De laatste tijd is het hebben van een blog een rage. Maar er een blog beginnen kan moeilijk zijn er zijn zo veel valkuilen onderweg. Het hebben van een blog kan een grote positieve invloed hebben op je (online) bedrijf en is nog altijd een van de beste manieren om potentiële klanten te laten zien wat je allemaal in huis hebt.
En het is niet alleen voor schrijvers! Ontwerpers, zakenmensen, en iedereen met een digitale zaak van welke soort dan ook mag het bloggen eigenlijk niet links laten liggen.
Dit artikel laat je alles zien wat iemand die begint, zou willen weten – hoe je je publiek opbouwt, welke tools je nodig hebt en wat je zeker niet mag vergeten tijdens het opzetten van jouw nieuwste blog.
Inhoudsopgave
Ga voor kwaliteit boven kwantiteit
We kennen allemaal het oude idioom: kwaliteit boven kwantiteit. Die uitdrukking is vooral waar als we aan bloggen denken; het is gemakkelijk om aan deze wekelijkse gewoonte te beginnen, maar kun je het volhouden? Je kunt net zo goed gewoon eens per maand posten om te laten zien dat je toegewijd bent en spannende ideeën hebt voor frequente updates.
En maak je geen zorgen – Google waardeert sites van hoge kwaliteit nu meer dan ooit tevoren – dus spaar je tijd van het plaatsen van die bulk blogberichten!
We willen allemaal de beste blogberichten die we kunnen krijgen, dus waarom zou je er meer publiceren dan nodig is? Je zou je marketing tijd beter kunnen gebruiken voor het schrijven van goede inhoud en voor interactie met andere blogs. Dat komt omdat gestaag bloggen het niet altijd zal doen voor Google.
Als je bijvoorbeeld een dozijn berichten schrijft, maar ze zijn allemaal van een matige kwaliteit, dan is de verwachting dat dit niet veel zal opleveren. Dus laat kwaliteit de boventoon voeren en post berichten die echte de moeite waard zijn: één keer per maand een nieuw artikel is hierbij ook zeker geen probleem.
Gebruik SEO om elke maand tienduizenden bezoekers te genereren
Misschien heb je nog nooit van SEO gehoord, maar het is een belangrijk ingrediënt van een succesvolle marketing campagne. Door middel van zoekwoordonderzoek en link building helpt SEO websites hoger te ranken in Google, wat betekent dat meer bezoekers je vinden als ze naar je producten zoeken ̶ meestal zonder dat je hier door middel van advertenties voor hoeft te betalen. Met bloggen kun je veel geld verdienen.
En boven alles neemt SEO het idee serieus om bezoekers om te zetten in trouwe klanten voor het leven, door bij elke stap van hun koopproces een kwaliteitsvolle klantenervaring te bieden.
SEO kan lastig zijn voor beginners – het vergt geduld, toewijding en een goed begrip van welke SEO strategieën het beste werken voor jouw industrie. Maar er zijn tegenwoordig meer dan genoeg vakmensen die weten hoe ze je een plaats in de zoekresultaten kunnen bezorgen die niet teleurstelt.
Bouw backlinks om jouw positie te verbeteren
Link building is een van de meest cruciale aspecten van SEO. Maar het hoeft geen belastend proces te zijn. De eerste stap in het opsporen van links is het creëren van hoogwaardige inhoud die aansluit bij je doelpubliek en zich specifiek op hen richt.
Door inzichtelijke stukken te geven over waar je gepassioneerd over bent, wordt marketing een makkie, want mensen willen hun gedachten en meningen over specifieke onderwerpen online delen – wat je aantal backlinks exponentieel kan doen toenemen.
Plus, links vergaren betekent ook dat je op bepaalde onderwerpen een stuk relevanter en waardevoller zult zijn in de ogen van Google: Je zult in staat zijn om in de zoekresultaten de strijd aan te gaan met grote namen.
Het begint met kwaliteitsinhoud – niemand wil links naar slecht ontworpen pagina’s of berichten van lage kwaliteit. Je posts richten op belangrijke beïnvloeders kan ook nuttig zijn; zij zullen bijzonder hard werken aan het promoten van iets waar ze in geloven. En zorg ervoor dat de berichten expertise en waarde tonen!
Maak je blogpost zo op dat je eruitziet als een expert
Mooi opgemaakte berichten trekken de lezer naar binnen en maken het hem gemakkelijker je inhoud door te nemen voor hij leest. De opmaak van deze post is schoon, schilderachtig, en ademt creativiteit in elke letter.
Door je blogbericht zo op te maken verhoog je de betrokkenheid van lezers en het website verkeer. Voor je publiceert, zorg je voor koppen, alinea inspringen (één voor elk nieuw punt), spatiëring tussen alinea’s, regeleindes na elke zin in een alinea, hyperlinks binnen zinnen waar nodig.
Studies hebben aangetoond dat mensen eerder geneigd zijn iets op het internet te lezen dat goed opgemaakt is.
Hoe het er op papier of scherm uitziet, is waarschijnlijk hoe ze er in komen – als het er vooraf niet goed genoeg uitziet voor hen… wel, dan nemen ze niet eens de moeite om te zien wat er nog meer onder de oppervlakte kan zitten. Dit alles kan verwarrend lijken als de opmaak niet al in je bloggewoonten zit ingebakken; maar hulpmiddelen als Google Docs maken het in ieder geval een stuk eenvoudiger!
Gebruik sociale media
We weten allemaal dat sociale media en bloggen hand in hand gaan. Je kunt het een niet hebben zonder het ander. Maar wat erger is, is wanneer je net probeert te leren bloggen, en na uren hard werken geen enkele betrokkenheid krijgt.
Door je blogberichten op sociale media te plaatsen zal je aandacht krijgen voor je bedrijf en content. Bovendien zijn veel van deze platforms – zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest – volledig gratis te gebruiken.
Gebruik interne links
Interne links helpen je bezoekers je site beter te volgen, wat zich kan vertalen in meer verkeer. Mensen gebruiken tegenwoordig Google voor alles, dus maak het ze gemakkelijk. Het helpt je lezers ook gemakkelijker op je blog te komen en wat oude inhoud te lezen als ze toch bezig zijn.
Interne links maken het leven gemakkelijker voor zowel lezers als bloggers. Ze bieden een manier om je eigen site rond te gaan, door van het ene bericht naar het andere te linken.
Het maken ervan kan je helpen je site zo in te richten dat hij optimaal kan scoren in zoekmachines – niet alleen dat, maar het helpt lezers ook oude inhoud op te sporen die ze eerder misschien gemist hadden toen ze de verschillende standpunten over een bepaald onderwerp aan het verkennen waren van de vele pagina’s op een website.
Plus, interne links zijn geweldig omdat ze verlaten inhoud levend houden door nieuwe kijkers een link uit de duisternis en naar relevantie te bieden.
Zonder interne links kan je blog moeilijk te navigeren zijn. Het zijn gewoon links van de ene pagina op je site naar een andere pagina op je site. Deze links zijn belangrijk voor SEO, maar het is ook een mooie manier om oude lezers terug te krijgen via nieuwe inhoud, en dat alles met een minimum aan werk!
Maak geweldige afbeeldingen
Afbeeldingen maken voor je blog is een noodzakelijk kwaad. Maak geweldige beelden, de nieuwe must-have voor je bedrijf. Houd je lezers aan het scrollen met snelle, betaalbare foto’s die creatief en geestig zijn.
Let op de beveiliging van je site
Is je website veilig? Aandacht besteden aan de beveiliging van je site is een van de manieren waarop je niet alleen de site zelf maar ook alle bezoekers ervan kunt beschermen. Het is belangrijk om regelmatig bij te werken en te controleren.
Besteed aandacht aan de beveiliging van je site met deze meerlaagse bescherming tegen hackers. WordFence en iThemes Security zijn bijvoorbeeld goede WordPress plug-ins die je kunnen helpen tegen toekomstige aanvallen richting jouw website.
Voeg call-to-actions toe
Een van de belangrijkste dingen in elke marketing campagne is dat je een call-to-action hebt. Een call-to-action, of CTA, is alles wat je wilt dat mensen doen met wat het ook is dat je hen aanbiedt – of het nu een abonnement op je blog is, het lezen van een ander bericht op je site, of het doorsturen van een bezoeker vanaf jouw affiliate website.
Het ontbreken van CTA’s kan tot frustratie leiden bij zowel marketeers als lezers. Het kan ook conversies schaden als potentiële klanten niet weten hoe ze actie moeten ondernemen op iets dat ze binnen een aanbod krijgen voorgeschoteld. Als je alleen ter vermaak inhoud plaatst zonder dat er call-to-actions bij zitten, zorg er dan voor dat er een leidraad is voor wat ze daarna moeten doen – ofwel inschrijven via e-mail.
Oproepen tot actie (CTA’s) moeten deel uitmaken van elke blog post en marketing campagne. Het kan zo eenvoudig zijn als vragen om commentaar of een handreiking naar andere bloggers, of het kan een verzoek zijn aan je volgers om een artikel uit je winkel te kopen.
Gastblog voor meer bezoekers
Gastbloggen is een manier om je inhoud voor het juiste publiek online te krijgen. Hier is iets interessants over gastbloggen: terwijl het niet ongehoord is om betaald te krijgen om een enkel artikel te schrijven voor een gevestigde blog of website, zijn er ook blogs die je alleen in gasttoegang (tot hun site) willen betalen.
Raad eens wie er meestal meer verkeer wil? Yep – ze willen gratis inhoud van schrijvers die misschien wel veel meer weten dan zijzelf.
Gastblogs zijn een goede strategie om backlinks en verkeer naar je site te krijgen. Gastbloggen is een manier om verkeer te lenen van een andere gezaghebbende blog. Je kunt gastmogelijkheden vinden door te kijken naar marktleiders in niches of verwante niches!