nvloed op het brein - 7 beïnvloedingsprincipes cialdini

De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini [Hét geheim achter goed verkopende teksten]

nvloed op het brein - 7 beïnvloedingsprincipes cialdini

Ontdek hoe je deze principes slim kan gebruiken voor meer omzet en online succes!

Levert jouw marketing te weinig resultaat op terwijl het lijkt alsof andere marketeers maar blijven verkopen? Heb je het gevoel dat je iets mist en je nog lang niet alles eruit haalt? Dat kan heel goed kloppen wanneer je nog niet bekend bent met de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini!

Met deze online-marketing-wapens zullen je teksten – en je website in het algemeen – overtuigen als nooit tevoren. De 7 principes die Cialdini heeft ontdekt zetten mensen namelijk tot koop aan, zonder dat ze ook maar de tijd hebben hier goed over na te denken…

Hierbij draait het allemaal om het gebruiken van onze natuurlijke ‘klik-zoem’ reacties en het inspelen op emotie. Waar ik je alles over ga vertellen ;-).

Je bent nu vast en zeker benieuwd naar wat de principes zijn en hoe jij deze slim kan inzetten voor meer conversie? Omdat ik Robert Cialdini zijn boek ‘Influence’ aandachtig heb gelezen kan ik je hier alles over vertellen :-).

Ik ga je dan ook niet langer in spanning houden… Lees snel verder om alle 7 beïnvloedingswapens van Cialdini te ontdekken!

Inhoudsopgave

Klik, zoem, sales

Als eerst had ik je beloofd om uit te leggen wat ik met ‘klik-zoem’ reacties bedoel zoals in de inleiding besproken. Deze reacties vormen namelijk de basis van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini, en zorgen ervoor dat we zonder dat we ons er bewust van zijn beïnvloed worden.

Klik-zoem betekent dat wanneer de principes in het spel zijn, we op automatische wijze handelen zonder erbij na te denken. Hierdoor handelen we soms zelfs tegen ons eigen belang in, omdat we door onze automatische kortsluitingen gefopt worden.

De reden waarom deze klik-zoem reacties in onze huidige tijd zijn ontstaan heeft alles te maken met ons drukke wereld en de overvloed aan informatie. We hebben onszelf deze reacties door de tijd heen eigen gemaakt om in bepaalde situaties efficiënter en sneller te kunnen handelen.

het drukke moderne leven - metrostation London

Omdat in veel situaties tegenwoordig zoveel informatie te werken is, is het niet meer dan begrijpelijk dat we op deze manier reageren. We hebben er simpelweg niet meer voldoende tijd en aandacht voor om alle relevante zaken te analyseren.

Het bestaan van deze klik-zoem reacties zorgt binnen de wereld van online marketing voor veel kansen. Het is hiermee namelijk mogelijk om het koopgedrag van mensen in positieve zin te beïnvloeden, zonder dat ze zich hier ook maar bewust van zijn ;-).

Hoe? Dat ga ik je aan de hand van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini tot in de puntjes uitleggen!

Hoe je de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini gebruikt voor meer online succes…

1. Wederkerigheid

De eerste van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini heeft de naam wederkerigheid gekregen. Het gaat er hierbij om dat we als mensen van nature geneigd zijn om terug te willen geven wat we hebben gekregen. Hierdoor is het slim om eerst te geven, omdat je op basis van dit principe weet dat je het in de meeste gevallen ook terugkrijgt.

Voor de meeste online marketeers is dit direct een lastig principe omdat we vaak alleen willen geven als we weten dat we er direct iets voor terug krijgen. Maar de kracht van onvoorwaardelijk geven kan op de lange termijn juist 10x meer opleveren.

Het is als het planten van zaadjes die op den duur hoe dan ook een mooie oogst opleveren.

Wat dit principe helemaal krachtig maakt is dat het in veel gevallen ook nog eens leidt tot een ongelijke ruil. Mensen voelen zich bij een kleine gunst meestal geneigd om iets groters terug te geven.

Binnen zijn boek spreekt Cialdini hiervoor ook over de techniek ‘na afwijzing een stapje terug doen’. Dit werkt zo dat je eerst een groot verzoek doet wat iemand waarschijnlijk weigert, om vervolgens een veel kleiner verzoek te doen om iemand als het ware tegemoet te komen.

Op deze manier verleen je iemand als het ware een gunst, waardoor ze je kleinere verzoek eerder zullen aanvaarden.

Hoe jij dit principe slim en effectief kan inzetten als online marketeer…

Nu je weet hoe het principe van wederkerigheid werkt, zal ik je gaan uitleggen hoe je dit als online marketeer slim en effectief kan inzetten. Ik zal het binnen alle 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini in deze blog op deze manier aan je uitleggen. Zodat je naast kennis van de principes ook precies weet hoe je hier binnen online marketing gebruik van kan maken ;-).

Bij wederkerigheid staat centraal dat wanneer klanten iets van je hebben gehad, ze zich onbewust verplicht voelen om iets aan je terug te geven. Zo kan het weggeven van een zeer waardevol gratis e-book, bijvoorbeeld de aanleiding zijn waarom iemand in de toekomst een betaalde cursus bij je aanschaft. Terwijl deze cursus in verhouding wel een stuk duurder is dan de waarde van het e-book wat je destijds hebt weggeven.

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe de mannen van imu.nl dit principe slim toepassen door gratis e-books aan te bieden;

voorbeeld-wederkerigheid-imu.nl_

De techniek van een stapje terugdoen na afwijzing, kan je hier ook bij gebruiken door eerst een duurder product aan te bieden. Wanneer iemand hier dan ‘nee’ tegen zegt kun je bijvoorbeeld eerst een gratis product aanbieden in ruil voor een e-mailadres.

Andere voorbeelden van wederkerigheid binnen online marketing…

  1. Waardevolle content schrijven die mensen gratis via je website kunnen consumeren.
  2. Ongevraagd tips en advies geven aan je klanten bijvoorbeeld via social media.
  3. Een gratis product of ander cadeautje weggeven aan je klanten.
  4. Maar ook B2B (business to business) – door backlinks aan andere websites weg te geven.

2. Commitment en consistentie

Het tweede principe van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini is commitment en consistentie. Dit gaat over dat we als mensen geneigd zijn om in overeenstemming te handelen met iets waar we eerder voor hebben gekozen. Hierbij gaat het er niet alleen om dat we consistent zijn – maar dat we dat ook lijken naar de buitenwereld.

Commitment en consistentie is zo krachtig dat het in de meeste gevallen ons eigenbelang overstijgt.

Wanneer we met iets instemmen ontstaat er een automatische kortsluiting om dit in de toekomst ook te blijven doen.

Het principe biedt in veel situaties een snelle oplossing omdat mensen hierdoor niet meer op andere relevante informatie hoeven te letten, en zich via de makkelijke weg kunnen vasthouden aan hun persoonlijke commitment. Wanneer de keuze voor een bepaalde richting eenmaal is gemaakt is natuurlijk niets zo makkelijk als deze richting aan te houden. Zonder hiervoor feitelijk te moeten beoordelen of andere richtingen misschien beter uitpakken…

Ook de wijze waarop de commitment wordt aangegaan kan een groot verschil maken voor de mate waarin het principe zijn werk doet. Het principe werkt namelijk het krachtigst wanneer je iemand een belofte laat doen in het bijzijn van anderen. Omdat anderen er getuigen van zijn geweest willen mensen hun eigen geloofwaardigheid dan niet schaden, waardoor ze nog sterker aan hun belofte zullen vasthouden.

Hoe jij dit principe slim en effectief kan inzetten als online marketeer…

Hoe jij commitment en consistentie slim kan inzetten als online marketeer, sluit goed aan op de eerste van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Binnen het principe van wederkerigheid heeft het doen van een kleiner verzoek na iets groters namelijk nog een extra krachtige werking…

Door mensen met een klein verzoek – en het liefst met een kleine betaling – te laten instemmen bind je de koper aan je en ontstaat er een gevoel van verplichting. Het uitgangspunt hierbij is dat hierdoor in de toekomst ook grotere aankopen worden gedaan op basis van dit gevoel van verplichting.

Zo kun je mensen bijvoorbeeld een laagdrempelig product zoals een e-book voor €4,95 bij je laten aanschaffen. Wanneer mensen dit product vervolgens goed vinden en zien dat je nog meer waardevolle producten aanbied, is de kans groot dat ze op basis van commitment en consistentie nog meer geld bij je zullen uitgeven.

Andere voorbeelden van commitment en consistentie binnen online marketing…

  1. Wanneer bezoekers besluiten dat je ze content leuk en waardevol vinden, zullen ze consistent op je site blijven terugkomen.
  2. Door mensen ‘ja’ te laten zeggen tegen het ontvangen van inspireerde e-mails of je nieuwsbrief, ontstaat er een gevoel van verbondenheid en verplichting.

Hieronder zie je hoe Vtwonen mensen voor het ontvangen van hun nieuwsbrief commitments laat aangaan door ze bewust op ‘ja’ te laten klikken op een aantal vragen;

vtwonen.nl - voorbeeld commitment en consistentie

3. Stimuleer mensen om het abonnement wat ze bij je hebben afgesloten te delen op social media, inclusief wat ze eraan hebben en ermee willen bereiken. Het principe werkt in dit geval extra effectief omdat de commitment openbaar wordt aangegaan. Je kan dit natuurlijk ook toepassen op producten die eenmalig worden aangekocht.

3. Sociale bewijskracht

Het derde principe gaat over sociale bewijskracht. Dit betekent dat we iets een goede keuze vinden wanneer we zien dat anderen dit ook vinden. Onze sociale omgeving vormt hierbij het bewijs voor of iets wel of niet juist is.

Ook deze klik-zoem reactie bespaart ons in de drukke moderne wereld waarin we leven enorm veel tijd en energie. Door op anderen af te gaan hoeven we zelf niet meer alle relevante informatie te verzamelen. We kunnen simpelweg bepalen of iets juist is op basis van de beoordelingen van onze sociale omgeving.

Het principe werkt het meest effectief wanneer bewijs wordt geleverd door vele anderen.

Hoe meer mensen om ons heen iets als goed beschouwen, hoe eerder wij dezelfde mening vormen.

Er spelen 2 andere belangrijke factoren een rol bij de mate waarin sociale bewijskracht effectief is. De eerste factor is gelijksoortigheid, wat inhoudt dat we eerder mensen volgen die op ons lijken.

De tweede factor die al snel tot een klik-zoem reactie leidt is de mate waarin er onzekerheid bij iemand bestaat. Hoe groter de onzekerheid is, hoe eerder iemand op het bewijs van anderen zal afgaan.

Hoe jij dit principe slim en effectief kan inzetten als online marketeer…

Binnen de online marketing wereld is sociale bewijskracht één van de principes die het meest gebruikt wordt. De beste online marketeers weten namelijk als geen ander hoe belangrijk het is om anderen te gebruiken bij het overtuigen voor een aankoop.

Het principe is dan ook al vrij makkelijk in te zetten door anderen het product te laten aanprijzen in de vorm van testimonials. Dit zijn korte beoordelingen van het product, waarin je klanten in een kort stukje hun persoonlijke ervaring laat delen. Hieronder zie je een voorbeeld van zulke testimonials op Happyhealthy.nl;

happy healthy - voorbeeld sociale bewijskracht

Heb je op de verkooppagina van je product meerdere testimonials staan? Dan heb je het ideale klimaat gecreëerd om sociale bewijskracht zijn werk te laten doen ;-).

Wanneer er bij je potentiele koper veel onzekerheid bestaat voor de aanschaf van je product, werken positieve recensies van anderen zoals gezegd nog veel sterker. De testimonials nemen de onzekerheid namelijk direct weg en leveren het bewijs waar deze mensen zo hard naar op zoek zijn.

Andere voorbeelden van sociale bewijskracht binnen online marketing…

  1. Een social media post met veel likes en reacties. Hierbij kan ook de factor gelijksoortigheid een rol spelen wanneer iemand zich herkent in de mensen die reacties hebben geplaatst.
  2. Het gebruiken van zinnetjes als ‘Dit product heeft al meer dan 500 mensen blij gemaakt!’ op je verkooppagina. Let er hierbij wel op dat slechts het gebruiken van zo’n soort zinnetje te ongeloofwaardig over kan komen. Er wordt hiermee namelijk geen echt bewijs geleverd om het principe van sociale bewijskracht goed te laten werken.
  3. Het gebruiken van beoordelingen in de vorm van cijfers tussen 1 en 10, of bijvoorbeeld in de vorm van sterren. Hieronder zie je bijvoorbeeld hoe Coolblue dit toepast op de homepagina;
voorbeeld sociale bewijskracht - coolblue

4. Sympathie

De vierde van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini is sympathie. Wanneer iemand sympathie voelt voor de ander wordt de kans aanzienlijk groter om de ander tot volgzaamheid te bewegen. Zeker wanneer er een sociale band of vriendschap bestaat zal dit beïnvloedingswapen goed zijn werk doen.

Door jezelf te presenteren op een gewaardeerde manier kun je ervoor zorgen dat mensen door jou als persoon graag iets willen kopen.

Ook bij dit principe zijn er een aantal factoren die meer sympathie kunnen wekken. Zo geldt dit voor mensen die fysiek aantrekkelijk zijn, of (net als bij eerdere principes) die op ons lijken.

Daarnaast leidt het geven van complimenten net zo goed tot sympathie. Door positieve opmerkingen voelen we ons nou eenmaal gevleid, of ze nou waar zijn of niet.

Iets anders wat door Cialdini onder sympathie wordt beschreven, is het principe van positieve associatie. Dit houdt in dat het in verband brengen van bijvoorbeeld een product met goede en positieve dingen, ervoor zorgt dat onze belangstelling in dit product toeneemt.

Hoe je positieve associatie slim kan inzetten als online marketeer? Daar ga je iets verder in deze paragraaf een mooi voorbeeld van ontdekken ;-).

Hoe jij dit principe slim en effectief kan inzetten als online marketeer…

Waarschijnlijk heb je op basis van de kennis die je hierboven hebt opgedaan vast al wat ideeën gekregen over hoe jij dit principe als online marketeer kan gaan gebruiken. De kans is groot dat je hierbij hebt bedacht dat je er in ieder geval voor moet zorgen dat je een band met je doelgroep opbouwt. Maar net zo goed dat je jezelf op een positieve en gewaardeerde manier presenteert.

Dat is ook precies wat je als online marketeer te doen staat om het principe sympathie effectief in te zetten. Wanneer je op bewuste wijze een persoonlijke band met je doelgroep weet op te bouwen, vergroot je de kans dat mensen een product bij je aanschaffen.

Een veel gebruikte methode die hierbij altijd goed werkt is het delen van persoonlijke verhalen. Wanneer mensen zich in je verhalen herkennen zal er snel een gevoel van verbondenheid ontstaan.

De plek waar je dit principe nog het meest voor je kan laten werken is op je ‘over ons’ pagina. Door hier uitgebreid je levensverhaal – en de reden voor het ontstaan van je website te delen ontstaat er direct sympathie bij je bezoekers. Tenminste wanneer ze je na het lezen van dit verhaal waarderen :-).

Maar dat is aan jou als marketeer nou eenmaal de taak om voor te zorgen ;-). Hieronder zie je een voorbeeld van iemand die dit naar mijn mening goed heeft begrepen;

naar financiële vrijheid - voorbeeld sympathie

Andere voorbeelden van sympathie binnen online marketing…

  1. Je zou het positieve associatie principe kunnen gebruiken door de positieve gevolgen van het aanschaffen van je product nadrukkelijk te benoemen. Wanneer je binnen de gezondheidsniche zit en een product hebt wat mensen helpt met afvallen, dan zou je hier meerdere positieve associaties aan kunnen plakken. Bijvoorbeeld dat het naast gewichtsverlies ook leidt tot meer energie, zelfvertrouwen, en een langere levensduur. Maar net zo goed dat je voortaan met trots in je bikini of zwembroek op het strand zal kunnen rondlopen :-).
  2. Het verlenen van goede en vriendelijke klantenservice is ook een effectieve vorm om sympathie te wekken.
  3. Naast dat je het principe van sympathie op jezelf toepast, kun je het ook inzetten via mensen die al een product bij je hebben aangeschaft. Door klanten je product in hun vriendenkring of familie te laten delen wordt de kans groter dat deze mensen hier interesse in zullen tonen.

Je kan ze bijvoorbeeld ook een kortingscode of cadeautje aanbieden wanneer ze ervoor zorgen dat een vriend of familielid het product ook aanschaft. Toen ik laatst mijn nieuwe voorraad voedingssupplementen bij Myprotein bestelde, kwam ik daar een mooi voorbeeld van tegen;

myprotein - voorbeeld sympathie

5. Schaarste

Het 5e principe wat Cialdini in zijn boek bespreekt is schaarste. Wanneer dingen moeilijker verkrijgbaar zijn – en dus schaars zijn – vinden we ze waardevoller dan eerst. Dit wordt gevoed door onze verliesaversie, wat betekent dat we eerder iets niet willen verliezen, dan iets te kunnen winnen.

Zodra iets schaars is ontstaat er bij ons vaak een klik-zoem reactie om dit in handen te krijgen, voordat het te laat is.

Het schaarste principe kan op verschillende manieren worden ingezet. Zo kan er worden gewezen op beperkte aantallen – maar ook op een tijdslimiet die binnen korte tijd afloopt.

Een van de bekendste websites waar schaarste slim gebruikt wordt is op booking.com. Als je hier wel eens een reis hebt geboekt kan het bijna niet anders dan dat ook jij zenuwachtig werd van een opvallende rode tekst als ‘let op er is nog maar één kamer voor deze prijs beschikbaar!’

Booking.com past (zoals je in het voorbeeld kan zien) eigenlijk beide manieren van schaarste creëren toe. Ze geven aan dat er zowel beperkte aantallen beschikbaar zijn, als dat de tijd dringt omdat dezelfde kamer in de afgelopen 24 uur al 2 keer is geboekt. Geniaal natuurlijk!

Maar het principe gaat nog verder dan beperkte aantallen en tijdslimieten. Je zou namelijk ook gebruik kunnen maken van de kracht van schaarse informatie, om mensen in een gewenste richting te bewegen. Wanneer je informatie verschaft onder vermelding dat je dit niet met iedereen deelt, zal de waarde die mensen hieraan hechten net zo goed sterk toenemen.

Hoe jij dit principe slim en effectief kan inzetten als online marketeer…

Er zijn binnen online marketing veel mogelijkheden om het principe van schaarste in te zetten voor meer sales. Een van de meeste gebruikten voorbeelden op het internet is dat je aangeeft dat een product beperkt beschikbaar is en binnenkort zal uitverkopen.

Vooral ondernemers met een eigen webshop (bijvoorbeeld in combinatie met dropshipping) maken hier vaak gretig gebruik van. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n dropshipping website die gebruikt maakt van het schaarste-principe;

etsy.com - voorbeeld beïnvloedingsprincipe schaarste

Wanneer je aangeeft dat er bijvoorbeeld nog maar 5 producten beschikbaar zijn + dat er in de afgelopen 24 uur 7 producten zijn verkocht – is de kans een stuk groter dat mensen hun aankoop niet langer uitstellen. Op basis van het schaarste principe zal de waarde-perceptie van je bezoekers namelijk sterk toenemen.

En omdat de waarde in hun ogen toeneemt – en ze ook nog eens het risico lopen om het product mis te lopen – loop de druk hoog op en worden ze gedwongen snel een keuze te maken. In deze fase is de emotie die ze voor de koop van je producten voelen nog erg hoog, en voorkom je dat het rationale brein de tijd krijgt om redenen te verzinnen om je product toch niet aan te schaffen.

Mensen kopen nou eenmaal op basis van emotie, en daarom is het aan jou de taak een duwtje in de rug te geven om de beslissing in deze fase te laten plaatsvinden. En wanneer je weet dat je product mensen ook écht kan helpen, is dit naar mijn mening geen manipulatie – maar slechts een goedwillig stukje motivatie ;-).

Andere voorbeelden van schaarste binnen online marketing…

  1. Een hoge korting op een bepaald product loopt binnen 48 uur af. Zodra de tijdslimiet bereikt is zal het product weer tegen de normale prijs worden aangeboden. Het aanbieden van tijdelijke kortingen is iets wat altijd goed werkt op het internet.
  2. Je kan naast het online zetten van een tijdelijke korting ook een tijdelijke kortingscode aan je mailinglijst toesturen. Stuur bijvoorbeeld een kortingscode van 35% op je gehele assortiment die slechts voor 24 uur geldig is. Ook dit is een vorm van schaarste creëren.
  3. Als laatste voorbeeld kun je ook met schaarse informatie aan de slag gaan. Binnen je e-mail marketing / informatieproducten kun je benoemen dat de informatie die je deelt exclusief is, en lang niet voor iedereen beschikbaar is. Mensen zullen je informatieproducten hierdoor direct als waardevoller beschouwen, waardoor je weer wat betere recensies kan verwachten. En dat heeft weer een ander positief effect wat je vast wel kan raden als je goed hebt opgelet ;-).

6. Autoriteit

We hebben als mensen een diepgeworteld gevoel van respect voor autoriteiten. Van jongs af aan is ons geleerd dat luisteren naar autoriteiten goed is. Mede daardoor wordt er in de maatschappij veel waarde aan gehecht.

Op basis van deze kennis heeft Cialdini ervoor gekozen om het 6e beïnvloedingsprincipe tot ‘autoriteit’ om te dopen. En dat is niet voor niks.

Wanneer we vaststellen dat iets of iemand een autoriteitsstatus heeft, geven we ons hier namelijk al snel aan over en volgen we vrijwel automatisch.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat we even gevoelig zijn voor symbolen van autoriteiten, als voor autoriteiten zelf.

Robert Cialdini heeft ontdekt dat er 3 concrete symbolen zijn die ons tot volgzaamheid bewegen: titels, kleding en attributen. Met deze informatie ontstaan er een hoop kansen wanneer we dit koppelen aan online marketing.

Welke kansen dit zijn? Dat ontdek je hieronder!

Hoe jij dit principe slim en effectief kan inzetten als online marketeer…

Om dit principe als online marketeers slim en effectief te gaan gebruiken hoe we dus alleen maar blijk van autoriteit op onze website te creëren. Dit kun je simpelweg doen door logo’s van vertrouwde en bekende websites op je website toe te voegen.

Hieronder zie je een voorbeeld van een site die het principe autoriteit aan de hand van logo’s opvallend inzet;

unstoppable - voorbeeld autoriteit -beïnvloedingsprincipes Cialdini

Daarnaast is ook het toevoegen van keurmerken een andere goede manier om autoriteit uit te stralen.

Natuurlijk moet je het wel eerst verdienen om deze logo’s en keurmerken te mogen gebruiken. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een samenwerking aangaan met een website waarvan jij graag het logo op je website wilt hebben.

Nu hoor ik je al denken: ‘Waarom zouden die bedrijven op mij zitten te wachten?’

Wanneer je niks te bieden hebt niet inderdaad – maar daarom draait het erom dat je nadenkt over wat jij de ander kan gaan bieden. Je zou bijvoorbeeld een waardevolle blog voor ze kunnen schrijven of één van hun producten kunnen promoten.

Als je echt iets te bieden hebt zijn de meeste websites wel bereid op je toestemming te geven om hun logo op je website te gebruiken. Tenslotte is het voor de website zelf ook weer een stukje promotie :-).

Andere voorbeelden van autoriteit binnen online marketing…

  1. Naast samenwerkingen met andere bedrijven voor blijk van autoriteit, kun je dit natuurlijk ook op jezelf toepassen. Door jezelf een titel als ‘expert’ of ‘specialist’ te geven, en jezelf in nette kleding te presenteren kun je het principe van autoriteit al vrij simpel voor je laten werken.
  2. Als tweede zou je ook een bekend óf zelfs beroemd iemand een product voor je kunnen laten promoten. Deze mensen zijn vertrouwd en geaccepteerd bij de massa en worden daardoor ook als autoriteit beschouwd. Hieronder zie je hoe Weightwatchers deze techniek maar al te goed snapt;
weightwatchers - voorbeeld autoriteit -  beïnvloedingsprincipes Cialdini

7. Eenheid

En dan zijn we alweer bij de laatste van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini aangekomen. Deze heeft hij pas na het uitbrengen van zijn boek ‘Influence’ als beïnvloedingswapen toegevoegd. Hij ontdekte namelijk dat er nog iets anders in onze moderne wereld voor een klik-zoem reactie zorgt.

Dit heeft alles te maken met dat wij als mensen een sterke behoefte hebben om ergens bij te horen. We zoeken allemaal naar een gevoel van ‘eenheid’, en met deze informatie kon Cialdini het niet laten om dit als 7e principe toe te voegen.

Wanneer we ons onderdeel van een groep voelen zullen we ons inspannen dit ook zo te houden.

En vanuit deze drang ontstaan er veel kansen om mensen tot volgzaamheid te bewegen – en in het geval van online marketing tot een aankoop te drijven.

Ook hier geldt weer dat we het liefst bij een groep willen horen van mensen die veel met ons gemeen hebben en dezelfde interesses delen. Wanneer we ons met bepaalde karakteristieken kunnen identificeren voelen we al snel een gevoel van eenheid.

Omdat dit voor ieder mens een fijn gevoel geeft doen we er alles aan om dit gevoel van verbinding en eendracht in stand te houden.

Kijk maar eens naar jezelf. Ga je liever om met mensen die dezelfde interesses en hobby’s delen, of met mensen die totaal verschillend zijn?

beïnvloedingsprincipes Cialdini -eenheid - wij community

De kerngedachte van dit beïnvloedingsprincipe is dat je inspeelt op iemand zijn groepsgevoel. Dit doe je door mensen zich te laten herkennen in mensen en/of onderwerpen die hun aanspreken.

Hoe jij dit principe slim en effectief kan inzetten als online marketeer…

Bij online marketing begint het principe eenheid ten eerste alweer bij je ‘over ons’ pagina. Herkent je doelgroep zich in jouw persoonlijke verhaal? Dan ontstaat er direct een gevoel van verbinding en samenhorigheid, waardoor het eenheidsprincipe in werking treed.

Zeker wanneer je bepaalde pijnpunten benoemt die de lezer zelf ook ervaart, of juist verlangens aanhaalt die de lezer ook heeft.

Als je in je verhaal dan ook nog eens vertelt dat jij hebt ontdekt hoe je van situatie A naar B kan komen, heb je de aandacht bij je bezoekers pas echt te pakken. En presenteer je vervolgens een product wat ze van deze pijnpunten afhelpt – of ze in hun behoeftes voorziet, dan is de kans heel groot dat je een succesvolle online business hebt ;-).

Andere voorbeelden van eenheid binnen online marketing…

  1. Natuurlijk reikt herkenning verder dan je ‘over ons’ pagina. Ook binnen je content kun je hier namelijk bewust op inspelen. Je kan dit doen door dingen te benoemen waarin je doelgroep zich naar jouw inschatting in kan herkennen om zo een eenheidsgevoel op te bouwen. Hieronder zie je daar een voorbeeld van;

Ben jij het ook zo zat om in loondienst te werken en te weinig vrijheid binnen je leven te ervaren? Kies er dan voor om net als mij – en vele anderen – financieel onafhankelijk te worden en van een passief inkomen via internet te gaan leven!

2. Als tweede kun je principe van eenheid ook effectief voor je laten werken door een community op te bouwen. Zoals je misschien al door de afbeelding hierboven had opgemerkt.

Wanneer je mensen op deze manier verbind ontstaat er direct een groepsgevoel, waar je als marketeer slim gebruik van kan maken. Hieronder zie je nog een voorbeeld van zo’n community – het Internet Succes Gids forum;

beïnvloedingsprincipes Cialdini - eenheid - internetsuccesgids forum

Eerlijkheid duurt het langst

Je weet nu als het goed is wat de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini inhouden en hoe je ze als marketeer slim kan inzetten. Misschien ben je toch een beetje in de war geraakt omdat ik veel technieken noem waarmee je mensen kan overtuigen – maar soms toch ook wel een beetje kan misleiden.

Om de principes effectief voor je te laten werken kun je namelijk erg ver gaan. Bijvoorbeeld door schaarste te ‘faken’ wanneer je zegt dat je nog maar 2 producten hebt, terwijl dit niet zo is. Of door logo’s van bekende bedrijven op je website te plaatsten om autoriteit te creëren zonder dat deze bedrijven ook maar iets van jou bestaan afweten.

Maar zoals je misschien een beetje aan de titel van deze paragraaf kan raden snap je waar ik hiermee naartoe wil. Als jij wilt winnen op het internet ben ik namelijk van mening dat dit niet de manier is en je je hier vroeg of laat door in de problemen werkt.

Eerlijkheid duurt echt het langst en dat geldt online zeker. Je loopt anders de kans om door de mand te vallen en hier word je meestal keihard op afgerekend.

Daar kom ook nog eens bij dat je jezelf er niet bepaald beter op gaat voelen wanneer je online mensen aan het misleiden bent. Maak daarom zeker gebruik van de bovenstaande principes – maar doe dit wel op een ethische manier. Wanneer je er zelf niet achter staat en weet dat je een grote leugen aan het verkondigen bent, kan je er naar mijn mening ook beter niet aan beginnen.

Blijf daarom zo eerlijk mogelijk en ga geen grenzen over. Ik zeg altijd maar zo: ‘Hoe jij zelf op het internet behandelt wilt worden, zo moet je je bezoekers ook willen behandelen’ ;-).

Een bonus die je niet kan missen…

We zijn nu echt bijna aan het einde van deze blog aangekomen. Ik hoop dat je dit een waardevol artikel vond en je omzet door het inzetten van deze principes door het dak zal gaan! Toch kon ik het niet laten om nog een bonus voor je toe te voegen die de waarde van dit artikel nog even een stukje opkrikt ;-).

9 jaar geleden heeft Robert Cialdini namelijk een interview voor de Nederlandse televisie gegeven aan RTL Z. Dat is inderdaad wel even geleden – maar dat maakt dit interview er voor jou als marketeer zeker niet minder waardevol op.

Als je deze blog aandachtig hebt gelezen zal je in de video waarschijnlijk veel dingen herkennen die je zojuist hebt gelezen! In dit interview komt het grootste deel van de 7 beïnvloedingsprincipes ook nog eens aan bod, en zal Cialdini persoonlijk nog een paar mooie voorbeelden geven om ze nog beter te kunnen snappen.

Daarnaast leg hij aan het begin uit hoe hij de principes heeft ontdekt en waarom ze zo effectief zijn. Tot slot deelt hij zijn visie op het verschil tussen overtuigen en manipuleren. Eigenlijk is dit hele interview een mooie toevoeging aan alles wat je zojuist hebt gelezen. Ik raad je dan ook zeker aan om de video te bekijken ;-).

Hopelijk heb je nu een nog beter beeld van de 7 beïnvloedingsprincipes en ben je klaar om aan de slag te gaan. Ik wens je voor nu dan ook veel online succes toe!

Gerelateerde artikelen