seo-focus trefwoord

Focus trefwoord verwerken voor SEO: Waar let je op en welke fouten moet je voorkomen?

seo-focus trefwoord

Focus trefwoord verwerken voor SEO? > Om je website te optimaliseren voor Google is relevantie één van de belangrijkste dingen. Om je pagina’s zo relevant mogelijk te maken draait het als eerst om het focus trefwoord waar de pagina zich op richt…

Het is daarom van groot belang dat je pagina’s zo relevant mogelijk zijn aan dit trefwoord.

Je focus trefwoord is het zoekwoord waar je op gevonden wilt gaan worden in Google. Om gevonden te kunnen worden op dit zoekwoord moet je er dus voor zorgen dat je tekst zo relevant mogelijk aan dit trefwoord is.

Hoe jij je focus trefwoord op de juiste manier op je pagina’s verwerkt voor SEO? Dat ga je in deze blog ontdekken!

Inhoudsopgave

Waar je je focus trefwoord in ieder geval laat terugkomen voor SEO…

Er zijn verschillende onderdelen binnen je content waar je focus trefwoord voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) altijd in terug te vinden moet zijn. Om te beginnen is dit binnen je SEO-titel, META-omschrijving en de titel van je artikel (H1).

Hierbij geldt dat hoe verder jij je zoekwoord naar voren plaatst, hoe meer waarde Google eraan zal geven. Probeer je titel en META wel menselijk te houden.

Google

Ga dus niet je zoekwoord helemaal vooraan zetten als dit gewoon echt niet klinkt binnen je titel. Onthoud altijd dat je voor mensen schrijft en niet voor robots.

Een andere plek waar je focus zoekwoord ook zeker minimaal één keer met oog op SEO moet terugkomen, is binnen je koppen. Als je een wat langere tekst hebt kun je dit ook meer dan één keer doen.

Als we naar de basis van je pagina kijken is een andere plek waar je keyword ook te allen tijde terug moet komen je website-URL. Het beste is zelfs om je slug hetzelfde te maken als je exacte focus trefwoord.

Je slug is het gedeelte wat je aan het eind van je permalink – oftewel je website-URL plakt. Als je kijkt naar de URL van deze pagina zie je ook dat ik ‘focus trefwoord’ aan het eind heb geplakt.

Als je goed hebt gelet kun je ook wel kunnen raden dat dit het focus trefwoord is van deze pagina ;-).

Verwerken van je focus trefwoord in de tekst voor SEO

Wanneer jij een blog of een andere tekst schrijft is het belangrijk om je focus trefwoord op meerdere plekken in je tekst te verwerken. Naast de andere onderdelen waarin je je zoekwoord verwerkt is ook dit belangrijk voor het optimaliseren van je website voor SEO.

Uiteindelijk draait het erom dat je trefwoord overal op je pagina centraal moet staan. Natuurlijk kun je ook andere trefwoorden in je tekst verwerken maar je moet ervoor zorgen dat de meeste aandacht uitgaat naar je focus trefwoord.

Google ziet hoe vaak jij een bepaald zoekwoord op je pagina hebt verwerkt en zal je website hoger laten scoren wanneer er een hoge mate van relevantie bestaat.

De plek in je tekst waar je je zoekwoord altijd als eerst wilt verwerken is in je eerste alinea. Binnen je tekst geldt trouwens nog steeds het principe van je zoekwoord zo ver mogelijk vooraan plaatsen!

Tijdens het schrijven van je tekst is het voor SEO nu de kunst om af en toe je focus trefwoord te verwerken. Probeer dit in vrijwel elke alinea minimaal één keer te doen. Met een nieuwe alinea bedoel ik hier na het passeren van een nieuwe koptekst.

Je zorgt er zo voor dat van begin tot eind je zoekwoord overal wel te vinden is. Op deze manier houd je heel je tekst vanzelf relevant aan je focus trefwoord en voorkom je dat je afdwaalt naar irrelevante onderwerpen.

Verschillende woordcombinaties

Het is niet altijd zo dat je het exacte trefwoord moet gebruiken. Dit maakt je tekst er namelijk niet altijd even logisch op en kan soms ook erg lastig voor jou zijn.

De oplossing om dit beter te doen is door het zoekwoord waar je je op richt in verschillende woordcombinaties in je tekst te verwerken.

Stel dat je zoekwoord ‘beginnen met Affiliate Marketing’ is dan kun je dit op de volgende manier in je tekst verwerken:

Er zijn steeds meer mensen die willen willen weten hoe je kan beginnen met Affiliate Marketing. Je kunt er namelijk een passief inkomen mee verdienen via het internet en zo financieel vrij worden. Affiliate Marketing is een zeer interessant verdienmodel waar steeds meer mensen de voordelen van in beginnen te zien.

Je ziet hier dat ik in de eerste zin het exacte trefwoord gebruik maar dit in de laatste zin op een andere manier doe. Ik plaats hier het woord ‘beginnen’ van het focus trefwoord iets verder in de zin.

Google zal je er eerder voor belonen als je op deze manier te werk gaat. Hoe je dit doet is volledig aan jou maar weet wel dat je zo eerder hoger zult gaan scoren in Google.

Zoekwoorden onderzoek

Voor je lezers is het namelijk natuurlijker om je zoekwoord in verschillende combinaties tegen te komen. En Google weet heel goed wat je lezer fijner vind waardoor je hier weer bonuspunten voor krijgt ;-).

Dit leest over het algemeen veel fijner weg en maakt het nogmaals ook makkelijker voor jou om je focus trefwoord voor SEO door je tekst heen te verwerken.

Extra SEO-waarde door je focus trefwoord aan afbeeldingen toe te voegen…

Een andere plek waar je je focus zoekwoord voor SEO ook altijd moet laten terugkomen is binnen je afbeeldingen. Dit is een zeer belangrijk aandachtspuntje voor de zoekmachineoptimalisatie van je pagina’s.

Hierbij is het voor de zoekmachinevriendelijkheid goed om in ieder geval aan de alt-tag van je uitgelichte afbeelding je zoekwoord toe te voegen.

Als je een pagina met meerdere afbeeldingen hebt kun je deze ook nog aan één of twee andere afbeeldingen toevoegen. Maar doe dit dan wel in de vorm van een andere woordcombinatie.

Je kunt naast de alt-tag zelfs meerdere keren extra SEO-waarde door je afbeeldingen meegeven. Ik heb hieronder een afbeelding geplaatst om je dit duidelijk te maken:

SEO

Het zoekwoord ‘mobiele telefoon’ wordt hier op drie verschillende manieren aan de afbeelding meegegeven. Door op deze manier je afbeeldingen te optimaliseren geef je veel extra SEO-waarde mee.

En daarnaast maak je je pagina ook een stuk relevanter met afbeeldingen die zich richten op je focus trefwoord.

Voorkom over-optimaliseren

Ondanks dat het voor SEO belangrijk is om je focus trefwoord te verwerken zoals hierboven genoemd, moet je hierbij wel opletten. Als je te overdreven te werk gaat is de kans namelijk groot dat je gaat over-optimaliseren.

Je bent dan te vaak je zoekwoord op je pagina’s aan het verwerken. Dit wordt ook wel keyword spamming of keyword stuffing genoemd.

Houd als leidraad dat je ongeveer per 200 woorden één keer je zoekwoord door je tekst heen verwerkt. Iets meer kan ook maar let er in ieder geval op dat je niet in elke alinea meer dan vijf keer je zoekwoord verwerkt.

Als jij een website via WordPress hebt dan kan je hier ook de Yoast SEO plugin voor gebruiken. Deze handige plugin analyseert je tekst en geef het aan als je keyword te vaak in je tekst terugkomt.

In een website systeem zoals Phoenix is veel al SEO geoptimaliseerd.

Naast je tekst kun je ook over-optimaliseren binnen je koppen en afbeeldingen. Zorg ervoor dat je dus niet aan al je koppen en afbeeldingen je focus trefwoord toevoegd.

Ja, bij een aantal is goed voor je SEO – maar teveel levert alleen maar strafpunten op. Probeer een goede balans hierin te vinden.

Als je dit niet doet zul je vanzelf merken hoe negatief de invloed van overmatig-keyword-gebruik kan zijn – en zul je juist minder goed gaan scoren in Google.

Ook hierbij zal de Yoast SEO plugin het trouwens weer aangeven als je aan het over-optimaliseren bent…

Er is altijd iets belangrijker dan het verwerken van je trefwoord…

Het is voor SEO dus belangrijk om je focus trefwoord regelmatig op je pagina’s te laten terugkomen. En dat je dit binnen verschillende onderdelen doet.

Je zorgt er op deze wijze voor dat jouw pagina het meest relevant wordt voor het zoekwoord dat centraal staat. Waarom zou Google je pagina immers hoog in de zoekresultaten laten verschijnen als het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden bijna nergens op je pagina terugkomt?

Maar relevantie is natuurlijk niet het enige element om hoog te gaan ranken. Je pagina zou namelijk nooit in de top 10 kunnen verschijnen als je de lezer geen waardevolle informatie biedt.

Let er daarom altijd op dat deze twee punten voor jouw pagina aan de orde zijn! Alleen dan zal je het je kunnen lukken om de eerste, de beste te worden…

Ik hoop dat je nu snapt hoe je met je focus trefwoord moet omgaan voor SEO. Als je nog vragen hebt of andere opmerkingen dan hoor ik deze graag van je in de reacties hieronder ;-).

Gerelateerde artikelen: