kenmerken van een ondernemer

9 kenmerken van een gepassioneerde ondernemer met een grote kans op (online) succes.

kenmerken van een ondernemer

Wat zijn de kenmerken van een gepassioneerde ondernemer met een grote kans op (online) succes? – Het antwoord op deze vraag is mij afgelopen week gepresenteerd toen ik online één van de seminars van IMU.nl (van 2019) terugkeek. Albert Sonnevelt – een psycholoog, business expert én coach, die al 30 jaar lang in het vak meegaat – gaf hier een waardevolle en zeer leerzame presentatie over.

Omdat ik op basis van mijn kennis van succesvolle ondernemers weet dat passie een van de belangrijkste succeselementen is, leek het me wel interessant om deze kenmerken in de vorm van een blog met jou te delen! Want als jij zelf een (online) ondernemer bent wil je vast wel weten of je ook een gepassioneerde ondernemer bent? Een onderneming waarvan je eigen passie de brandstof is, kan in mijn ogen namelijk alleen maar een succes worden ;-).

In deze blog ga je daarom 9 kenmerken van gepassioneerde ondernemers ontdekken gebaseerd op de principes van Albert. Zelf heb ik er hier en daar nog wel wat aan toegevoegd om deze blog zo waardevol mogelijk voor je te maken.

Ik denk dat het erg goed zal zijn om deze kenmerken tot je te nemen, en jezelf de vraag te stellen of ze op jou van toepassing zijn. Lees dan ook snel verder, en doe de test!

Inhoudsopgave

9 kenmerken van een gepassioneerde ondernemer met veel kans op succes…

#1. Ze hebben veel zelfvertrouwen en geloven in zichzelf

De 1e van de 9 kenmerken van gepassioneerde ondernemers is dat ze beschikken over veel zelfvertrouwen en geloven in zichzelf.

Ze geloven sterk in waar ze mee bezig zijn en dat ze met hun kennis een verschil kunnen maken.

Hierdoor durven ze producten aan te bieden tegen geld omdat ze ervan overtuigd zijn dat deze producten mensen écht kunnen helpen. Wanneer je er niet in gelooft dat jij als ondernemer mensen kan gaan helpen, wordt het immers lastig om succesvol te worden met je business…

Het gaat er hierbij niet meteen om dat je een geniaal product hebt, maar wel dat je in ieder geval iets te bieden hebt waar mensen naar op zoek zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld ook inspirerende blogs of video’s zijn. Zolang het maar iets is waar je waarde mee kan bieden, en waarvan jij zelf ook gelooft dat dit zo is.

zelfvertrouwen

Ondernemers met een hoge mate aan zelfvertrouwen hebben daarnaast geen goedkeuring nodig van hun omgeving. Ze volgen hun eigen koers en vertrouwen hier heilig op. Ze weten precies wat ze willen en dat ze het vermogen bezitten om dit te gaan bereiken.

#2. Ze zijn sterk gedisciplineerd én doelgericht

Het 2e kenmerk van gepassioneerde ondernemers is dat ze gedisciplineerd én doelgericht zijn. Ze weten precies waar ze in de toekomst met hun onderneming naartoe willen, wie ze ermee gaan helpen, en wat dit op de lange termijn zal opleveren. Hiervoor hebben ze heldere doelen en een plan opgesteld.

Omdat ze niets liever willen dan deze hun doelen en dromen waarmaken, zijn ze over het algemeen sterk gedisciplineerd.

Ze houden zich aan hun plannen en eventuele afspraken die ze met zichzelf hebben gemaakt.

Bijvoorbeeld dat ze elke dag vroeg opstaan en doorwerken tot een zelfopgelegde eindtijd. Of ze houden zich bewust aan hun persoonlijke regel dat ze minimaal 8 uur aan hun business moeten werken.

Hoe je het ook went of keert, ze doen er alles aan om van hun business een succes te maken. Ze weten dat hun tijd kostbaar is en gaan daar dan ook uitermate goed mee om. Urenlang tv óf series op Netflix kijken, kom je bij ondernemers met een passievolle business niet snel tegen…

De discipline van gepassioneerde ondernemers uit zich meestal ook buiten hun business om. Vaak zijn deze mensen elke dag bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling en werken ze bewust aan hun gezondheid. Concrete voorbeelden is dat ze zichzelf verplichtingen tot een uurtje sporten en/of lezen per dag.

#3. Ze willen winnen en zichzelf blijven ontwikkelen

Dat een gepassioneerde ondernemer constant bezig is met zijn ontwikkeling sluit meteen goed op de volgende van de 9 kenmerken. Het 3e kenmerk is namelijk dat ze altijd willen winnen en zichzelf daarom constant blijven ontwikkelen.

Ze zijn erg competitief en willen laten zien dat hun product/dienst de beste is.

Dit komt allemaal vooruit uit hun passie voor hetgeen waar ze mee bezig zijn. Simpelweg willen ze niets liever dan met hun kennis én producten mensen helpen. Wel weten ze dat ze hun eigen kennis hiervoor up-to-date moeten houden, om de ‘expert-status’ binnen hun niche te kunnen behouden.

Gepassioneerde ondernemers zijn daarom voortdurend bezig met zichzelf te ontwikkelen en willen alles over hun vakgebied weten.

Hierdoor lezen ze veel boeken, blogs of investeren ze in waardevolle cursussen. Maar zoals ik eerder al zei beperkt dit zich meestal niet tot hun business, maar zijn ze ook bewust bezig met het worden van de beste versie van zichzelf.

Ze leren elke week over het verhogen van hun energie, zelfvertrouwen, productiviteit – en andere onderwerpen gericht op persoonlijke ontwikkeling. Kortom, ze willen inzicht in hoe ze als ondernemer het meest optimaal kunnen presteren, om hun passie zo optimaal mogelijk te kunnen vervullen.

#4. Ze zijn nieuwsgierig en open-minded

Een bijkomende reden waarom gepassioneerde ondernemers zich constant ontwikkelen, is omdat ze nieuwsgierig en open-minded zijn. Dit zijn twee kenmerken die hand in hand gaan en erg typerend zijn voor een ondernemer met passie.

Vanuit hun nieuwsgierigheid ontplooien ze zich tot een unieke bron van kennis waardoor ze steeds meer waarde kunnen leveren. En omdat ze altijd openstaan voor nieuwe kennis en inzichten, verloopt dit proces nog eens 3 keer zo snel.

Persoonlijk denk ik dat een hoge mate aan nieuwsgierigheid de kans op een succesvolle ondernemers-carrière erg groot maakt.

Met deze eigenschap groei je elke dag weer een klein stapje, totdat je op een punt komt waarbij je kennis de massa overstijgt. Vanaf dit punt zijn er veel mensen naar jouw kennis en ervaring op zoek, en vanaf dat moment bevind je je in ideale positie om een succesvolle onderneming uit te bouwen ;-).

#5. Ze durven (grote) risico’s te nemen

Een andere eigenschap die zeer kenmerkend is voor gepassioneerde ondernemers, is dat ze risico’s durven te nemen. Vaak zijn dit ook nog eens grote risico’s waar de meeste mensen eerder voor terug deinzen.

Ze begrijpen dat ze hun dromen niet waar kunnen maken zonder deze risico’s hier en daar te nemen.

Natuurlijk zijn de keuzes die ze hiervoor maken wel overwogen. Maar toch weten ze dat de kans bestaat dat het anders kan uitpakken dan ze van tevoren hebben bedacht.

Waarom gepassioneerde ondernemers er toch voor kiezen om zulke gokjes te wagen, is weer het logische gevolg van het geloof in zichzelf. Ook al mislukt hun plan compleet, ze weten dat ze in staat zijn om er hoe dan ook een succes van te maken.

#6. Ze zijn proactief, máár creatief in tijden van tegenspoed

Dat een gepassioneerde ondernemer risico’s eerst goed overdenkt komt voort uit één van hun andere kenmerken. Over het algemeen zijn de meeste namelijk proactief en proberen ze mogelijke problemen voor te zijn. Meestal kunnen ze de gevolgen van hun handelingen al goed visualiseren, waardoor ze hier vooraf op anticiperen.

Toch weten ze dat het altijd anders loopt dan van tevoren bedacht, en dat tegenslagen onderdeel van hun succes zijn.

Om hier mee om te gaan zijn ze daarom creatief in tijden van tegenspoed en vinden ze snel oplossingen wanneer de situatie erom vraagt.

Dit komt natuurlijk ook weer voort uit hun vertrouwen, en de constante ontwikkeling die ze doormaken. Hierdoor hebben ze de moed om de juiste actie te ondernemen wanneer het nodig is.

#7. Ze denken groot en geloven in overvloed

Een ander onderscheidend kenmerk van gepassioneerde ondernemers met een grote kans op succes, is dat ze groot denken en geloven in overvloed.

Ze geloven dat hun eigen leven maakbaar is – en dat ze grootste successen kunnen bereiken als ze het werk erin stoppen.

Ze vertrouwen erop dat ze met hun eigen passie uiteindelijk voldoende geld gaan verdienen om van te kunnen leven. En ze weten dat als ze er voor de volle 100% voor gaan er een hele mooie toekomst in het vooruitzicht ligt.

ondernemer

Ondernemers met deze eigenschap blijven daarom ook constant vernieuwen en stappen maken. Ze zien dat er veel meer mogelijk is en willen telkens blijven groeien.

Zeker aan de doelen van deze ondernemers zie je dit ook goed terug. De meeste mensen zullen zeggen dat dit vrijwel onmogelijk is, maar gepassioneerde ondernemers weten dat ze grootste dingen kunnen én gaan bereiken. Ze geloven dat ze met hun business een impact op veel mensen kunnen maken.

#8. Ze zijn sociaal en leggen makkelijk contact

Het 8e kenmerk van gepassioneerde ondernemers is dat ze sociaal zijn en makkelijk contact leggen.

Ze kunnen meestal goed met andere mensen overweg en bouwen daardoor makkelijk aan hun netwerk.

Deze kwaliteiten uitten zich ook binnen hun onderneming in de omgang met klanten en partners. Omdat ze niets liever willen dan hun passie en producten uitdragen gaan ze drempels over en leggen ze contact met alles en iedereen die van waarde kunnen zijn.

#9. Ze hebben een missie die ze nooit opgeven

Dan zijn we nu alweer bij de laatste van de 9 kenmerken van gepassioneerde ondernemers aangekomen. Zoals je misschien al uit de vorige 8 kenmerken hebt kunnen halen, hebben deze mensen namelijk een duidelijke missie – en die geven ze nooit zomaar op.

Ze willen met hun business echt een impact maken, en vanuit hun passie iets moois bijdragen aan de wereld.

Hierdoor laten ze zich door en niets en niemand tegenhouden en werken ze net zo lang door tot ze hun missie hebben waargemaakt. En omdat ze dit puur vanuit hun passie doen vinden ze het helemaal niet erg om hier keihard voor te werken :-).

kenmerken van ondernemer met passie

Heb jij als ondernemer alle 9 kenmerken kunnen afvinken?

En heb je alle 9 kenmerken kunnen afvinken? En ben je hierbij wel eerlijk naar jezelf geweest ;-).

Als dit inderdaad zo is dan ben je geslaagd voor de test en weet je zeker dat de onderneming waar je mee bezig bent je passie is! Heb je er 1 of 2 niet kunnen afvinken? Dan betekent het natuurlijk niet meteen dat je geen passie hebt voor hetgeen waar je mee bezig bent…

Maar wanneer het grootste deel van deze kenmerken op jou als ondernemer niet van toepassing zijn, dan raad ik je aan om toch eens serieus te kijken naar of je business nou wel echt je passie is. Hiermee wil ik je niet meteen ontmoedigen – maar wel erop wijzen dat het voor de lange termijn misschien beter is om voor iets anders te gaan.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je nog helemaal geen business hebt op dit moment en deze blog gewoon leest ter inspiratie. Misschien ben je er tijdens het lezen van deze blog wel achter gekomen dat veel van deze kenmerken nu al op jou van toepassing zijn! Dan is het ondernemerschap zeker iets voor jou :-).

Wil je makkelijk en snel je eerste online business opstarten? Ontdek dan snel de Affiliate Marketing Revolutie via de knop hieronder! Of wil je verkopen via een online platform? Lees dan de Bol Masterclass review.

Lees ook: