hoe schrijf je een blog

Hoe schrijf je een succesvolle blog? 7 onmisbare tips voor kwaliteit en resultaat.

hoe schrijf je een blog

Hoe schrijf je een succesvolle blog? – Dit is een vraag waar jij uitgebreid op moeten kunnen antwoorden als je hoger wilt gaan scoren in Google.

Het schrijven van een kwalitatieve blog is namelijk één van de belangrijkste vaardigheden om op organische wijze te kunnen stijgen.

Natuurlijk is veel bloggen goed en kan regelmatig bloggen je veel opleveren. Maar als de kwaliteit laag is en de blog maar weinig waarde bied zal je waarschijnlijk niet heel ver gaan komen…

Als jij bezoekers wilt krijgen en geld met je blog wilt verdienen moet je blog uniek en kwalitatief sterk zijn. Zeker als je hier veel geld mee wilt gaan verdienen.

In dit artikel ontdek je daarom 7 onmisbare tips waarmee jij je blogskillls naar het next level kan brengen!

Inhoudsopgave

Hoe schrijf je precies een blog?

Voordat ik je de 7 tips geef vond ik het wel zo handig om eerst met de basis te beginnen. Want hoe schrijf je precies een blog?

Als jij al antwoord kunt geven op deze vraag mag je deze paragraaf van mij natuurlijk overslaan. Maar voor de beginners onder ons zal ik deze vraag kort beantwoorden…

Om een blog te kunnen schrijven zul je als moeten beginnen met het kiezen van een websitenaam. Je kunt deze naam bijvoorbeeld aanschaffen bij Neostrada.

Als je via dit hostingbedrijf een domeinnaam aanschaft kun je direct een koppeling maken met WordPress. Als je precies wilt weten hoe je dit kan doen raad ik je aan om eens naar onderstaande tutorial te kijken;

Maar goed – je gaat dus bloggen via het programma WordPress. Het kan ook via andere programma’s maar persoonlijk denk ik dat dit altijd het beste programma voor bloggers is.

Natuurlijk wordt je blog niet zomaar vanaf dag één een succes. Hier gaat een leercurve overheen. Maar als je eenmaal door hebt hoe je goede blogartikelen schrijft kun je hier online veel geld mee gaan verdienen.

Hoe schrijf je een succesvolle blog?

Je weet nu dus in ieder geval hoe je een blog schrijft – maar hoe schrijf je een succesvolle blog?

Dit hangt natuurlijk van erg veel factoren af. Je kunt namelijk voor meer populariteit zorgen via linkbuilding en social shares – en daarnaast veel dingen doen om je pagina’s voor SEO te optimaliseren.

Als je hier meer over wilt weten raad ik je aan om mijn blog met 11 SEO-tips eens door te lezen.

Waar ik je in dit artikel inzicht in wil geven is waar je in ieder geval altijd op zou moeten letten om een succesvolle blog te schrijven.

Ik heb dit verwerkt in de vorm van 7 tips die jij altijd in achterhoofd moet houden bij het schrijven van je blogs. Lees snel verder om deze tips te ontdekken!

#1. Kies iets waar je een passie voor hebt

Ik denk dat het allerbelangrijkste element voor een succesvolle blog is dat je ergens over schrijft waar je zelf feeling mee hebt. Kijk naar waar je interesses liggen en naar welke van je passies je graag met anderen wilt delen.

Schrijf je in je blog over onderwerpen die aansluiten op je eigen passie, dan zal het veel makkelijker zijn om hier goede content over te schrijven.

Een andere reden dat je voor je passie moet kiezen is omdat bloggen dan vanzelf leuker is – en dit ook sneller zal blijven.

Je lezers zullen vanzelf aanvoelen wanneer je maar weinig verstand hebt van je niche en er niet echt feeling mee hebt. Ze zullen al gauw merken dat jij nou niet echt bepaalt bij de onderwerpen betrokken bent.

Persoonlijk denk ik dat het erg lastig wordt om de aandacht van je lezers vast te houden zonder dat je het onderwerp zelf leuk vind.

Doordat je er maar weinig verstand van hebt zul je niet snel op details in gaan en zal je niet goed kunnen inspelen op wat je lezers bezig houdt. Je weet hoogstwaarschijnlijk maar weinig van de actualiteit en laatste trends binnen je niche af.

Wanneer jouw blogartikelen passie uitstralen zul je veel geloofwaardiger overkomen en je lezers veel sneller kunnen omtoveren tot trouwe bezoekers – tenminste als zij wel dezelfde passie delen natuurlijk…

Blog

#2. Schrijf je blog met een duidelijke rode draad

Voor tijdens het schrijven van je blog is het zeer belangrijk om de rode draad – of het trefwoord waar je over schrijft – goed voor ogen te houden. Schrijf je je blog namelijk zonder bij het hoofdonderwerp te blijven, dan zal de relevantie als snel verslappen.

Een relevantie is nou net één van de belangrijkste factoren waar Google je blog op oordeelt :-).

Door tijdens het schrijven van je hele blog je focus te blijven houden op je rode draad zorg je ervoor dat je niet afdwaalt naar irrelevante onderwerpen.

Dit doe je erg makkelijk door eerst de koppen van je tekst op te stellen. Koppen zorgen namelijk voor structuur en voorkomen dat je je focus verliest.

Neem als leidraad dat je bezoekers eigenlijk in één zin moeten kunnen beschrijven waar je artikel over gaat. Hoe makkelijker je dit voor ze maakt, hoe makkelijker ze je blog kunnen beschrijven en delen met anderen.

Een duidelijke focus zal zo op den duur dus ook weer in meer bezoekers moeten resulteren.

Naast dat je in blog zelf relevante tekst schrijft over je hoofdonderwerp, is het ook belangrijk om over het algemeen een rode draad op je site aan te houden. Laat waar jij en je site voor staan in elk van je blogberichten altijd op de een of andere manier terugkomen!

De focus van je blog moet voor je lezers te herkennen zijn en binnen al je berichten terug te vinden zijn.

Een goede methode is om bruggetjes te maken tussen je artikelen, en op dingen terug te komen die je eerder al besproken hebt. Je houdt zo een duidelijke lijn vast. Dit is om verwarring bij je bezoekers te voorkomen.

#3. Wees authentiek en persoonlijk

De derde tip om een succesvolle blog te schrijven is om altijd authentiek en persoonlijk te blijven.

Authentiek zijn betekent over het algemeen dat je betrouwbaar en ‘echt’ bij je lezers over komt. Je lezers zullen het aanvoelen als je een bepaalde rol aanneemt en je bedoelingen niet oprecht zijn.

Schrijf je een blog over je passie, dan zal dit weer een stuk makkelijker worden. Om de vorige paragraaf nog even te versterken ;-).

Je hoeft dan geen rol aan te nemen omdat je zelf oprecht in het het onderwerp geïnteresseerd bent, en zo je eerlijke eigen visie binnen je blog aan je lezers kunt meegeven.

Je kunt moeilijk authentiek zijn zonder dat je je blog persoonlijk maakt. Als je persoonlijk schrijft maak je gebruik van je eigen visie, je eigen verhalen, en je eigen inzichten.

Schrijf je blog niet vanuit de wij-vorm. Dit komt al snel onpersoonlijk over en door veel ‘we’ te gebruiken kom je juist verder van de lezer af te staan.

Schrijf je blog juist zoveel mogelijk in de ik-vorm en doe alsof je tegen een vriend iemand uit je familie praat. Door op deze manier te schrijven voelen je lezers zich veel eerder bij je betrokken en kom je sneller ‘echt’ over.

Heb je zelf ergens een bepaalde mening over? Schaam je dan niet om deze uit te spreken! Over het algemeen waarderen je lezers dit juist.

Content waarin iemand erg persoonlijk is doet het vaak goed op het internet. Veel succesvolle blogs staan vol met zeer persoonlijke verhalen – niet alleen de leuke maar ook de minder leuke ervaringen.

Dit zal automatisch resulteren in een authentiek artikel. Het zijn immers jouw persoonlijke ervaringen en levenslessen. De kans is klein dat iemand anders precies hetzelfde verhaal heeft…

#4. Roep emoties op bij je lezers

Een van de beste tips voor het schrijven van je blog waarmee jij direct de aandacht van je bezoekers kunt grijpen – en ze in vaste klanten kan veranderen – is door emoties bij ze op te roepen.

Het oproepen van emoties sluit ook weer goed aan op persoonlijk schrijven. Je kunt je lezers namelijk laten meeleven met een aangrijpend persoonlijk verhaal of ze juist enthousiast maken door ze een fantastische levensles mee te geven.

Emoties kunnen je blog zeer krachtig maken en zijn vaak een garantie voor dat mensen je verhaal onthouden.

Onthoud ook dat in 90% van de gevallen emotie de beslissende factor is bij het aanschaffen van een product of dienst op je website.

Zorg daarom dat je de pijnpunten van je lezers benoemt en vertelt hoe jij hun situatie van A naar B kan veranderen.

Mensen verbinden zich van nature emotioneel met andere mensen. De inhoud van je blog moet je lezers dus wel in staat stellen om die emotionele binding regelmatig te kunnen voelen.

Schrijf je in je blog over dingen die je leuk vind en waar je zelf ervaringen mee hebt, dan zal het weer een stuk veel makkelijker worden om emoties over te brengen.

Vraag jezelf voortdurend af hoe je jouw persoonlijke ervaringen kunt koppelen aan het onderwerp waar je doelgroep in geïnteresseerd is. Geen verhaal is gek, zolang je maar waarde aan je lezers geeft.

Vertel naast de bloemetjes en bijtjes ook af en toe eens eerlijk over je tegenslagen. Je verbindt jezelf zo weer veel eerder met je lezers – vooral door ook deze ervaringen te delen.

#5. Blijf altijd zoeken naar nieuwe inspiratie

Dit is één van de tips die voor mij erg goed werkt om beter te kunnen schrijven en de kwaliteit van mijn blog hoog te houden.

Alle nieuwe ideeën en inspiratie die ik op een dag opdoe hou ik bij in mijn telefoon (Samsung Notes). Ik bouw op deze manier een enorme bron van kennis en inspiratie op voor tijdens het schrijven van mijn blogs.

blog idee

Dit valt ook weer onder de tips om persoonlijker te kunnen schrijven. Zeker als je op deze wijze ook al je ervaringen en opgedane inzichten bijhoudt.

Onderzoek daarnaast zelf naar waar je bezoekers mogelijk vragen over hebben. Waar hebben veel mensen binnen je niche vragen over en wat zijn de nieuwste trends?

Kijk hiervoor bijvoorbeeld op forums van concurrenten binnen je niche of gebruik vragen die mensen onder je eigen blogartikelen stellen.

Waar ik zelf regelmatig nieuwe inspiratie vandaan haal is Quora.com Hier kom je vaak interessante onderwerpen om over te schrijven tegen, waar op het internet nog maar weinig over te vinden is. Dit biedt voor jou als blogger natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid…

#6. Word een expert binnen je niche

Dit één van de belangrijkste tips die je het best voor de langere termijn in je achterhoofd kunt houden tijdens het schrijven van je blog.

Probeer jezelf te presenteren als een waardevolle en betrouwbare bron waar mensen informatie vandaan kunnen halen. Schrijf unieke content en ga diep in op details. Dit getuigt van expertise.

Noem de nieuwste ontwikkelingen binnen je niche en geef je eigen visie hierop. Wijs ook eens de weg naar andere goede bronnen binnen je niche – ook dit getuigt van expertise.

Laat jezelf niet ontmoedigen door concurrenten binnen je niche die veel content hebben en veel meer lijken te weten. Besef dat je meestal nog altijd veel meer weet dan een groot aantal mensen dat binnen je niche naar informatie zoekt.

Als jij de actualiteit en vragen waar mensen mee zitten nauwlettend volgt, zal je door hier in je blog antwoord op te geven de concurrentie toch mee af kunnen troeven.

Pas op wel op met overmatig gebruik van jargon (vaktaal). De lezers die dit niet begrijpen zullen namelijk al snel afhaken als je dit te vaak gebruikt.

Blijf je kennis over je vakgebied daarnaast altijd ontwikkelen. Uiteindelijk wordt jij als beginner zo de expert..

Denk long-term en stop nooit met leren. Je zult vanzelf gaan merken wat dit je allemaal kan opbrengen ;-).

#7. Oefening baart kunst

Ondanks dat ik denk dat de kwaliteit uiteindelijk belangrijker is dan kwantiteit – je mag de kracht van regelmatig bloggen ook niet onderschatten.

Denk nu bijvoorbeeld niet dat je door één sterk blogartikel per twee weken je al succesvol zult worden. Bloggen vraagt om toewijding – en zeker om meer dan één blogartikel in de twee weken.

Het beste is om een goede balans te vinden waarbij je voldoende blogt, maar de kwaliteit nog altijd hoog houd.

Daarnaast is het zo dat hoe vaker je het doet, hoe beter je erin zult worden. Oefening baart kunst – en dit is voor bloggen niet anders.

Zelf merk ik ook dat hoe meer je schrijft, hoe leuker het voor je wordt. Je ziet dat je schrijfvaardigheid zich ontwikkelt en je steeds creatiever wordt.

Het wordt natuurlijk helemaal leuk als je bezoekers en resultaten ook in een stijgende lijn toenemen. Als je eenmaal op dit punt bent aangekomen denk ik dat het moeilijk zal worden om nog te kunnen stoppen ;-).

Hoe schrijf je een blog die ook nog eens geld oplevert?

Dit waren ze dan – mijn 7 tips voor het schrijven van een succesvolle blog! Maar hiermee zijn we er natuurlijk nog niet…

Want schrijf je een blog die veel bezoekers naar je website haalt, dan heb je hier natuurlijk nog niks mee verdient :-).

Je zult daarvoor eerst een verdienmodel aan je blog moeten plakken. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor.

Een van de manieren waarmee je geld kan verdienen met bloggen, is in combinatie met affiliate marketing. Zelf vind ik dat een geniale manier om online geld te kunnen verdienen, omdat je hiermee geld verdient zonder dat je een eigen product nodig hebt.

Hierdoor kun je echt 100% vrij en financieel onafhankelijk worden. Wanneer je blog veel bezoekers trekt verdien je namelijk op de automatische piloot commissies. Persoonlijk vind ik dit dan ook het beste verdienmodel wat er in combinatie met bloggen is.

Ben je benieuwd naar dit verdienmodel en wil je hier snel en makkelijk mee van start gaan? Kijk dan eens naar de Affiliate Marketing Revolutie via de knop hieronder! Met deze cursus heb ik zelf ook geld door middel van bloggen leren verdienen. Zeker de moeite waard dus ;-).