hoe schrijf je een goed artikel

Hoe schrijf je een goed artikel? Met deze 9 stappen wordt het schrijven van een sterke blog een eitje!

hoe schrijf je een goed artikel

Hoe schrijf je een goed artikel en wat maakt een sterke blog? – Omdat ik weet dat genoeg online ondernemers een duidelijk antwoord op deze vraag willen, heb ik besloten om hier een blog over te schrijven. Want natuurlijk – schrijven kan vrijwel iedereen. Maar geldt dat ook voor het schrijven van een goed artikel?

Het is uiteindelijk de bedoeling dat je geld gaat verdienen met bloggen. De kwaliteit van je blogs moeten dan wel van een bepaald niveau zijn.

Als je het mij vraagt is dit een skill die maar weinig ondernemers tot in de puntjes beheersen. Vaak denken we dat de kwaliteit hoog is terwijl het artikel maar weinig samenhang en inhoud bevat. En niks is zo frustrerend als een artikel wat van de hak op de tak springt en maar weinig echte informatie biedt…

Omdat ik mijzelf ook wel eens op een slecht artikel heb betrapt, ben ik voor het antwoord op de vraag ‘Hoe schrijf je een goed artikel?’ op onderzoek uitgegaan.

Op basis van mijn eigen kennis ben ik uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het schrijven van een goed artikel in 9 stappen kan worden samengevat. Welke 9 stappen dit zijn? Dat ga je allemaal in dit artikel ontdekken!

Wat ik je alvast kan verklappen is dat het schrijven van een goed artikel met deze 9 stappen nog nooit zo makkelijk is geweest ;-).

Inhoudsopgave

Hoe schrijf je een goed artikel? In 9 simpele stappen naar een sterke blog:

1. Bedenk een onderwerp en ga op zoek naar een goede zoekterm

Elk goed artikel begint natuurlijk met het vinden van een goede zoekterm. Bedenk van te voren over welke onderwerp je het ongeveer wilt gaan hebben, en ga vervolgens op zoek naar een bijpassende zoekterm.

Ik raad je aan om voor een long-tail keyword te gaan – hierdoor wordt de kans dat je in de top 10 in Google beland een stuk groter. Als je meer wilt weten over het vinden van goede long-tail trefwoorden, raad ik je aan om mijn blog ‘Long-tail zoekwoorden vinden’ eens door te lezen.

Kies bij voorkeur een onderwerp waar je zelf al aardig wat kennis over hebt. Hierdoor wordt het veel makkelijker om je artikel te schrijven en zorg je door het gebruiken van je eigen kennis voor unieke content.

geld verdienen laptop

Toch is het ook slim om een onderwerp te kiezen waar je wat minder vanaf weet en een uitdaging voor je is. Om er een compleet artikel van te maken zal je in dit geval eerst op onderzoek moeten uitgaan, waardoor je zelf ook weer wat extra kennis opdoet.

Dit kan het schrijven van je artikel ook weer wat leuker maken. En daarnaast draagt het bij aan je ontwikkeling tot expert in je niche.

Vind je het soms toch lastig om goede onderwerpen te bedenken? Lees dan eens mijn eerder gepubliceerde blog ‘Hoe vind ik interessante onderwerpen om over te schrijven‘ door.

Zodra je een onderwerp gevonden hebt, is de meest logische volgorde om direct je SEO-titel en META-omschrijving vorm te geven. Maar over het optimaliseren van je artikel voor seo zal ik hier niet verder op in gaan. Deze blog gaat echt over een goede opzet en niet over belangrijke seo-factoren.

Wil je meer weten over op welke seo factoren je let om hoger te scoren in Google? Dan heb ik ook daar weer een uitgebreide blog van in de aanbieding ;-).

2. Bepaal je schrijfdoel en welke vorm je het beste kunt kiezen

Zodra het helder voor je is over welk onderwerp je gaat schrijven is het tijd om over je schrijfdoel na te denken. Het is belangrijk om hier vooraf over na te denken omdat dit bepaald hoe je je artikel gaat schrijven.

Enkele voorbeelden van schrijfdoelen zijn;

  • Informeren
  • Amuseren
  • Overtuigen

Persoonlijk denk ik dat de meeste artikelen van online ondernemers op overtuigen gericht zijn. Je wilt immers dat iemand na het lezen van je artikel een product of dienst van je aanschaft.

Ook al schrijf je soms voornamelijk informerend, je artikel is (als het goed is) gericht op het nemen van een actie. En daar probeer je mensen toch bewust van je overtuigen tijdens het schrijven van je tekst ;-).

Wanneer je je schrijfdoel voor ogen hebt, is het belangrijk om na te denken over welke vorm je het beste kunt kiezen. Ga je een verhaal vertellen of maak je er een stappenplan van? Kies je voor een tekst met een logische volgorde of ga je 15 losse tips geven?

Het is belangrijk om jezelf af te vragen welke vorm het beste bij je onderwerp past. De vorm waarmee jij zelf denkt dat je het meeste waarde aan je lezers kan geven, is vanzelfsprekend de vorm die je het beste kunt kiezen.

Wist je dat tekstschrijver populair is als thuiswerk en dat je er een goed salaris mee kunt verdienen?

3. Schrijf alles wat je al over het onderwerp weet in steekwoorden op

Op het moment dat je de basis bepaald hebt, is het tijd om te gaan brainstormen. Het doel hiervan is zoveel mogelijk informatie uit je duim te zuigen om alvast een groot scala unieke tekst tot je beschikking te hebben.

Probeer in deze fase ook al een beetje te bedenken hoe de opzet van je artikel eruit komt te zien. Welke deelonderwerpen wil je in ieder geval gaan behandelen en in je koppen laten terugkomen?

Schrijf alle relevante informatie op waarvan jij denkt dat het waardevol voor je doelgroep zal zijn. Ik raad je wel aan om dit in steekwoorden te doen omdat je er anders onnodig veel tijd aan kwijt bent. Aan de hand van deze steekwoorden kun je straks makkelijk zinnen vormen en je tekst gaan schrijven.

Als je merkt dat je vanuit je eigen kennis al een volledig artikel kunt samenstellen raad ik je aan om het ook op deze manier te doen. Toch is het beste om ook de 4e stap nog even te doorlopen…

4. Kijk af bij je concurrentie voor andere belangrijke informatie

Ondanks dat je al erg veel van het onderwerp af weet kan het namelijk zo zijn dat je belangrijke informatie mist. Misschien heb je 123 niet meteen aan een bepaald deelonderwerp gedacht wat in je artikel eigenlijk niet mag ontbreken.

Typ je trefwoord daarom altijd nog even in Google in om de best scorende artikelen te achterhalen. Door af te kijken bij je grootste concurrenten kun je vervolgens weer veel nieuwe inspiratie opdoen en de kwaliteit van je content verhogen. Je wilt natuurlijk niet dat in jouw artikel belangrijke zaken ontbreken :-).

Kijk vooral goed naar hoe de artikelen zijn opgebouwd en welke kopteksten er gebruikt worden.

Lees de tekst vervolgens nog even in vogelvlucht door om andere relevante info te ontdekken. Let er hierbij natuurlijk wel op dat je de content niet klakkeloos overneemt want daar zal je artikel alleen maar lager door scoren ;-).

schrijven

Schrijf de extra informatie die je vind ook direct in je eigen woorden op. Hierdoor voorkom je het kopieren van content vanzelf en geef je er meteen je eigen unieke draai aan.

5. Maak een heldere opzet door eerst je koppen te bepalen

Nu je hebt bepaald waar je het in je artikel over gaat hebben is het tijd om de opzet te maken. Je maakt erg simpel een heldere opzet door eerst de koppen en subkoppen van je artikel vorm te geven.

De kunst is om aan de hand van je verzamelde informatie eerst een paar deelonderwerpen te bepalen. Als het goed is heb je daar voorafgaand aan deze stap al een beetje over nagedacht. En anders heb je hier wel inspiratie bij je concurrenten over op kunnen doen ;-).

Op basis van deze deelonderwerpen ga je de koppen van je tekst opstellen. Houd er rekening mee dat je koppen zeer belangrijk zijn en voor een groot deel bepalen of mensen je artikel lezen of niet.

Je koppen zijn na je titel en afbeeldingen namelijk het eerste waar je lezers naar kijken. Zorg er dus voor dat je koppen direct de aandacht grijpen en je lezers aanspreken om verder te lezen!

Wat goed werkt om je koppen pakkender te maken is het stellen van een vraag. Mensen worden van nature nieuwsgierig wanneer ze een vraag zien en willen maar al te graag het antwoord weten.

Iets anders wat goed werkt is om iets opmerkelijks te stellen – het liefst iets wat emoties oproept. Tot slot werkt het gebruik van cijfers ook altijd goed.

6. Schrijf een inleiding voor je artikel die mensen direct aanspreekt

Omdat het grijpen van de aandacht één van de belangrijkste elementen van een goed artikel is, gaat ook de 6e stap hier weer over. Want naast je koppen is ook een pakkende inleiding van belang om mensen je tekst te laten lezen.

Schrijf daarom een interessante inleiding voor je artikel die mensen direct aanspreekt. Je kunt hier gebruik maken van dezelfde technieken als bij stap 5.

Noem dus bijvoorbeeld iets opmerkelijks – en stel in ieder geval weer een vraag aan je lezer. Stel dat je een website in de fitness niche hebt en je informatie over het krijgen van een sixpack geeft, dan kun je dit op de volgende manier aanpakken;

Met deze methode kun je binnen 30 dagen al een sixpack hebben! – Een verkooptechniek die ik op het internet regelmatig voorbij zie komen…

Maar is het wel mogelijk om binnen zo’n korte tijd een sixpack te krijgen of is dit klinkklare onzin? Daar ga je in deze blog voor eens en voor altijd een duidelijk antwoord op geven.

Je gaat in dit artikel eindelijk ontdekken welke methodes écht werken en jou het sixpack gaan geven waar je zo van droomt. Lees daarom snel verder!

Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld van hoe je een inleiding kan schrijven – maar wel een die je direct aanspreekt. Hoe je je inleiding schrijft is uiteindelijk helemaal aan jezelf – maar houd wel in je achterhoofd dat je doel is om direct de aandacht van je lezer te grijpen.

Beantwoord de vraag ‘Zou ik na het lezen van deze inleiding verder willen lezen of niet?’ daarom eerlijk naar jezelf toe :-).

7. Pak je verzamelde info erbij en begin met het schrijven van je kern

Nu je koppen en je inleiding af zijn is het tijd om aan het belangrijkste deel van je artikel te beginnen. Pak daarom eerst al je verzamelde info erbij en begin met het schrijven van je kern.

Dit is belangrijkste gedeelte van je tekst omdat je hier het doel van je tekst wilt gaan bereiken. Zoals ik al zei is dit bij online ondernemers meestal het overtuigen om een product of dienst aan te schaffen – of om in ieder geval interesse in iets op te wekken.

tekst schrijven

Een belangrijk aandachtspuntje is dat je tijdens het schrijven niet vergeet voor welke doelgroep je schrijft. Bedenk welke pijnpunten je doelgroep heeft en hoe je ze hier binnen je tekst op kunt aanspreken. Noem aansluitend de oplossingen en voordelen die jouw product je lezers kan gaan bieden.

Schrijf je artikel ook in een taalvorm die begrijpelijk is voor je doelgroep. Gebruik dus niet teveel moeilijke woorden en vaktaal.

Er is binnen elke niche nou eenmaal een groot aantal mensen die deze taalvorm maar moeilijk kan begrijpen. En wanneer mensen je artikel moeilijk kunnen begrijpen zullen ze helaas al snel afhaken…

Probeer daarom op niveau B1 te schrijven. Dit is het taalniveau wat het grootste deel van je lezers begrijpt (meer dan 80% van de Nederlandse bevolking).

Wil je weten hoe het precies zit met taalniveau’s? Dan verwijs ik je door naar het artikel ‘Kies het juiste taalniveau voor je doelgroep’ van Schrijfersplaza.nl.

8. Zorg voor een passende afsluiting en roep op tot een duidelijke actie

Wanneer je bij de 8e stap bent beland is je artikel inmiddels zo goed als af. Toch ontbreekt er nog iets om je artikel net wat beter te maken en voor meer conversie te gaan zorgen. Dat is een passende afsluiting met een oproep tot een duidelijke actie.

Je kunt in je afsluiting je artikel bijvoorbeeld nog even kort samenvatten of een conclusie trekken. Vervolgens is het tijd om je lezer tot een actie aan te zetten en ze erop te wijzen dat je een product of dienst hebt. In het geval van het sixpack voorbeeld kan je bijvoorbeeld zeggen;

Wil jij stap voor stap leren hoe je binnen 3 maanden een sixpack kunt krijgen? Ontdek dan mijn e-book ‘Simpel een sixpack in 3 maanden’

Om even een heel simpel voorbeeld te noemen :-).

Natuurlijk is het wel belangrijk dat je na het oproepen tot een actie ook een duidelijke call to action hebt staan. Een die uitnodigt om op te klikken en je bezoeker direct aanspreekt op de voordelen/pijnpunten die je in je artikel hebt besproken.

Wanneer je oproept tot een actie zonder een call to action heeft het immers weinig zin ;-).

9. Doe een laatste check om je artikel vrij van schrijf- en spelfouten te maken

Als je stap 1 t/m 8 aandachtig hebt doorlopen heb je op dit punt een goed artikel kunnen schrijven. Wanneer je de tips een adviezen in deze blog hebt opgevolgd heb je ieder geval voor een duidelijke samenhang – en als het goed is voor een tekst met sterke inhoud gezorgd.

Wel is er nog één laatste stap die je moet doorlopen om de kwaliteit van je artikel te waarborgen. Dat is dat je een laatste check moet doen om je artikel vrij van schrijf- en spelfouten te maken. Deze foutjes zullen er altijd wel in zitten en daarom kun je je tekst beter nog even nalezen.

Zodra je dit hebt gedaan is je artikel echt af en klaar om gepubliceerd te worden. Alhoewel ik je nog wel zou aanraden om er wat afbeeldingen of een video aan toe te voegen ;-). Tenslotte wil je er alles aan doen om je te onderscheiden van je concurrenten, toch?

Schrijf vandaag nog een artikel met deze 9 stappen!

Nu ik je alle 9 stappen heb verteld zijn we logischerwijs aan het einde van deze blog aangekomen. Ik hoop dat je er veel waardevolle informatie uit hebt kunnen halen en voortaan deze 9 stappen gaat gebruiken bij het schrijven van je artikelen.

Je zal zien dat het schrijven met deze stappen als leidraad een stuk makkelijk gaat worden. En dat terwijl de kwaliteit er ook alleen maar beter op kan worden :-).

Tot slot wil ik je daarom uitdagen om vandaag nog een artikel aan de hand van deze 9 stappen te schrijven! In de reacties hieronder hoor ik graag hoe dit je is vergaan ;-).