referentie en of hij of zij jouw diensten wil promoten bij anderen. Dit levert je vaak nieuwe klanten op.

Je eerste klant vertelt een positief verhaal over jou aan de tweede klant, de tweede klant vertelt het aan de derde klant en ga zo maar door. Daardoor bouw je niet alleen een klantenkring op, maar ook een vaste inkomstenbron met Pinterest.

Contacten en promotie: de basis van succes


Netwerken is essentieel wanneer je van Pinterest jouw werk wilt maken. Bezoek bijvoorbeeld een meeting met andere Pinterest bloggers en deel ervaringen met elkaar. Wie weet kun je nog iets leren van iemand anders.

Blijf voortdurend contact leggen, boek goede resultaten en besteed voldoende aandacht aan promotie. Profileer jezelf daarbij als een expert. Deze manier van werken levert positieve resultaten en een mooi inkomen op.

Maak een lijst met (potentiële) klanten

Dat je een klantenkring op Pinterest hebt opgebouwd betekent niet dat je stil kunt blijven zitten. Hoewel je op dit moment misschien geld verdient op het platform, kan dit op een gegeven moment opdrogen. Je zult altijd aandacht moeten blijven besteden aan promotie en het werven van nieuwe klanten.

Het kan namelijk gebeuren dat een van de klanten de beslissing neemt om niet meer van jouw diensten gebruik te maken.

Dit is geen probleem als je een lijst hebt van potentiële klanten. Neem contact met hen op wanneer er ruimte ontstaat in je planning of wanneer je verder wilt groeien met je Pinterest. Daardoor gaat je inkomen met Pinterest nooit omlaag.

Geld verdienen met Pinterest via affiliate links

Je kunt ook beginnen met affiliate marketing. Door het plaatsen van affiliate links in pins help je andere bedrijven om zichzelf te promoten op Pinterest. Dit geeft je de mogelijkheid om een passief inkomen te genereren.

Je ontvangt echter maar een percentage van de winst die een bedrijf maakt wanneer klanten een aankoop doen. Het is daarom tijd voor de volgende stap, namelijk het promoten van jouw eigen diensten of producten of Pinterest.

Het platform leent zich daar uitstekend voor, en je maakt er waarschijnlijk meer winst mee dan van affiliate links van bedrijven.

Verkoop eigen producten of die van een eigen bedrijf


Het promoten van je eigen diensten en producten op Pinterest neemt veel tijd in beslag. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden. Denk aan het soort product dat je wilt verkopen, de marketing, het verwerken van transacties en het uitvoeren van bestellingen.

In het begin is het een hoop werk, maar uiteindelijk zal alle moeite worden beloond. Een van de belangrijkste stappen zet je direct aan het begin. Je bedenkt of je zelf producten wilt verkopen of die van iemand anders.

Laat de keuze afhangen van je budget. Stel je voor dat je 200.000 euro hebt om te investeren. Met dit bedrag kun je een sterke productlijn creëren. Het ontwikkelen van een nieuw product en het aangaan van samenwerkingsverbanden brengen kosten met zich mee.

Dit is lastig te betalen zonder een solide budget. Wanneer overzeese producten van de fabrikant kapot blijken te zijn kom je al snel in de problemen.

Geld verdienen met Pinterest via dropshipping

Heb je een te klein budget, maar wil je toch een productlijn starten? Kies er dan voor om producten van een bedrijf te verkopen via dropshipping

Je zult hiervoor wel contacten moeten leggen met fabrikanten. Aan de andere kant is het minder risicovol dan wanneer je zelf een productlijn start. Wellicht hebben de producten die je verkoopt al een goede naam.

Dit is een pluspunt wanneer je ze wilt promoten via Pinterest, omdat mensen sneller vertrouwen hebben in het product.

Kennis van affiliate marketing

Voor de promotie en verkoop van producten is het zeker gunstig om al ervaring te hebben met affiliate marketing. Om dit proces makkelijker te maken is het volgen van een affiliate marketing cursus de beste methode.

Door het gebruik van analyse tools en zoekwoorden weet je precies welke producten je doelgroep interessant vindt.

Ook zonder analyse kom je er vrij snel achter welke producten het goed doen. Deze worden immers vaker besteld. Gebruik deze kennis en blijf soortgelijke producten promoten in je pins. 

Producten van e-commerce platform promoten op Pinterest

Een andere optie om met Pinterest geld te verdienen is het bouwen van een zogeheten e-commerce platform. Dit is een elektronisch handelsplatform waar je allerlei producten kunt verkopen, zoals boeken, cd’s en kleding.

Tijdens het maken van een website of e-commerce platform moet je een domeinnaam aanmaken. Kies voor een korte naam die gemakkelijk te onthouden is. Verwerk er bij voorkeur een zoekwoord in dat betrekking heeft op je product.

Promoot je producten vervolgens op Pinterest. Vanwege de hoge bezoekersaantallen is het een fantastisch platform om je e-commerce bedrijf te promoten.

Producten los of samen verkopen

Het bouwen van een e-commerce platform is tegenwoordig niet alleen meer weggelegd voor specialisten.

Ook zonder al teveel ervaring is het redelijk eenvoudig te doen met programma’s als WordPress met WooCommerce, BigCommerce en Shopify.

Het feit dat je geen codeer kennis nodig hebt, bespaart je veel tijd en geld. Vul je e-commerce platform bij voorkeur met producten die veel op elkaar lijken. Daardoor kunnen ze in de webshop zowel los als samen worden verkocht.

Besteed aandacht aan de buitenkant

Het eerste wat bezoekers van Pinterest van je product te zien krijgen is de buitenkant. De eerste indruk is zeer belangrijk. In enkele seconden bepalen bezoekers of ze verder willen klikken of niet.

Het is dan ook een essentieel onderdeel van de marketing. Zorg ervoor dat je productfoto’s er geweldig uitzien. Lukt je dit niet zelf? Huur dan een professionele fotograaf in die de producten van meerdere kanten op de gevoelige plaat vastlegt.

Eventueel zou je ook foto’s van iemand anders kunnen gebruiken. Vraag hier wel altijd toestemming voor. Op inbreuk van intellectueel eigendom staat namelijk een hoge boete.

Betrek klanten bij de promotie

Klanten bepalen het succes of de ondergang van een bedrijf. Betrek ze dan ook zoveel mogelijk bij je activiteiten op Pinterest.

Vraag klanten bijvoorbeeld of ze foto’s willen sturen van het moment dat ze jouw product of dienst gebruiken.

Plaats deze foto’s op Pinterest met een link naar de verkoop pagina. De kans is groot dat anderen jouw pin overnemen en/of een discussie gaan voeren over het product. Minstens zo belangrijk is dat het aantal verkopen dankzij deze pin toeneemt.

Verkoop digitale producten

De verkoop van digitale producten is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Steeds meer Pinterest gebruikers en webshop eigenaren verdienen een mooi inkomen dankzij de verkoop van e-books, online cursussen, licenties en andere digitale producten.

Pinterest is een fantastisch platform om deze producten te promoten. Heb je wat inspiratie nodig qua promotie? Neem dan eens een kijkje bij je concurrenten. Wie weet kun je er nog wat van leren.

Tips en quotes delen

Pinterest is niet alleen geschikt voor het promoten van allerlei producten, of het nu een affiliate link is of een link naar je webshop.

Ook bedrijven en ondernemers die diensten verkopen vinden er klanten. Ze doen dit onder andere door hun portfolio op Pinterest te promoten of door tips te delen waardoor ze betrouwbaar overkomen.

Of deel bij je product of dienst een inspirerende quote die Pinterest gebruikers graag over willen nemen.

Alle tips om succes te boeken met Pinterest op een rij

Misschien heb je veel succes op Pinterest en neemt het aantal volgers dagelijks toe. Je berichten worden steeds vaker gelezen en klanten klikken regelmatig op affiliate links.

Dit betekent dat je er waarschijnlijk al geld mee verdient. Wanneer je eenmaal voldoende publiek hebt opgebouwd kun je jouw bedrijf verder uitbouwen door contact op te nemen met sponsors.

Zij zijn zeer geïnteresseerd in drukbezochte Pinterest accounts, met name als ze dezelfde doelgroep hebben. Deze sponsors zijn bereid om je te betalen om hun producten bij je volgers te promoten. Dit zijn soms vrij hoge bedragen, waardoor je meteen een mooie inkomstenbron hebt.

Verschil tussen affiliate en sponsors

Het grote verschil tussen een affiliate bedrijf en een sponsor is dat de laatste partij je doorgaans een bedrag betaald om hun product, merk of dienst voor een bepaalde periode te promoten.

Stel je voor dat je doelgroep vrouwen tussen de 40 en 50 jaar oud met interesse in mode betreft. Een cosmeticabedrijf kan besluiten om jou te sponsoren, zodat je hun producten op jouw Pinterest voor langere tijd sponsort.

Je maakt bijvoorbeeld een bord aan waar alleen producten van deze sponsor op te zien zijn. Bij een affiliate link verdien je daarentegen alleen commissie per verkoop, klik of actie. Nu kan dit ook flink oplopen, zeker bij high ticket affiliate marketing.

Wat zet je in een e-mail naar sponsors?

Soms weten sponsors jou te vinden. Een goed teken, want dat betekent dat ze veel potentie zien in jouw Pinterest. Je kunt echter ook zelf actie ondernemen. Daardoor hoef je niet te wachten en weet je meteen waar je aan toe bent.

Kies altijd een sponsor uit waar je iets mee hebt en waarvan je de producten waardeert. Alleen op die manier kan een samenwerking langere tijd standhouden. Je kunt het beste een e-mail schrijven naar de sponsor.

Lees deze een paar keer goed over, want spelfouten staan natuurlijk niet echt professioneel. Zet in een e-mail naar een sponsor in elk geval de volgende informatie:

  • Statistieken van je analyse rapporten voor Pinterest, zodat sponsors meteen zien hoeveel waarde je voor hen hebt.
  • Het totale aantal impressies dat je Pinterest account ontvangt. Deze zijn over het algemeen namelijk iets hoger dan het totaal aantal volgers.
  • De demografie en interesses van je bezoekers, zodat je kunt laten zien waarom jouw Pinterest aansluit bij de zakelijke doeleinden van de sponsor.

Promoot je boek op Pinterest

Pinterest is tegenwoordig een bron van inkomsten voor allerlei personen, van jong tot oud. Wie weet ben je op dit moment een boek aan het schrijven of heb je er kort geleden een gepubliceerd.

Gebruik Pinterest om aandacht te genereren voor jouw boek. Laat je volgers bijvoorbeeld alvast kennis maken met de karakters in je boek. Of publiceer in plaats daarvan een mooie quote uit het verhaal. Ook kun je gebruik maken van mensen die je boek al hebben gelezen.

Laat ze een positieve review schrijven en pin deze op je bord. Het is een eenvoudige, maar effectieve manier om je boek te promoten en te verkopen.

Geld verdienen met Pinterest via een mailinglijst

Misschien ken je de Engelse term ‘money is in the list’. Het betekent dat je een lijst met e-mailadressen hebt van personen die geïnteresseerd zijn in wat je doet of verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan de personen die nieuwsgierig zijn naar je meest recente boek.

Of wie weet heb je wel een groot aantal Pinterest volgers die regelmatig kijken of je al een nieuw bord hebt aangemaakt. Hoewel een mailinglijst niet direct geld oplevert, is het toch een belangrijk deel van je marketing.

Een deel van de mensen die jouw mail ontvangt, klikt namelijk op de pin en heeft misschien wel interesse in de affiliate link die je hebt geplaatst.

Wees zichtbaar op Pinterest

Pinterest draait om ‘exposure’, oftewel zichtbaarheid. Wees actief en deel regelmatig je mening. Ook heeft het nut om lid te worden van de groepsborden op Pinterest.

Deze hanteren specifieke regels, dus lees deze van tevoren even goed door. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je uit de groep gegooid wordt omdat je de regels hebt overtreden.

Het komt soms voor dat er in de groepsomschrijving staat dat je een berichtje moet sturen aan de beheerder van het bord voor een lidmaatschap verzoek.

Wanneer de naam van deze persoon er even niet bij staat dien je dit even op te zoeken. Kijk daarvoor even bij het aantal leden van het bord. De persoon die bovenaan de lijst staat is de beheerder.

Presenteer jezelf als een autoriteit

Na een langere tijd op Pinterest mag je jezelf een ‘expert’ noemen. Ook uit deze positie kun je zeker voordeel halen. Probeer jezelf te profileren als een autoriteit.

Dit betekent dat bezoekers je beschouwen als een expert. Ze zullen je om advies vragen en willen weten hoe jij inkomsten uit Pinterest haalt. Help ze een handje door bijvoorbeeld een ‘how to’ artikel op je website te plaatsen.

Daarin schrijf je op heldere wijze hoe mensen succesvol kunnen zijn met Pinterest, net als jij. Gebruik je eigen ervaringen en vertel alles wat je weet over het platform. Sla mislukkingen niet over, maar vertel vooral over je succes.

Welke pins waren bijvoorbeeld het meest effectief? Ondersteun je verhaal met de statistieken die je uit Analytics hebt gehaald. Dit maakt je informatie concreet en betrouwbaar.

Vertel tenslotte hoe je uit deze gegevens een bepaalde strategie voor Pinterest hebt gehaald. Het voordeel van jezelf presenteren als autoriteit is dat mensen je gaan vertrouwen. Daardoor klikken ze bijvoorbeeld sneller op een van de affiliate links die je bij een afbeelding of tekst hebt geplaatst.

Schrijf artikelen op andere websites

Het posten van artikelen over je eigen ervaringen met Pinterest is zeker niet de enige manier om autoriteit op te bouwen. Een andere optie is het plaatsen van gast artikelen op andere websites.

Stuur een mailtje naar de websitebeheerder en vraag of hij of zij behoefte heeft aan jouw artikel. Het is belangrijk dat de site dezelfde doelgroep heeft als jouw Pinterest.

Bied jouw expertise ook aan op fora zoals Reddit en op andere social media pagina’s. Denk in dat laatste geval bijvoorbeeld aan Facebook groepen. Beantwoord er vragen en link naar jouw website of Pinterest borden als daar aanleiding toe is.

Wat te doen als je Pinterest een tijdje niet hebt gebruikt?

Misschien ben je een tijdje niet actief geweest op Pinterest. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Ga in elk geval niet bij de pakken neerzitten en onderneem actie. Het is belangrijk om opnieuw continuïteit te creëren.

Je zult merken dat het aantal bezoekers, de conversie en de inkomsten van Pinterest weer toenemen. Het gebruik van ‘Boardbooster’ is een goede manier om je Pinterest nieuw leven in te blazen.

Met deze optie kun je instellen hoeveel Pins je per dag wilt posten. Zo is het mogelijk om elke vier uur automatisch een pin de wereld in te sturen. Uiteraard moet je deze pins wel zelf aanmaken en zelf de tijden instellen waarop ze worden geplaatst.

Boardbooster is de eerste tien dagen gratis. Het plaatst 100 pins zonder dat je er voor hoeft te betalen. Na deze periode betaal je voor 500 pins 5 euro per maand.

Samenvatting: geld verdienen met Pinterest

Bij deze nog een korte samenvatting met tips hoe je geld verdiend op Pinterest:

  1. Om geld te verdienen met Pinterest kun je gebruik maken van affiliate marketing of sponsors.
  2. Ook is het mogelijk om een zakcentje bij te verdienen door andere Pinterest gebruikers te helpen bij hun marketing.
  3. Het is belangrijk om je te verdiepen in affiliate netwerken, want daarmee kun je geld verdienen op Pinterest. Bekende internationale affiliate netwerken zijn onder andere AliExpress, eBay en Awin. Populaire Nederlandse affiliate netwerken zijn, TradeTracker, Daisycon, Paypro, Plug&Pay en TradeDoubler.
  4. Onthoud dat sommige affiliate netwerken vereisen dat je een website of blog hebt voordat je een affiliate link mag plaatsen.
  5. Bepaalde onderwerpen doen het erg goed op Pinterest, zoals interieur producten, DIY en kleding. Met deze affiliate links naar producten uit dit soort winkels kun je veel verdienen. Aan de andere kant krijg je ook te maken met concurrentie.
  6. Gebruik SEO-strategieën om je pins hoog in de zoekmachines te krijgen, zoals het gebruik van zoekwoorden.
  7. Plaats mooie afbeeldingen in high resolutie bij je pins, om de interesse te wekken van bezoekers. Je hoeft daarvoor geen Photoshop expert te zijn. Doorgaans werken programma’s zoals PicMonkey of Canva ook prima.
  8. Wees actief en plaats een paar pins per dag, maar overdrijf niet. Je hoeft ook niet bij elke pin een affiliate linkje te plaatsen, want daar gaan gebruikers zich aan ergeren.
  9. Plaats pins op de juiste tijd om het meeste uit Pinterest te halen. Plan ze in met programma’s zoals Tailwind.
  10. Probeer anderen te helpen met het opbouwen van hun eigen Pinterest borden en publiceer regelmatig artikelen over Pinterest op je website of blog. Daarmee presenteer je jezelf als een ‘autoriteit’, waardoor bezoekers je vertrouwen. Daardoor gaan ze sneller over tot een aankoop